Gå til innhold

4GB RAM på 32-bit OS. Burde jeg?

HaxyQ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4GB RAM på 32-bit OS. Burde jeg?

Ja, hva har du å tape på det?

Jeg har også 4gig på 32bit Xp, og jeg angrer ikke et sekund. Nå har jeg planer om å legge inn Xp 64bit snart, så da får jeg utnyttet det siste også.

Vil nesten anbefale å kjøre Windows Vista 64bit dersom du får tak i det i stedet for XP 64bit. På min egen PC har jeg Vista 64bit og XP 64bit, det er liten tvil om at det Vista er langt mer ferdig i 64bits utgaven enn XP, nå er det også bedre tilgang på programmer, drivere etc. Dvs det er ikke ett stort problem til XP 64bit, men likevel så er faktisk Vista 64bit etter egen erfaring endel bedre likevel dersom du først har maskinvaren til det. Vista 64bit virker også mer bakoverkompatibel med 32bits software, ville hvertfall ikke brukt egne penger på å kjøpe Windows XP 64bit.

Mye av klagingen som har kommet på Windows Vista er også relatert til 32bits versjonen og ikke 64bits versjonen som hvertfall meningen er hakket bedre. Vista blir dessuten kontinuerlig bedre etterhvert som nye og optimaliserte drivere kommer og MS patcher det, regner med at Vista SP1 blir ganske solid.

Lenke til kommentar

Vil nesten anbefale å kjøre Windows Vista 64bit dersom du får tak i det i stedet for XP 64bit. På min egen PC har jeg Vista 64bit og XP 64bit, det er liten tvil om at det Vista er langt mer ferdig i 64bits utgaven enn XP, nå er det også bedre tilgang på programmer, drivere etc. Dvs det er ikke ett stort problem til XP 64bit, men likevel så er faktisk Vista 64bit etter egen erfaring endel bedre likevel dersom du først har maskinvaren til det. Vista 64bit virker også mer bakoverkompatibel med 32bits software, ville hvertfall ikke brukt egne penger på å kjøpe Windows XP 64bit.

Mye av klagingen som har kommet på Windows Vista er også relatert til 32bits versjonen og ikke 64bits versjonen som hvertfall meningen er hakket bedre. Vista blir dessuten kontinuerlig bedre etterhvert som nye og optimaliserte drivere kommer og MS patcher det, regner med at Vista SP1 blir ganske solid.

Det er egentlig derfor jeg tenkte på Xp istedet for Vista, siden jeg stadig hører at det er problemer med drivere i vista. Men så er det også de med problemer som roper høyest, så jeg får se hva det blir til, mulig jeg tar vista likevel grunnet dx10. Da blir det i tilfellet 64bit versjonen ikke 32. Men hvem har sagt at jeg skal kjøpe xp da? :whistle:

Når kommer vista sp1? kansje jeg skal bytte når den kommer.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Det er egentlig derfor jeg tenkte på Xp istedet for Vista, siden jeg stadig hører at det er problemer med drivere i vista. Men så er det også de med problemer som roper høyest, så jeg får se hva det blir til, mulig jeg tar vista likevel grunnet dx10. Da blir det i tilfellet 64bit versjonen ikke 32. Men hvem har sagt at jeg skal kjøpe xp da? :whistle:

Om ett til to år vil produsentene fokusere mest på Vista drivere. Da blir det mer problemer med XP enn med Vista.

Det er antivirus, programvare brannmur, og anti-spion programmer som er den store, store, haken ved 64bit Vista. Heldigvis har vi EU.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det er enda dårligere med drivere til 64bit versjonen av XP... Det er ikke å anbefale å bruke vanlige XP drivere i 64bit versjonen.

Vista SP1 kommer vel på nyåret, januar/februar har vel vært nevnt.

Lenke til kommentar
Om ett til to år vil produsentene fokusere mest på Vista drivere. Da blir det mer problemer med XP enn med Vista.

Det er antivirus, programvare brannmur, og anti-spion programmer som er den store, store, haken ved 64bit Vista. Heldigvis har vi EU.

Så lenge Nod32, zone alarm og spyware doctor fungerer i vista så skal jeg muligens bytte tidligere enn planlagt. :) Men nå må jeg ikke ta over tråden fra trådstarter, er jo tross alt ikke min tråd, hehe. :)

Lenke til kommentar

Om du har Vista 32bits, og ønsker 64bit, se gjennom denne linken og se om den kan hjelpe deg!

http://www.microsoft.com/windowsvista/1044...no/default.mspx

Du skal vel få en 64bit tilsendt for ikke mange pengene.

(Jeg vurderte å oppgradere min business oem som fulgte med laptopen, men kom aldri så langt til å trykke på Bekreft, men på det tidspunktet var det snakk om ca 80kr for dette byttet syns jeg å huske?)

Lenke til kommentar
Totalt antall adresser for et 32 bit system = 2^32 = 4294967296B => delt på 1024 (gjøre om til kiloByte) = 4194304kB => delt på 1024 (igjen.. For å gjøre om til MegaByte) = 4096MB => delt på 1024 (for å få GigaByte) = 4GB.

Tror det er sånn det fungerer!

64 bit systemer vil ha 2^64 adresser, altså et ganske så høyt tall :p

2^64 Blir vel 17,179,869,184 gigabytes eller 16 exabytes. Så man slipper heldig vis og tenke på 128 bit på en god stund.

Lenke til kommentar

Kjørte XP 32 bit i ca 6 mnd med 4 gig minne uten problemer. Windows så ca 3.5 gig.

Har ikke prøvd Vista 32 bit med 4gig minne, og kan ikke uttale meg om det.

Har nå Vista 64 bit med 4 gig. Helt stablit. Maskinen blir kun restartet når Anti-virus programmet eller MS patcher krever det. Men generelt forsyner 64 "systemet" seg mer av rammen enn mitt tidligere os.

Lenke til kommentar
Med tanke på pris kan det være greit og kjøpe 2gb til.

Liten forklaring(det er forsatt mange som surrer med dette)

32bit støtter 4gb,men du må trekke fra ting som tar av minneadresser.

Så 4096mb-skjermkort(768mb)-hdd(32mb)-lydkort(64mb)-cpu(8mb)=3.224mb tilgengelig

For win.

Jeg har Skjermkort-256MB, 2 HDD-64MB, Lydkort-64MB, CPU-8MB=392MB

4096-392=3704MB

Likevel står det i Windows at jeg kun har 3.25GB. Skulle jeg ikke hatt 3.7?

Lenke til kommentar

Sånn kan det se viss hovekortet stabler riktig.

-------------------------------------

Address Contents

0x00000000 - 0x3fffffff Memory

0x40000000 - 0x7fffffff More memory

0x80000000 - 0xbfffffff Even more memory

0xc0000000 - 0xffffffff Memory-mapped devices

0x100000000 - 0x13fffffff Yet more memory

0x140000000 - 0x3ffffffff Nothing to see here

Ikke sånn

------------------------------------------------------

Address Contents

0x00000000 - 0x3fffffff Memory

0x40000000 - 0x7fffffff More memory

0x80000000 - 0xbfffffff Even more memory

0xc0000000 - 0xffffffff Memory-mapped devices

0x100000000-0x3ffffffff Where the *?#! did my last GB go?

Dette er minnadresser noen hovedkort,stabler disse bedere så det er mulig og få 3.5gb.

Også en funkjon i bios som heter memory remapping(ikke alle hovedkort har den)

Har du ikke denne vil du få som du sier 3.25gb.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Skru den på kan hjelpe.

Men tror ikke 650i har det i bios.

680i har den ikke,så jeg har 3.25gb.

Det er helt grei kjørt med dette en del år på 32bit OS.

Det begynner vel og nærme se vista64bit når servicepack er på vei.

Drivere begynner og hjelpe,har mye rar software som må virke.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Nei PAE har aldri vært noe valg.

Viss en bruker minnekrevende software kan 3gb/switch slås på.

The < boot.ini > file is actually a protected system file, which is

hidden from the Windows OS by default. To make it accessible:

(*) Open the Explorer ;

(*) Tools - Folder Option ;

(*) View - Tab ;

(*) Uncheck the < Hide protected operating system files > ;

(*) Look for the < boot.ini > in the C:\ root folder ;

(*) Open it using Notepad.exe (or any other editing application) ;

(*) Copy the last line, which ends with "... /fastdetect" ;

(*) Paste it in a new line and replace that with "... /3GB" ;

(*) You may want to add some text between the brackets, to know which Windows is the one with the 3GB ;

Here is a typical < boot.ini > and how it looks like:

Code:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional 3GB" /3GB

Ikke surr med dette til vanlig bruk og spill.

Kan lage litt surr for noen programer.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...