hairball Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Overklokking er ikke min greie så jeg endte opp med et X38 hovedkort og en Dual core E6850. Med en gang Penryn Quad Core 2.88 Ghz kommer i starten av 2008 bytter jeg CPU og vips så har jeg både høy klokkefrekvens og en Quad Core. Det koster noe ekstra, men sånn vil det jo alltid være hvis man skal oppgradere ofte. nesten det samme som jeg skal, x38 og e6850, med 8500ram Lenke til kommentar
leifhv Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 At kommende spill vil dra nytte av quad core er vel ikke overraskende....men 'Enemy Territory: Quake Wars' som alt har vært ute noen uker nå får snart en patch for quad core: There are hundreds of other features implemented, and bugs that have been fixed, too, from the big stuff like the addition of a threaded renderer (yielding even greater performance from quad core processors) http://community.enemyterritory.com/?q=node/188 Lenke til kommentar
Heatseeker Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Hvorfor ikke E6850 + klokk Min ligger stabilt på 3,6@stock kjøling. Blir "litt" vell varmt i orthos :!: Kjempe cpu og veldig bra til spill. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Det der er jo bare tull, skal du spille uten å overklokke viser allle testet at dual coren er best, dersom du har tenkt å klokke, ok da kan du på en del spill se bedre ytelse med quad... Konklusjonen her blir dersom du er en avansert gamer som klokker gå for q6600, Om du ikke klokker gå for E6850, alle tester peker mot dette.... Ja det kommer mange multithread spill, men det tar alt fra 1 år til 4-5 å lage gode spill nå for tiden, med andre ord sansynligvis vil du ikke få maks ut av en Quad før om 1 til 2 år Allerede i høst kommer det mange spilltitler som støtter 4 kjerner bra. Det vil si at 4 kjerner på 2.4 Ghz er overlegent 2 kjerner på 3 Ghz. I tillegg så er de nye Q6600 veldig overklokkingsvennlige, så 3 Ghz er nærmest garantert, og 3.2-3.3 kan også gå fint selv med stock kjøleren. Jeg kjøpte meg en Q6600, og angrer ikke. Jeg vet at spill per i dag (mesteparten av de) bare støtter en kjerne, men jeg vet også at det kommer snart spill som støtter 4 kjerner, og da er det kjipt å sitte igjen med 2 kjerner og en god del dårligere ytelse enn en med 4 kjerner. Altså, jeg ville kjøpt en Q6600. Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 med flere kjerner kan du jo også gjøre flere ting på en gang, altså du kan kjøre OS og diverse småprogrammer(eks, internett, mail, kabal, kalender musikk, ripping av musikk/film osv) på core 0 og 1, også kjører du spill på core 2 og 3. Da får du virkelig maxa prosessorens kraft. Husk at og drive med flere ting på en gang krever mye ram. Lenke til kommentar
peterparker Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Hva om jeg også vil spille litt eldre spill? 2-3 år gamle. Blir E6850 og foretrekke da? Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Hva om jeg også vil spille litt eldre spill? 2-3 år gamle. Blir E6850 og foretrekke da? Da er det akkurat det samme. Da vil alle core 2 baserte cpuer klare å drive spillene helt bra så lenge grafikkortet og rammen din klarer å holde tritt. Lenke til kommentar
hairball Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 med flere kjerner kan du jo også gjøre flere ting på en gang, altså du kan kjøre OS og diverse småprogrammer(eks, internett, mail, kabal, kalender musikk, ripping av musikk/film osv) på core 0 og 1, også kjører du spill på core 2 og 3. Da får du virkelig maxa prosessorens kraft. Husk at og drive med flere ting på en gang krever mye ram. DET er overkill. herregud jeg har en singlecore enda(thunderbird) og er har ikke noe problem å spille kabal, se film, surfe, spille mp3 Allerede i høst kommer det mange spilltitler som støtter 4 kjerner bra. Det vil si at 4 kjerner på 2.4 Ghz er overlegent 2 kjerner på 3 Ghz. I tillegg så er de nye Q6600 veldig overklokkingsvennlige, så 3 Ghz er nærmest garantert, og 3.2-3.3 kan også gå fint selv med stock kjøleren. Jeg kjøpte meg en Q6600, og angrer ikke. Jeg vet at spill per i dag (mesteparten av de) bare støtter en kjerne, men jeg vet også at det kommer snart spill som støtter 4 kjerner, og da er det kjipt å sitte igjen med 2 kjerner og en god del dårligere ytelse enn en med 4 kjerner. Altså, jeg ville kjøpt en Q6600. Hvilke spill er det?, og vennligst ref. til kilder fra spillutvilker, og ikke: kommer sikkert en patch. fact first. Lenke til kommentar
leifhv Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) med flere kjerner kan du jo også gjøre flere ting på en gang, altså du kan kjøre OS og diverse småprogrammer(eks, internett, mail, kabal, kalender musikk, ripping av musikk/film osv) på core 0 og 1, også kjører du spill på core 2 og 3. Da får du virkelig maxa prosessorens kraft. Husk at og drive med flere ting på en gang krever mye ram. DET er overkill. herregud jeg har en singlecore enda(thunderbird) og er har ikke noe problem å spille kabal, se film, surfe, spille mp3 Ja, man han snakker om å kjøre 'skikkelige' spill samtidig; f.eks. BF2 eller ETQW. Jeg vet at spill per i dag (mesteparten av de) bare støtter en kjerne, men jeg vet også at det kommer snart spill som støtter 4 kjerner, og da er det kjipt å sitte igjen med 2 kjerner og en god del dårligere ytelse enn en med 4 kjerner. Altså, jeg ville kjøpt en Q6600. Hvilke spill er det?, og vennligst ref. til kilder fra spillutvilker, og ikke: kommer sikkert en patch. fact first. -UT3 drar nytte av quad ref. benchmarks at demo (skulle tro at det også gjelder andre spill som bruker UT3 engine) -Quad er anbefalt for Crysis -QuakeWars drar nytte av quad core og neste patch (som kommer om ca. 2 uker) vil gi vesentlig bedre ytelse for quad core cpu'er. (Samme vil vel gjelde for RTCW2 uten av jeg vet release dato?). -Har også blitt sagt fra utviklerne av Alan Wake at quad core er anbefalt. -"Valve Loves Quad Core" - http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2050563,00.asp -Supreme Commander (ute) kjører bedre på Q6600 enn E6850 -Lost Planet (ute) kjører bedre på Q6600 enn E6850 Antar at støtte for mere enn to kjerner blir normen fra nå av siden XBox360 og PS3 begge er multi-core arkitekturer. Endret 25. oktober 2007 av leifhv Lenke til kommentar
Zarachas Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Seriøst dette er ikke mange spill altså.... Og ja om du ikke skal klokke og kjøre 2,3 år gamle spill så går du seff for e6850, bytt heller til en bedre quad om ett år... Det er mine planer... Nå har jeg planer om å klokke e6850 og, og for å si det sånn tviler jeg på at det mange q6600, som fungerer mye bedre en e6850@3,6, bortsett fra i helt særegne spill, men det vil man sansynlgvis ikke merke noe til... Ikke med det første, kanskje om ett år når teknologien er mer på banen... Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 ...Nå har jeg planer om å klokke e6850 og, og for å si det sånn tviler jeg på at det mange q6600, som fungerer mye bedre en e6850@3,6, ... Hvorfor ikke klokke en q6600 når du først skal klokke? Den har jo vist seg svært klokkevennlig. Lenke til kommentar
hairball Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Valve har ikke 100% støtte for quad enda, i ep2 og TF2 og portal er ikke quad aktivert, de tar kun nytte av 2 kjerner. Når det gjelder crysis så er støtter for flere kjerner men det er ingen info om hvor mye de utnytter de eller om det blir 100% støtte for det. resten av spilla så har du nok rett. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Seriøst dette er ikke mange spill altså.... Og ja om du ikke skal klokke og kjøre 2,3 år gamle spill så går du seff for e6850, bytt heller til en bedre quad om ett år... Det er mine planer... Nå har jeg planer om å klokke e6850 og, og for å si det sånn tviler jeg på at det mange q6600, som fungerer mye bedre en e6850@3,6, bortsett fra i helt særegne spill, men det vil man sansynlgvis ikke merke noe til... Ikke med det første, kanskje om ett år når teknologien er mer på banen... Skal du spele 2-3 år gamle spel, er ein quad meir enn bra nok i allefall, sjølv om den bare gufser avgårde på 1 kjerne. Skal du spele framtidas spel er quad tingen. Lenke til kommentar
Zarachas Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 ...Nå har jeg planer om å klokke e6850 og, og for å si det sånn tviler jeg på at det mange q6600, som fungerer mye bedre en e6850@3,6, ... Hvorfor ikke klokke en q6600 når du først skal klokke? Den har jo vist seg svært klokkevennlig. Slutt med teite kommentarer.... Jo fordi jeg vil klokke en e6850, den går høyere med vanlig klock, har ikke tenkt å xtrem clocken en q6600 blir myeeee varmere en enn e6850, derfor Lenke til kommentar
Logitech87 Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Med Quad core, vil den automatisk ta ibruk de forskjellige kjernene når man jobber med flere ting eller en det en innstilling man må gjøre selv? Jeg tenker på å ha oppe HL2, brenne cd, se film osv samtidig.. Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Prosessoren fordeler oppgavene på forskjellige kjerner alt etter hvor det er minst last, men kan også gjøres manuelt i oppgavebehandler. Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 ...Nå har jeg planer om å klokke e6850 og, og for å si det sånn tviler jeg på at det mange q6600, som fungerer mye bedre en e6850@3,6, ... Hvorfor ikke klokke en q6600 når du først skal klokke? Den har jo vist seg svært klokkevennlig. Slutt med teite kommentarer.... Jo fordi jeg vil klokke en e6850, den går høyere med vanlig klock, har ikke tenkt å xtrem clocken en q6600 blir myeeee varmere en enn e6850, derfor Teite kommentarer? G0-steppingen av Q6600 klokker svært godt og er samtidig kjølig, så Q6600 er et bedre valg enn E6850 til spilling. Skal du spille gamlere spill og de spillene pr. idag som ikke utnytter quad, så er uansett en quad mer enn nok. Da bør du heller bruke mer på et skikkelig skjermkort i f.eks. 8800-serien. Min Q6600 B3 på 3.2GHz(1.3V) idler på under 40C med Noctua NH-U12F, og maks load er 65C. Altså gode temperaturer. Vet også at Q6600 G0 på 3.6GHz(på ca. 1.4V) holder temperaturer på under 70C med tilsvarende eller bedre kjøler. Lenke til kommentar
hairball Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Med Quad core, vil den automatisk ta ibruk de forskjellige kjernene når man jobber med flere ting eller en det en innstilling man må gjøre selv? Jeg tenker på å ha oppe HL2, brenne cd, se film osv samtidig.. det hjelper ikke hvis ingen av tingene du kjører ikke støtter quad, de vil da kun bruke 1 til 2 kjerner. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Med Quad core, vil den automatisk ta ibruk de forskjellige kjernene når man jobber med flere ting eller en det en innstilling man må gjøre selv? Jeg tenker på å ha oppe HL2, brenne cd, se film osv samtidig.. det hjelper ikke hvis ingen av tingene du kjører ikke støtter quad, de vil da kun bruke 1 til 2 kjerner. Men da har du igjen 2 til 3 kjerner som ikke har load og kan brukes til andre oppgaver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå