Stinkey Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 "Nå har dere laget en "Kravspec" på utstyr(server + 20 terminaler/pc) til skolen. nå skal dere lage et tilbud på utstyret fra et datafirma. Let på internett etter priser slik at det blir mest mulig realistisk. Tilbudsbrevet skal inneholde priser på installering og klargjøring av maskiner og nettverk. Det skal også være spesifisert leveringstid og implementeringstid. Tilbudet skal settes opp som et reelt tilbud som dere har lært i norsk." Dette er en oppgave vi har fått i Bruker og driftsstøtte. Vi har ikke lært noe om servere i det heletatt. Alt vi vet er at skolen vil ha en server med 20 terminaler. Ikke hva den skal brukes til, krav, priskrav, noe annet. Bare en server med 20 terminaler. Derofor lurer jeg på om noen der ute kunne kommet med noe forslag på hva jeg kunne gjort eller hjulpet meg litt i gang. /fjortisfaktor ON Dustelærer som gir oss dusteoppgaver i ting som ikke er dustete, men som vi ikke kan en dustete ting om. /fjortisfaktor OFF Lenke til kommentar
Vice Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Vel, om dere ikke vet hva den skal skal brukes til får dere enten a) Ta kontakt med lærer eller b) Lage egne forutsetninger for oppgaven. Lenke til kommentar
Stinkey Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Vel, om dere ikke vet hva den skal skal brukes til får dere enten a) Ta kontakt med lærer eller b) Lage egne forutsetninger for oppgaven. Noen gang prøvd å si imot en lærer? Aldri si imot en lærer. De er mentalt ustabile. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hva står det i "kravspec'en" dun nevner først. Om det ikke står noe er det vel bare å dikte opp noe og si at man løser oppgaven under disse forutsetningene. Tjenester kan vel være noe slikt som printing, hjemmeområder/brukerkontoer, backup? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Noen gang prøvd å si imot en lærer? Aldri si imot en lærer. De er mentalt ustabile. Er ikke snakk om å måtte si "imot noen", kun snakk om å stille spørsmål til lærer. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hvorfor ikke bare ringe til noen firma som leverer slike utstyr, be om å få tilbud på mail, og send inn tilbudet til læreren... Lenke til kommentar
Stinkey Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Hva står det i "kravspec'en" dun nevner først. Om det ikke står noe er det vel bare å dikte opp noe og si at man løser oppgaven under disse forutsetningene. Tjenester kan vel være noe slikt som printing, hjemmeområder/brukerkontoer, backup? Dette er det vi vet: Skolen trenger en server. 20 terminaler. ... Thats it. Jeg lagde en kravspec først og kan poste den her: "Vi skal også ha 20 terminaler på denne serveren og ønsker alle vanlige programmer som; - Nettleser - Musikk- og videoavspiller - Microsoft Office Serveren ønskes innsatt på skolens allerede eksisterende nettverk. Derfor vil vi også få forslag på evt. Router, hub eller nettverkskort." Det meste der fant jeg bare på for å skrive noe. Noen som har forslag? Lenke til kommentar
Stinkey Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Oppgaven er at vi skal late som vi er et firma og sende inn forslag. Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Oppgaven er at vi skal late som vi er et firma og sende inn forslag. Kansje du kan late som du er fra en skole som trenger tilbudet. Enkelt og greit Endret 23. oktober 2007 av S.M. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 1. En kravsspesifikasjon er den viktigste delen av jobben, ganske enkelt fordi det er her du spesifiserer (duh) hvilke krav (duh) man har til utstyret som skal bestilles. Skal disse terminalene være tynne klienter eller fullblods multimedia maskiner. Hvilke tjenester skal serveren kjøre? DHCP, DC, Citrix, web, RIS/WDS, Ghost, FTP, print, hosting av hjemmeområder eller sikkerhetskopier er eksempler på slikt. 2. Selve bestillingen bør foregå ut i fra kravsspesifikasjonen. Du leter altså opp utstyr som på best mulig måte samsvarer med de kravene spesifisert over. Skal maskinene brukes til tunge grafiske applikasjoner så bør man velge maskinvare som er tilpasset dette. Skal maskinene kun fungere som arbeidsstasjoner kan man velge dårligere maskinvare og heller ha en "tung" server. 3. Man bør hente ut forslag fra flere leverandører. Både for å se på pris og kvalitet og dekningsgrad i forhold til kravsspesifikasjonen. Vurder også hvor stort budsjettet er, bør man benytte seg av anbud? 4. Nettverket er jo viktig for ytelsen mellom maskinene og serveren. Bør man vurdere gigabit? Bør server ha egen dedikert linje? Skal flere maskiner bruke denne serveren? Hvis dere har skrevet kravsspesifikasjonen så har dere gjort en alvorlig feil. Dere har ikke laget en kravsspesifikasjon(herunder kalt KS). En KS er en detaljert beskrivelse og vurdering av behovet, ikke en overfladisk punktliste med 2 punkter. Har dere fått denne KS-en av læreren deres så har læreren deres dumma seg skikkelig ut, hvis ikke poenget var at dere skal tenke selv. Hvis læreren deres har skrevet KS så er han som oppdragsgiver å regne, er KS-en mangelfull så SKAL dere stille spørsmål til læreren. Begrunn det med at KS-en(hvis den er skrevet av ham) er for lite detaljert siden den ikke gir noe grunnlag for å gi en vurdering på hvilke maskinkrav som behøves osv. Du kan jo tenke litt igjennom de tipsene jeg har kommet med her og se hva dere finner ut. Lenke til kommentar
Stinkey Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Poenget er at han ga oss en oppgave i noe vi ikke har lært noe eller kan noe om. Også bygger han videre på den oppgaven uten å lære oss noe om hva vi faktisk driver med. En umulig oppgave. Blir reint frustrert jeg. Har jo prøvd å finne deler og sånt, men det største jeg har funnet er 16 plasser. Med andre ord trenger jeg 4 slots til. Og går det ann å linke de sammen? Ellers blir det jo ikke EN server med 20 slots. Men to linka sammen med 20. Og hva trenger jeg egentlig? Gidder jo ikke å gi opp, men er ikke langt unna. (ingen andre som har gjort noe virker det som) Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 For et lukket Lan. altså ingen internett eller noe. kan du koble serveren og alle klientene til en eller flere svitcher. Serveren må være Dhcp-server,dns, og settes opp til hva klient maskinene/ brukerne trenger. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Misforstår jeg når jeg tror det er en terminalserver med 20 lisenser dere skal ha? (tror jeg misforsto, men dette kan følges for terminalserver) Er noen ting dere må kjøpe da - Den fysiske serveren (Må være bra for å håndtere 20 brukere samtidig) - Operativsystem (WS2K3?) - Lisenser på programvare (Nettleser, Musikk- og videoavspiller, Microsoft Office) Mye er kun gratis for privatpersoner - Backupløsning? Mulige programvarer for terminalserver: - Citrix Metaframe? - RES Powerfuse? Dere har sikkert en ledig port i switchen på serverrommet? Endret 24. oktober 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
Stinkey Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Ikke sant. Har du ikke noe peiling på dette i det hele tatt så blir det litt vanskelig. Hadde jeg fått beskjed om å lage en saus til å ha i maten fra scratch så hadde jeg jo ikke klart det fordi jeg ikke vet åssen man gjør det. Vet ikke om det er noe, men jeg tenkte kanskje en kombinasjon av denne og denne for å få 20 plasser. Ellers så trenger jeg vel kanskje et hovedkort for at den skal funke i det heletatt. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Det der er vel bare harddisk-kabinetter? ahh. nå skjønner jeg litt mer av det ja. Se litt mer på det jeg skrev ista. Virker som du bare skal kjøpe inn en terminalserver og 20 klienter (sånne som disse funker bra) Det du trenger hardware-messig - 1 server - 20 tynnklienter Altså. Folka på kontora har tynnklienter istedenfor vanlige dataer. Dem logger seg inn på serveren som alle programmer og sånt ligger på. Det kan sammenlignes med VNC og RDP hvis du kjenner til det. Bare at alle som logger på får eget skrivebord Endret 24. oktober 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
Stinkey Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Det der er vel bare harddisk-kabinetter? ahh. nå skjønner jeg litt mer av det ja. Se litt mer på det jeg skrev ista. Virker som du bare skal kjøpe inn en terminalserver og 20 klienter (sånne som disse funker bra) Det du trenger hardware-messig - 1 server - 20 tynnklienter Da har vi en start. Jeg tenkte kanskje at det var en stor "harddisk" som 20 skjermer kobla seg opp på. Da får jeg se hva jeg får til. Btw så funker ikke linken din helt. Men tusen tusen takk for at du skjønte det jeg ikke skjønte at jeg skreiv engang. EDIT: Så hva med en server som denna og denne tynnklienten. (Har ikke særlig peil så det blir en del