Hagr Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hei! Jeg driver og prøver meg fram med batch programmering, og lurer på et par ting. Hvordan åpner man et vindu med egendefinert tekst? Altså et vanlig windows systemvindu, med en valgt tekst. og Hvordan lager man delay i et batch script? f. eks. i stedet for Pause kommandoen. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Vil anbefale .vbs-programering til systemvinduer. Tror ikke det går ann i batch Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Ok Hvordan fungerer .vbs programmering? Noe av det samme? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Tja, det er ganske likt. For å få pop-vindu er koden MsgBox("Melding") delay er WScript.Sleep(antall ms) Endret 23. oktober 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Ok Disse kodene er altså i VBS? Endret 23. oktober 2007 av Hagr Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Bare for å sette delay på batch bruker jeg denne metoden: ping -n 1 -w 5000 123.123.123.123 > NUL delay på 5000 millisekunder (5 sekunder). Endret 23. oktober 2007 av BigJackW Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Ok Disse kodene er altså i VBS? ja. skriv i notepad og lagre som .vbs Lenke til kommentar
backup Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 MsgBox er grei den, bare det at den maksimalt kan skriver ut 1023 tegn. Har du større tekst enn dette, bør du derfor bruke Popup egenskapen som her vist: Set wshShell =CreateObject("Wscript.Shell") For i = 1 To 1023 y = y & "." Next Y = y & "Ole Dole Doffen" MsgBox y,,"TestResultat" wshShell.Popup y,,"TestResultat" Kjører du dette vbs-script, ser du at MsgBox bare skriver ut dem 1023 første tegn (dvs alle .) i y, mens wshShell.Popup skriver ut hele greia, fordi wshShell.Popup kan skrive ut så lang tekst som helst. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Og hvis du har Windows Vista, kan du bruke Windows Powershell. I Windows Powershell kan du lage GUI, men man bør lære seg litt om .NET rammeverket først da. Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Backup: Tusen takk for info. Kan du forklare litt nærmere hva linjene gjør? Lenke til kommentar
backup Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Skal prøve... 'Denne er nødvendig for at popup egenskapen skal virke, men på venstresida kan du godt sette inn et hvilket som helst navn istedet for wshShell som for eksempel marit. Da blir det også lenger nede: marit.popup y,,"TestResultat" Set wshShell =CreateObject("Wscript.Shell") 'I loopen legger jeg inn i y 1023 prikker . For i = 1 To 1023 y = y & "." Next 'Her legger jeg så til dem 1023 prikkene: Ole Dole Doffen slik at y blir lenger enn 1023 tegn Y = y & "Ole Dole Doffen" 'Skriver ut med MsgBox, men får bare ut dem 1023 første tegn i y MsgBox y,,"TestResultat" 'Skriver ut alt i y wshShell.Popup y,,"TestResultat" Håper dette hjelper, men bare kom igjen om du vil ha mer hjelp, men vær da mer konkret med hensyn til hva du vil har gjort, så får vi se ... Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Takk for masse bra svar og forklaring Nå lurer jeg på hvordan jeg skriver en .vbs med en .bat fil.. Hittil har jeg dette: @Echo off Color a echo Set wshShell =CreateObject("Wscript.Shell") > 123.vbs echo set wshshell.popup y,, "min tekst" Start C:\Users\%username%\Desktop\123.vbs Men jeg får ikke puttet linje 6 inn i 123.vbs Hva har jeg gjort galt?? Endret 24. oktober 2007 av Hagr Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 finnes det forresten en enkel kommando som sletter valgte filer på oppstart etter f. eks. en shutdown.exe kommando i batch ? Lenke til kommentar
backup Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Slik skriver du vel output til en vbs-fil Echo Dette er linje 1 > test.vbs Echo Dette er linje 2 > test.vbs m.a.o: echo Set wshShell =CreateObject("Wscript.Shell") > 123.vbs echo set wshshell.popup y,, "min tekst" > 123.vbs etc... Lenke til kommentar
backup Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 slettFiler.vbs Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject") fso.DeleteFile(filspesifikasjon1) fso.DeleteFile(filspesifikasjon2) fso.DeleteFile(filspesifikasjon3) etc. En snarvei til slettFiler.vbs legger du i oppstartmappa og filspesifikasjonene må være dem nøyaktige referansene til filene som skal slettes. Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 hmm.. Det står bare at det er en feil. i tegnsettingen.. I teksten echo Set wshShell =CreateObject("Wscript.Shell") > 123.vbs echo set wshshell.popup y,, "min tekst" > 123.vbs står det at det er en feil i linje 1, tegn 20 og forventet er = Lenke til kommentar
backup Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 ok, prøv denne, den går iallfall må maskina mi: echo Set wshShell = CreateObject("Wscript.Shell") > 123.vbs echo set wshshell.popup y,, "min tekst" >> 123.vbs Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 jepp.. den oppretter fila, men popupen kommer aldri... Lenke til kommentar
backup Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Dobbelklikk 123.vbs ikonet for å se om den funker. Hvis den gjør det, da er det noe galt med den der Start greia i bat-fila di vil jeg tro. Kanskje feil i fil-referansen. Endret 24. oktober 2007 av backup Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) ok.. da tror jeg at jeg fikk det til Men er det noen måte å referere til samme målmappe som orginalfilen på? men det er nok en feil i scriptet. Den sier at det er en feil i linje 2 tegn 20... forventet er = Endret 24. oktober 2007 av Hagr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå