Gå til innhold

Først oppgradering, nå helt ny pc ! Rå maskin(!) for nærmest ingenting!

Anbefalte innlegg

Hei alle dere i hw forumet,

en kompis av meg har en urmaskin av en pc som tok kvelden for ikke så lenge siden. Da ble han lei, og etter diverse sommerjobber fant han ut at han hadde endel penger til overs på kontoen. Derfor foreslo jeg en oppgraderings pakke som vi ble enige om.

For å vise dere hva som kan skje ved hjelp av forumet her inne legger jeg med diverse småting vi ble enige om fra før av og litt spm som åpnet denne tråden:

• Ordentlig Klokkevennlig
  • God ytelse til spill, klare alt på det høyeste
  • Fremtidsrettet (nei, ikke firekjerner,q6600 blir dårlig når det blir vanlig) fordi personen oppgraderer hvert femte år ca :p
  • og egentlig ikke over 9000 men kan strekke seg til 10k hvis nødvendig.

spørsmålene var som følgte:

1. Hva er best, ett 8800 ultra eller to 8800 gts 320? Begge kommer på ca samme pris
  2. Er rammen klokkevennlig? er dette skikkelig ram? (de så veldig bra ut i forhold til prisen!)
  3. Strømforsyning, har dere noen anbefalinger som ikke overstiger den jeg allerede har valgt? økonomisk sett, eventuelt noen andre som er bra nok?

Nå har jeg fått svar på det meste og ordnet opp i veldig mye mer enn det jeg hadde tenkt meg!

Takker for alle svar da ! håper det er noen som kan svare på alt! :)

Den ferdige handlelisten blir da som følger : :)

Antec Performance One P190

Arctic Silver Arctic Silver 5 -

Crucial BallistiX PC2-6400 2 GB (2 x 1GB)(2x)

Gigabyte GA-X38-DQ6

Intel Pentium E2180

Logitech G5

Nec AD-5170

PowerColor HD 2900 PRO 512 MB (2x)

Samsung SpinPoint T133S 400 GB

Zalman CNPS9700 NT

Rimeligste totalsum 11411,-

Se her for mer info davell! :)

Vi valgte e2180 for å ha muligheten til å vente til 45nm kom i januar, for dere som ikke vil lese hele tråden! :)

Noen som har noen innspill på dette ? smile.gif Vi har allerede latt oss følge av veldig mange råd her inne, så vi er åpne for mer info gjerne! smile.gif

Mvh trond :)

EDIT: Flyttet rundt og fikset litt

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du går selvsagt heller for to stk 2900PRO i crossfire, disse gir VELDIG mye for pengene, og dessuten er det lett å klokke dem opp til XT-hastigheter.

Da ville jeg også valgt ett X38-kort, til nøds ett P35, disse brikkesettene er gode til overklokking.

Skal du overklokke cpu ville jeg også vurdert Q6600 igjen, GO-versjonene som du får nå klarer ofte 3.6Ghz stabilt, og da har du en kraftig cpu i lang tid fremover.

Lenke til kommentar
Kanskje du kunne forklare: "Fremtidsrettet (nei, ikke firekjerner,q6600 blir dårlig når det blir vanlig) fordi personen oppgraderer hvert femte år ca tongue.gif"

Nei, det er ikke skikkelig klokke ram. Jeg ville sett på Crucial BallistiX PC2-6400 2 GB (2 x 1GB). De billigste PC6400 brikkene kan da kjøre en Q6600 på 3,6 GHz på et Intel P35 hovedkort.

Hehe, det jeg mente var at folk tenker fremtidsrettet med en gang en nevner firekjerner. Men q6600 frykter jeg blir utdatert når firekjerner blir aktuelt på markedet, i og med at det er en av de første firekjernene. men ser jo her at det kanskje kan bli like greit når en ihvertfall kan kjøre 3,4 stabilt. Eller er det mulig med disse ram brikkene jeg har foreslått, hvor langt er det mulig å gå med rammen jeg har valgt ? hvis de er bra så vurderer jeg kanskje å hive to stk i min egen.

Ballistix vet jeg er veldig bra, pga D9GMH (hvis jeg stavet riktig) :p men det er jo 500 ekstra og han skal ikke klokke til 1000 akkurat. Klarer han 3,2 stabilt med disse jeg valgte så tar vi heller to stk av dem. for å få 4gb.. :)

Takk for svaret!

Ville gått for det rimeligste 8800GTX kortet jeg fant (ca 3900 kr).

To 8800gts 320 har fortsatt bare 320 ram, noe som kan bli litt lite fremover.

4gb ram er et "must" hvis han skal ha PC-en i goood stund og drive spill Vistahelvete.

Ikke dumt forslag det der, men han vil egentlgi ha det beste av det beste på skjermkort fronten, så det ble enten sli på 320mben eller 1x 8800 ultra. Han har en 19" skjerm Ingen som kan svare meg sånn ca på hva som vil yte best ?

Det er helt sant med tanke på 320mb, men skulle ikke det være overkommelig siden han har 1x 19 og ikke mer ? men veldig bra poeng du har!

Og det samme gjelder 4gb ram. Helt sant, hadde nesten glemt det. tror jeg må fikse litt på handlelisten og diverse. :)

Takk for svaret du ;)

Du går selvsagt heller for to stk 2900PRO i crossfire, disse gir VELDIG mye for pengene, og dessuten er det lett å klokke dem opp til XT-hastigheter.

Da ville jeg også valgt ett X38-kort, til nøds ett P35, disse brikkesettene er gode til overklokking.

Skal du overklokke cpu ville jeg også vurdert Q6600 igjen, GO-versjonene som du får nå klarer ofte 3.6Ghz stabilt, og da har du en kraftig cpu i lang tid fremover.

Ser du har falt for ATI kortene, hvor bra blir 2 x 2900pro ytelsesmessig sett i forhold til 1x 8800 ultra ? Ikke dumt forslag, for det blir i alle fall endel billigere.

Nå spør jeg kanskje dumt, men X38 kort, har de ikke bare støtte for DDR3 ? for jeg har sett på dem ganske mye, men jeg fant få med støtte for ddr2. DDR3 er egentlig litt dyrt foreløpig... så det er litt uaktuelt.

q6600 igjen, kanskje GO versjonene , er det de som selges mest, siden jeg vet det finnes B9 stepping også (rett meg om jeg tar feil)

Takk for svaret du sindre :) lykke til på gamers choice, du tok plassen min! :p

Lenke til kommentar

Vel, 2900XT i crossfire VS 8800Ultra er jeg ikke helt sikker på, men i 3dmark blir hvertfall ultra knust av ett slikt ATI-oppsett.

Når det gjelder PRO slik som jeg fåreslår er jo dette en nedklokket versjon av XT, og ett krossfireoppsett tipper jeg vil yte omtrent likt som ultra jevnt over, og da er ikke de særdeles gode overklokkingsegenskapene tatt i betraktning. Og som du sier er det hvertfall en god del billigere.

Du finner mange X38-kort med støtte for DDR2.

Lenke til kommentar

Kanskje du kunne forklare: "Fremtidsrettet (nei, ikke firekjerner,q6600 blir dårlig når det blir vanlig) fordi personen oppgraderer hvert femte år ca tongue.gif"

Nei, det er ikke skikkelig klokke ram. Jeg ville sett på Crucial BallistiX PC2-6400 2 GB (2 x 1GB). De billigste PC6400 brikkene kan da kjøre en Q6600 på 3,6 GHz på et Intel P35 hovedkort.

Hehe, det jeg mente var at folk tenker fremtidsrettet med en gang en nevner firekjerner. Men q6600 frykter jeg blir utdatert når firekjerner blir aktuelt på markedet, i og med at det er en av de første firekjernene. men ser jo her at det kanskje kan bli like greit når en ihvertfall kan kjøre 3,4 stabilt. Eller er det mulig med disse ram brikkene jeg har foreslått, hvor langt er det mulig å gå med rammen jeg har valgt ? hvis de er bra så vurderer jeg kanskje å hive to stk i min egen.

Ballistix vet jeg er veldig bra, pga D9GMH (hvis jeg stavet riktig) :p men det er jo 500 ekstra og han skal ikke klokke til 1000 akkurat. Klarer han 3,2 stabilt med disse jeg valgte så tar vi heller to stk av dem. for å få 4gb.. :)

Takk for svaret!

Ville gått for det rimeligste 8800GTX kortet jeg fant (ca 3900 kr).

To 8800gts 320 har fortsatt bare 320 ram, noe som kan bli litt lite fremover.

4gb ram er et "must" hvis han skal ha PC-en i goood stund og drive spill Vistahelvete.

Ikke dumt forslag det der, men han vil egentlgi ha det beste av det beste på skjermkort fronten, så det ble enten sli på 320mben eller 1x 8800 ultra. Han har en 19" skjerm Ingen som kan svare meg sånn ca på hva som vil yte best ?

Det er helt sant med tanke på 320mb, men skulle ikke det være overkommelig siden han har 1x 19 og ikke mer ? men veldig bra poeng du har!

Og det samme gjelder 4gb ram. Helt sant, hadde nesten glemt det. tror jeg må fikse litt på handlelisten og diverse. :)

Takk for svaret du ;)

Ser du har falt for ATI kortene, hvor bra blir 2 x 2900pro ytelsesmessig sett i forhold til 1x 8800 ultra ? Ikke dumt forslag, for det blir i alle fall endel billigere.

Nå spør jeg kanskje dumt, men X38 kort, har de ikke bare støtte for DDR3 ? for jeg har sett på dem ganske mye, men jeg fant få med støtte for ddr2. DDR3 er egentlig litt dyrt foreløpig... så det er litt uaktuelt.

q6600 igjen, kanskje GO versjonene , er det de som selges mest, siden jeg vet det finnes B9 stepping også (rett meg om jeg tar feil)

Takk for svaret du sindre :) lykke til på gamers choice, du tok plassen min! :p

Om jeg ikke tar helt feil så er Quad aktuelt for markedet nå. Trenden går ikke mot enkelttrådsapplikasjoner så jeg vil tro en E6850 blir utdatert en god stund før Q6600. Hvor langt du kommer med Pc6400 brikker avhenger blant annet av brikkesettet. P35 vil klokke en Q6600 til 3,6 GHz og en E6850 til samme hastighet med slike brikker.

Prisforskjellen mellom Crucial og Corsair brikkene er da ikke akkurat 500, men snarere 67 kroner settet.

Se forøvrig ytelse i dag Q6600 vs E6850 HER

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Etter veldig mange gode svar, satt jeg derfor opp ett nytt oppsett som faktisk ble 100 kroner billigere og mye bedre ! :)

Samme handleliste som emne, ser dette bedre ut ? Hvor mye potensiale tror dere jeg kan klokke nå ?

Og Hvordan blir strømforsyningen, noen som har noen andre forslag til hva jeg burde sette inn der?

Hva er greit og bra til mitt oppsett, han har bare en hdd på 250 gb fra før.

Takk for alle gode svar :)

Lenke til kommentar

Det er liten tvil om at du nå har satt sammen en syk maskin til under 10K :D

Lurer på om jeg ikke ville valgt en litt kraftigere strømforsyning for sikkerhets skyld om du skal drive med bad ass overklokking, og så ville jeg nok gjerne valgt en annen cpukjøler også.

Ellers utrolig bra!

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
Det er liten tvil om at du nå har satt sammen en syk maskin til under 10K :D

Lurer på om jeg ikke ville valgt en litt kraftigere strømforsyning for sikkerhets skyld om du skal drive med bad ass overklokking, og så ville jeg nok gjerne valgt en annen cpukjøler også.

Ellers utrolig bra!

Hehe, ja, blir skikkelig saker dette, 4gb ballistix og crossfire sammen med x38 og q6600. Blir veldig rått oppsett tror jeg :p

Liten overgang for han tror jeg, ! Han sitter med amd 64 3200+, 2gb ddr ram og x800xl kort! Haha :!:

Hvordan blir forresten crossfire? Funker det på samme måte å koble til som SLI ? eller må jeg bruke en anna type "sammenkjøring" du som har prøvd dette ?

Jeg vet at det finnes egne Crossfire kort til x1950 kortene, men det er kanskje ikke slik på x2900 ?

Kraftigere strømforsyning ? Har du noen forslag ? :) tror den er veldig bra den Fortron Source psu der. men kanskje noe som funker bedre ? :p

Cpu kjøleren tror jeg funker helt ok i forhold til prisen, har den samme med led til 100 kroner mer. og min p4 3,0ghz ligger på 20 grader på max! :)

I forhold til pris så har du kanskje ikke noen bedre forslag, eller ? :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder crossfire er det bare til å kjøpe 2 kort, interne crossfirebroer følger med.

