HaxyQ Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hei. Jeg har nå en Intel C2D E6600 @ 3.0 GHz, 2 GB DDR2 PC6400, og tenker å kjøpe det kommende 8800GT(S) skjermkortet. Jeg bruker PC-en til gaming, og vil ha så god ytelse og grafikk som mulig. Tenker spesielt på spill som Crysis. Så jeg lurte på, gjør jeg lurt i å stappe inn enda 2GB RAM, så jeg får 4GB, på mitt 32-bits Vista? Er det verdt å brenne av en tusenlapp på dette, eller holder det i lange baner med 2 GB? Takker for svar. Lenke til kommentar
Kaptein_S Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hvorfor ikke bruke vista 64 bit? Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Du må ha et 64-bit operativsystem for å kunne utnytte deg av 4GB RAM. Personlig tror jeg du vil klare deg fint med 2 GB. Tross alt sitter det fremdeles veldig mange med "bare" 1 GB. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 32bit kan vel maks utnytte 3gb av gangen har jeg hørt. Men 4gb gir bedre enn 2gb da ihvertfall. Men vil tro 2gb holder likevel Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 DDR2 minne er jo så latterlig billig for tida at jeg like greit kjøpte 4gb med en gang. Bruker Vista 32bit og os'et finner 3326mb. Likevel driver Vista og opererer med en pagefil på nesten 7gb(!!) hvorav 2-3 gb er i konstant bruk. Møkka os! Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Jeg har akkurat satt i 2GiB til i maskina mi, og har nå 4GiB @ Win XP 32. Windows gir meg 2.97GiB av dette. Som jo ER mer enn 2GiB. Mer ram har vel aldri skadet noen, og du får helt sikkert bruk for det senere uansett. Spørs vel også om du får rammen noe billigere seinere. Kjør på Edit: Leif Endret 23. oktober 2007 av Nero Burningwr00m Lenke til kommentar
HaxyQ Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Hvorfor ikke bruke vista 64 bit? Siden jeg ikke har det.. Lenke til kommentar
dofferneo Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 For å si det slik, du har ingenting å tape på det. Lenke til kommentar
covah Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 32bit kan vel maks utnytte 3gb av gangen har jeg hørt. Men 4gb gir bedre enn 2gb da ihvertfall. Men vil tro 2gb holder likevel Nei, 32-bits OS kan utnytte 4GB. Problemet er bare at endel annen hw tar opp minneadresser (feks. skjermkort). Derfor klarer den ikke å adressere all minnet. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 DDR2 minne er jo så latterlig billig for tida at jeg like greit kjøpte 4gb med en gang. Bruker Vista 32bit og os'et finner 3326mb. Likevel driver Vista og opererer med en pagefil på nesten 7gb(!!) hvorav 2-3 gb er i konstant bruk. Møkka os! Rart, bruker selv Vista 64bit. Oppgraderte nylig fra 2 til 4 Gb og ser at Windows forsyner seg av enda mer fysisk minne enn før(under vanlig bruk, dvs med outlook, DC, IE, MSN etc gikk minneforbruket opp fra 700MB til 1,4GB), men noen 7 Gb pagefil har jeg ikke.. Når det er sagt, så føler jeg at OSet arbeider mer "glatt" nå enn tidligere. Nå har jeg riktignok skrudd på all pynten i Vista, så det er egentlig ikke en stor overraskelse at det går med litt minne... og det er jo greit at minnet faktisk blir brukt da, dersom det gjør noe "nyttig"... Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Med tanke på pris kan det være greit og kjøpe 2gb til. Liten forklaring(det er forsatt mange som surrer med dette) 32bit støtter 4gb,men du må trekke fra ting som tar av minneadresser. Så 4096mb-skjermkort(768mb)-hdd(32mb)-lydkort(64mb)-cpu(8mb)=3.224mb tilgengelig For win. Endret 23. oktober 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 vil ram fremdels kjøres i dual channel selv om den finner bare 3gb av 4? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Ja dualchannel vil virke. Dette blir styrt av hovedkort og at minnet er parvis av samme størrelse. Endret 23. oktober 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 32bit støtter 4gb,men du må trekke fra ting som tar av minneadresser. Så 4096mb-skjermkort(768mb)-hdd(32mb)-lydkort(64mb)-cpu(8mb)=3.224mb tilgengelig For win. what? hvorfor gjør det det om du har 4GB, og ikke om du har 2GB? oO Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Kjør på med 4 GB. Jeg har 32-bit Vista og har vel 3.3 av de 4GB ledig, så det er uansett betydelig mer minne enn om du bare hadde 2GB i maskinen. Og med tanke på at Vista pre-cacher mange av de tingene du bruker ofte (hvis du har minne nok) så er mye minne bra. Deilig å fyre Firefox på under et sekund eller Photoshop på 3-4 sekunder istedet for det mangedobbelte som det ville tat hvis det skulle ha blitt hentet fra disken. Endret 24. oktober 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) 32bit støtter 4gb,men du må trekke fra ting som tar av minneadresser. Så 4096mb-skjermkort(768mb)-hdd(32mb)-lydkort(64mb)-cpu(8mb)=3.224mb tilgengelig For win. what? hvorfor gjør det det om du har 4GB, og ikke om du har 2GB? oO Fordi det er snakk om adresser, ikke ram-bruk. Ved 2gb er det mange adresser igjen til resten, men ved 4gb bruker systemet adresser fra "bakerste" adresse og fremover så langt den trenger. Derfor "mister" du mer av den siste rambrikken hvis du kjører to skjermkort med masse ram i SLI, and ved et bitte lite 32MB Geforce2. Se på den som en adressebok med et begrenset antall sider, har du flere venner en det er plass til i boka, så kan du rett og slett ikke ringe de. 64bit OS kommer med en MYE større adressebok Endret 24. oktober 2007 av da Gauss Lenke til kommentar
covah Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 32bit støtter 4gb,men du må trekke fra ting som tar av minneadresser. Så 4096mb-skjermkort(768mb)-hdd(32mb)-lydkort(64mb)-cpu(8mb)=3.224mb tilgengelig For win. what? hvorfor gjør det det om du har 4GB, og ikke om du har 2GB? oO Fordi et 32-bits OS maks kan adressere 4GB. Lenke til kommentar
plaank Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Totalt antall adresser for et 32 bit system = 2^32 = 4294967296B => delt på 1024 (gjøre om til kiloByte) = 4194304kB => delt på 1024 (igjen.. For å gjøre om til MegaByte) = 4096MB => delt på 1024 (for å få GigaByte) = 4GB. Tror det er sånn det fungerer! 64 bit systemer vil ha 2^64 adresser, altså et ganske så høyt tall Endret 24. oktober 2007 av plaank Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Hei. Jeg har nå en Intel C2D E6600 @ 3.0 GHz, 2 GB DDR2 PC6400, og tenker å kjøpe det kommende 8800GT(S) skjermkortet. Jeg bruker PC-en til gaming, og vil ha så god ytelse og grafikk som mulig. Tenker spesielt på spill som Crysis. Så jeg lurte på, gjør jeg lurt i å stappe inn enda 2GB RAM, så jeg får 4GB, på mitt 32-bits Vista? Er det verdt å brenne av en tusenlapp på dette, eller holder det i lange baner med 2 GB? Takker for svar. Jeg har spillt demoen tl Crysis noen dager og hadde ingen problemer. Bruker for tiden 2GB på mitt Win32 system. Det som fikk fps til å gå ned var antialiasing. Tviler på at mer RAM vil hjelpe der. Jeg hadde 4GB før men merker overhodet ingen forskjell i ytelse. 2 ekstra GB i maskinen din vil kun gjøre den varmere. Vent med det til du oppgraderer til 64bits system og får full utnyttelse Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Hei. Jeg har nå en Intel C2D E6600 @ 3.0 GHz, 2 GB DDR2 PC6400, og tenker å kjøpe det kommende 8800GT(S) skjermkortet. Jeg bruker PC-en til gaming, og vil ha så god ytelse og grafikk som mulig. Tenker spesielt på spill som Crysis. Så jeg lurte på, gjør jeg lurt i å stappe inn enda 2GB RAM, så jeg får 4GB, på mitt 32-bits Vista? Er det verdt å brenne av en tusenlapp på dette, eller holder det i lange baner med 2 GB? Takker for svar. Du vil nok klare deg med 2gb, men... Minne håndteringer i Vista er i bevegelse, og ikke satt i sement enda. Anandtec har en god artikkel om dette i tre deler: http://www.anandtech.com/systems/showdoc.aspx?i=3060 De tester de nye spillene med en 2GB maskin, der spillet alene benytter mer enn 2gb. Company of Heroes bruker 1,5GB alene etter en hotfix. Det blir endel mellomlagring på disk i disse tilfellene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå