Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Teorien bak Wankelmotor?


aklla

Anbefalte innlegg

Jeg vet at vankelmotorer yter sykt mye i forhold til størrelsen.

men hva gjør at disse yter så mye?

Har hørt litt rundt, og hørt at dette kommer av plasseringen av stemplene, men ikke noe mer enn det.

Noen som vet hvordan det virker?

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hørt litt rundt, og hørt at dette kommer av plasseringen av stemplene, men ikke noe mer enn det.

 

Finnes ikke stempler i en wankelmotor, er rotorer som gjelder! :)

Hehe... Om du ikke finner svaret på Wiki bra nok kan du stikke innom MOGN. Der er det garantert noen som kan svare deg.

 

EDIT: Takk til Jotun som minte meg på HowStuffsWork! :D

Hadde glemt den siden helt...

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar
Jeg vet at vankelmotorer yter sykt mye i forhold til størrelsen.

men hva gjør at disse yter så mye?

Har hørt litt rundt, og hørt at dette kommer av plasseringen av stemplene, men ikke noe mer enn det.

Noen som vet hvordan det virker?

Stemplene i en konvensjonell motor har en stadig akselerasjon og retardasjon, noe som krever energi(selvom det er motvekter på veivakselen).Wankel har en stadig rotasjon og ett veldig høyt turtall noe som gjør at den utvikler forholdsvis mye effekt.Problemet med disse motorene har vært å få stempeltetningene til å holde. Mazda produserte denne kommersielt hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Problemet med disse motorene har vært å få stempeltetningene til å holde. Mazda produserte denne kommersielt hvis jeg ikke husker feil.

 

Ikke stempeltetniger, "rotortetninger". ;)

Kalles apexer på fagspråk. Og ja, Mazda er de som har blitt flinkest med wankel.

Mazda RX-serien har wankelmotor, RX-7 sin motortype heter 13b og er en av de mer kjente wankelmotorene. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
En bil som ikke er solgt i norge, men jeg kjenner en som har en(finsk import tror jeg) er mazda pick-up med wankelmotor. Orginal med wankelmotor! dø-kult!

 

Jeg trodde Mazda hadde wankel kun i RX-7/8. For mer om Mazda, se http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Wankel_engine

 

Det fantes også tyske biler som hadde wankelmotor, mest kjent er NSU Wankel Spyder (1964-67) og NSU RO-80 (1967-77). Se http://library.thinkquest.org/C006011/engl...wankel.php3?v=2

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Jeg trodde Mazda hadde wankel kun i RX-7/8. For mer om Mazda, se

Det fantes også tyske biler som hadde wankelmotor, mest kjent er NSU Wankel Spyder (1964-67) og NSU RO-80 (1967-77). Se http://library.thinkquest.org/C006011/engl...wankel.php3?v=2

 

Jeg tror de videreførte wankelplattformen over på noen andre modeller også, uten at jeg skal være 100% sikker på dette. :)

Flere bilmerker prøvde også å lage noe med wankel, ble aldri noen suksess. Mazda er vel i tet på det feltet enda...

 

Jeg kan tenke meg at det er den store hastigheten som gjør at det er vanskelig å få tetningene(Apexene) til å holde.

 

Skulle være korrekt, høy RPM = høy slitasje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har dessverre tilgode å kjøre bil med wankelmotor ennå, men når jeg leser spec på RX-8, tror jeg det må være det nærmeste man kommer tung MC i kjøreglede:

Maximum output 231 hk/8200 rpm

Maximum torque 211 Nm/5500 rpm

Redline: 9000 rpm

Lenke til kommentar

Har prøvd RX-8, og jeg kan ikke nekte for at den var morsom. Prøvde den på vinterføre, så jeg fikk jo ikke presset den noe på svingete veier, men den flyttet seg helt greit. Jeg kjørte modellen med 19x hester, så det var ikke noen ekstrem opplevelse. Er morsomt å dra den til rødlinja, men det er slitsomt å ha tilnærmet null effekt på lave turtall i lengden.

 

Og ja, det finnes en pick-up med wankelmotor. Mazda REPU. (Tror det står for Rotary Engine Pick-Up)

Den ble produsert fra 1974 til 1977, og har også en 1,3-liters 13B motor, dog en litt eldre variant enn RX-7 (RX-7 FD, som er den siste modellen, har en 13B-REW.)

 

RX-8 har en motor som heter 13B-MSP Renesis. Denne har blitt forbedret på flere områder. Blant annet har rotorene fått en litt annen form, noe som gir bedre smøring på apex-tetningene og dermed eliminerer ett av de største problemene med 13B-REW som satt i RX-7, nemlig holdbarheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...