Strømforsyningen tror jeg skal være god ja, men mulig jeg nå heller ville valgt en littegrann kraftigere for sikkerhets skyld om du skal overklokke, og da kan du koble til så og si hva som helt uten å få for liten strømforsyning..

https://prisguiden.no/product.php?productId=58147

Når det gjelder cpukjøler så jeg feil først, den du har valgt der tror jeg skal være ganske bra ja. Men mulig jeg ville slått på stortromma og kjøpt storebroren, det er tross alt quad prosessor det er snakk om :whistle:

https://prisguiden.no/product.php?productId=56846

Disse endringene vil bli ett par hundre kroner dyrere, men jeg tror de kan verdt det. (Er litt usikker på om det er vits med større strømforsyning enn den du allerede har valgt dog, men jeg liker å være på den sikre siden) :p

Lenke til kommentar

Hei folkens, jeg er tullingen som skal kjøpe denne oppgraderings pakken og jeg må si jeg er veldig fornøyd, selvom det ble en smule dyrere men men..

Er litt fan av ATI fra før av da, og det er fordi jeg har bare hatt et kort x800xl! men det har funket veldig bra på de fleste spill.

Men var en smule lei av litt dårlig grafikk(er veldig veldig gal etter god grafikk og ytelse) og jeg var lei av å være på den som hadde dårligst pc på et LAN :p

på forhånd takk!

Lenke til kommentar

da er vi to om det ;)

tror dette blir nok min pc ja, men skulle gjerne hatt et par lapper til på kontoen :p det hadde hjulpet på samvittigheten.

så lange jeg kan spille oblivion på høye innstillinger og unreal 3 så er det good

Endret av vlp3r
Lenke til kommentar

Hvis det er slik at systemet skal være fremtidsrettet, kan det dessverre bli slik at Q6600 føles noe utdatert i allerede i januar ved introduksjonen av intel 45nm. Q9450 feks.har en clock: 2.66ghz, cache: 12Mb, fsb:1333mhz og til en pris som ligger $50 over q6600.

Link: http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20071012161815.html og les det som står under tabellen mhp ytelse.

Mao. så kan det lønne seg å vente til da med den endelige oppgraderingen.

I mellomtiden kan vlp3r ta et hvileskjær med en klokkevillig E2180 til en pris av ca. 600NOK.

Test som viser at en klokket E2160 yter på nivå med en E6850 http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...m-e2160_14.html.

Og da bør jo en E2180 kunne klokkes høyere, ikke sant? http://www.overclock.net/intel-cpus/239759...ick-review.html og http://xtreview.com/addcomment-id-3247-vie...erclocking.html

For å finansiere hvileskjæret samt merkostnaden for en Q9450, går det jo an å ta et enklere hovekort feks. Asus P5k (støtter crosfire og 1333mhz) til ca. 850NOK.

Lenke til kommentar
Hvis det er slik at systemet skal være fremtidsrettet, kan det dessverre bli slik at Q6600 føles noe utdatert i allerede i januar ved introduksjonen av intel 45nm. Q9450 feks.har en clock: 2.66ghz, cache: 12Mb, fsb:1333mhz og til en pris som ligger $50 over q6600.

Link: http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20071012161815.html og les det som står under tabellen mhp ytelse.

Mao. så kan det lønne seg å vente til da med den endelige oppgraderingen.

I mellomtiden kan vlp3r ta et hvileskjær med en klokkevillig E2180 til en pris av ca. 600NOK.

Test som viser at en klokket E2160 yter på nivå med en E6850 http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...m-e2160_14.html.

Og da bør jo en E2180 kunne klokkes høyere, ikke sant? http://www.overclock.net/intel-cpus/239759...ick-review.html og http://xtreview.com/addcomment-id-3247-vie...erclocking.html

For å finansiere hvileskjæret samt merkostnaden for en Q9450, går det jo an å ta et enklere hovekort feks. Asus P5k (støtter crosfire og 1333mhz) til ca. 850NOK.

takk for veldig bra svar! Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på, men tror det blir til den pakken vi har til nå, uansett om det blir utdatert i januar, så blir det en saftig maskin med mye klokkepotensiale. Han har ikke så mye penger heller å strekke seg etter, faren foreslo en oppgradering til 2-3000 og vi ligger jo på litt mer enn hva han foreslo da ? :p

morten aka vlp3r skal også ha seg touch dual når den kommer ut og må derfor ha litt penger igjen på kontoen etter oppgraderingen. ;)

igjen veldig bra reply med eksempler og kilder, slik det skal være ;)

Trond. :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...