komplett fra meg) Og denne switchen. Hvorfor ikke gå for det dyreste? Jeg er jo firmaet og skal jo tjene penger. er det brukbart/riktig i det heletatt? Endret 24. oktober 2007 av Stinkey Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Greit å vite litt om miljøet der dem skal være. Er det allerede rackskap? Er det Nettverkskontakt i alle rom? Er det WLAN? osv.. Et eksempel om det allerede er rackskap og switchuttak + nettverkskontakter i alle rom/kontorer 20 stk. Wyse S12 (koster omkring 3000kr pr stk) Om det ikke er nettverkskontakt i alle rom kommer valget om man vil kjøre klienter med WLAN eller om man vil legge opp kabler 1 stk Server (Muligens rackserver om det er rackskap der) Finner lite av priser og sånt, men må nok rundt ihvertfall 30.000 om 20 skal være pålogget samtidig Endret 24. oktober 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
nPulz Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Tror det er for dårlig kommunikasjon mot lærer og eleven(e) i klassen din jeg. Om du ikke vet hva oppgaven omhandler så har du jo rett til og spørre lærern din om ting du lurer på. Du må jo ikke bare sette ned bena og si at du ikke gidder og spørre lærern grunnet at normalt sett klikker lærerne dine. Virker jo bare teit. Tror også en del av oppgaven her er at dere skal forstille hva dere kan trenge, hvor dere skal forestille at dere er et firma hvor dere skal selge et større produkt til en skole. Det er jo bare og ta seg visse forutsettninger, dokumentere disse og forklare både muntlig og skriftlig hva dere med når dere har gjennomgang av oppgaven. Men som resten skriver ovenfor, ville jeg gått for en hovedserver med applikasjonene på, deretter kjørt tynnklienter som klient maskiner. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Selv jeg klarer å lage en slik oppgave ut ifra det folk har skrevet her, trådstarter burde også klare det. Hvis du ikke klarer det så spør læreren om hjelp. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Hadde jeg fått beskjed om å lage en saus til å ha i maten fra scratch så hadde jeg jo ikke klart det fordi jeg ikke vet åssen man gjør det. Nei da hadde du slått opp i en kokebok. Men istedet for å klage på at du mest sannsynlig ikke har lest en eneste side i lærebok eller andre kilder skal jeg heller gi deg noen gode tips. Som mange allerede har sagt så trenger du minst en server (avh. av type tjenester) og 20 tynne klienter. Jeg antar dette er de mest vanlige tingene som kontorprogrammpakke. Altså server skal ha kunne takle opptil 20 terminalsesjoner på en gang. HW: Her trengs minst 4GiB Ram. Tror ikke du trenger gå så høyt som 8. Jo flere prosessorer jo bedre. Jeg vil tro det vil være naturlig å ligge seg på minst 4 prosessorer. (dual core vil slite) Det bør ha to nettkort også. Jeg ville hatt alle datalager på en egen server, som gjerne kan ha mye mindre RAM/CPU krav. Men istedet ha masse plass i RAID1, eller RAID5. Her kan det være naturlig å tenkte hva "kunden" skal lagre. Er det bare dokumenter, så holder det med 1GiB minimums lagringsplass på hjemmeområdet. Sider det alltid er dumt å legge seg på få for lite lagringsplass, og siden den er det billigste i et slikt system. Så regn 10GiB på hver konto. Det vil si at det er nødvendig med: ca 200-300 GiB til hjemmeområder. (tar med i beregning flere enn 20 ansatte) samt minst 100GiB til andre ting. Alt i alt ville jeg ha satset på en lagrings server med 2 volum. VOLUM_1:raid1 system disk. (trenger ikke mye plass) VOLUM_2: raid 5 med 3x500GiB hardisker. Klient messig så trenger du bare tynne klienter som mange allerede har linket til. Nettverksmessig, så er det litt viktig å satse på riktig pris/funksjonalitet skikte. Ikke kjøp noname switcher bare fordi de har massevis av Gbit porter. Det er absolutt ikke sikkert du trenger å gå så dypt i tingene som jeg legger opp til. Oppgaven virker ganske rett frem og den virker som en god oppgave til å lære fra. (gjerne selv om dere ikke har hatt den type ting forklart som en smørbrødliste) EDIT: så på den ene linken til en switch som koster 57 000kr. Dette er ikke en nettverks switch, men en kvm switch. (keyboard video mouse) Denne typen switcher i den klassen er for store serverrom som gjerne har hundrevis av servere som man skal ha ut mus/tastatur og bilde på. Helt unødvendig i trådstarters oppg. Endret 24. oktober 2007 av Killer_DT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå