Gå til innhold

Programmer borte fra startmenyen

Anbefalte innlegg

Har nylig formatert hele HD på en gammel pc. Så parsisjonerte jeg disken i fire. En for windows xp C:, en for linux D: og en for musikk, programmer osv E:... og en backup F:

Problemet mitt var at jeg installerte xp med sp1, og så endel programmer og spill som jeg la inn på E:. Når jeg skulle installere XP SP2, fikk jeg beskjed om at c: var for liten. Jeg startet da opp PC-en på nytt med xp cden i og formaterte C: og F:, og delte de opp igjen slik at C: skulle bli stor nok.

So far, so good. Alt virker forsåvidt fint nå, men spillene mine som lå under Start>Programmer>....., er nå borte. Kan jo gå inn på E:programfiler\spill\xxx.exe og velge lag snarvei osv. Men hvordan gjør jeg med f.eks uninstall som pleier å ligge som et valg under startmenyen?

Noen som skjønte hva jeg lurer på, eller ble dette bare rot?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først en ting. Det er unødvendig med så mange partisjoner ;) Programfiler bør du holde på samme partisjon som Windows, siden uansett om du installerer dem til E:\programfiler vil det installeres registerfiler på C: Derfor vil dem som oftest bli korrupte om du formaterer C: eller E:

Når du formaterer C: vil også start-menyen bli slettet og erstattet med en ny en. Derfor vil du ikke finne igjen snarveiene dine der ;)

Hadde jeg vært deg hadde jeg formatert igjen og delt opp mellom

- Windows/Programfiler

- Linux

- Felles filområde for Windows/linux(?) (Viktig at både Win og Linux støtter den)

Btw så er det unødvendig med backup på samme harddisk ;)

edit: skreiv om hele dritten

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Først en ting. Det er unødvendig med så mange partisjoner ;) Programfiler bør du holde på samme partisjon som Windows, siden uansett om du installerer dem til E:\programfiler vil det installeres registerfiler på C: Derfor vil dem som oftest bli korrupte om du formaterer C: eller E:

Når du formaterer C: vil også start-menyen bli slettet og erstattet med en ny en. Derfor vil du ikke finne igjen snarveiene dine der ;)

Hadde jeg vært deg hadde jeg formatert igjen og delt opp mellom

- Windows/Programfiler

- Linux

- Felles filområde for Windows/linux(?) (Viktig at både Win og Linux støtter den)

Btw så er det unødvendig med backup på samme harddisk ;)

edit: skreiv om hele dritten

Ok, ikke så greit å vite hvor mange partisjoner som trengs... Hva med virus f.eks. Er det ikke da greit å ha en backup partisjon hvis man skal formatere? Og er det ikke som regel c: med windows som jeg må formatere hvis det er virus? Trodde da at programmer osv kunne overleve en formatering (hvis det er sånn, trenger jeg jo forsåvidt ikke noen egen backup partisjon, men det har jeg jo heller ikke lenger.) C:Windows D:linux og E:div...

Photoshop og flere spill fungerer fortsatt etter formatering av c:, men kan jeg i utgangspunktetet bare trykke delete på mappa i e: for å fjerne de siden det naturligvis ikke er noe som ligger i register osv på c:??

Lenke til kommentar
Ok, ikke så greit å vite hvor mange partisjoner som trengs... Hva med virus f.eks. Er det ikke da greit å ha en backup partisjon hvis man skal formatere?
Jeg ville heller hatt ekstern backup. Om du trenger å formatere en gang er det bedre å ta backupen til en annen data eller til ekstern harddisk

Og er det ikke som regel c: med windows som jeg må formatere hvis det er virus?
Jo, om du får såpass ille virusangrep er det windowspartisjonen som må formateres. En fordel er å holde seg unna virus ;)

Trodde da at programmer osv kunne overleve en formatering
Egentlig ikke, siden formatering er at all informasjon blir slettet. Men noen dataer har også systemformatering, som i hovedsak er en tilbakestilling av kun registeret og c:\windows. Siden du da i teorien får en ny windowsinstallasjon, mens alle andre filer og mapper blir liggende. Den metoden er ikke noe bra btw

Photoshop og flere spill fungerer fortsatt etter formatering av c:, men kan jeg i utgangspunktetet bare trykke delete på mappa i e: for å fjerne de siden det naturligvis ikke er noe som ligger i register osv på c:??
Jepp. Det skal (om du har formatert) være dem eneste filene som ligger igjen
Lenke til kommentar
Trodde da at programmer osv kunne overleve en formatering
Egentlig ikke, siden formatering er at all informasjon blir slettet. Men noen dataer har også systemformatering, som i hovedsak er en tilbakestilling av kun registeret og c:\windows. Siden du da i teorien får en ny windowsinstallasjon, mens alle andre filer og mapper blir liggende. Den metoden er ikke noe bra btw

Mente ikke at programmer kunne overleve en formatering, men jeg trodde ved å legge de inn på e: at jeg dermed sikret de ved en evt. formatering av c:

Vet ikke helt om jeg gidder å formatere igjen... Burde nok gjort det, men, men...

Bilder film, musikk og andre mediafiler, samt diverse dokumenter er jo forsåvidt det eneste som er viktig å ta backup av, og da er nok en ekstern beste løsningen ja....

Nå er kanskje c: ltt liten, men er det egentlig noe i veien for at jeg benytter c: til programmer til den er full, og så går over til å legge inn på e:??

btw takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Nå er kanskje c: ltt liten, men er det egentlig noe i veien for at jeg benytter c: til programmer til den er full, og så går over til å legge inn på e:??

Nei det går jo bra da, men det blir et bra rot og om formateringer trengs så kan det bli surr. Og om E: går tapt eller noe slettet derfra vil det ligge igjen rot i registeret. Men det går jo ann å leve med ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...