Gå til innhold

Datamaskin suser 1.5 år gammel

vargaz

Anbefalte innlegg

Heisann, Dama kjøpte for 1 1/2år siden en bærbar-pc. Garanti tiden på den var visst bare 1år. Har jeg noen mulighet for å få denne maskinen reparert gratis nå?

Saken er den at den har begynt å suse, jeg misstenker at det kan være harddisken eller noen av viftene på hovedkortet. Hvis det er det siste, vil det jo være en temmlig dyr sak å få fikset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om det er kun 1 års garanti så har du 5 års reklamasjonsrett.

Garanti er noe produsenten av PC-en tilbyr, mens reklamasjonsretten er lovpålagt.

Garanti skal dekke ting utover det reklamasjon ikke dekker.

At PC-en suser er vel neppe harddisken, da bruker det som regel å være tikke lyder.

Suser PC-en kun når den er varm eller er det en konstant lyd?

Lenke til kommentar

hvor høy er denne lyden? vis du søker litt på nett angående den maskinen din så finner du kanskje noen desibel nivå på hvor høt støynivået maks skal være i følge produsenten.

hvis det ikke står noe så tror jeg at det er en norm på dette med støy fra PC-er (mener å ha lest noe slikt en plass mens jeg jobbet som pc support) den går vel på ca 40 - 45 desibel hvis jeg husker riktig. og det er faktisk litt det.

vanligvis så vil du få slik støy på reklamasjon enten fordi lyden faktisk er veldig høy eller fordi teknikker sier viften trengte å byttes selv om den kanskje ikke trenger det, da bestiller teknikker opp ny vifte og blåser PC-en din ren med trykkluft og du får den igjen og den er "støyfri".

så det jeg ville gjort før du sender den inn er å forvisse deg om at lyden ikke er støv som blokkerer kjøling og gjør at viften må gå fortere og dermed bråke mer. fordi støv dekkes ikke av reklamasjonsretten så vidt jeg forstår det.

selvfølgelig vis lyden du hører er type vifte som går imot noe så er vifte defekt og du kan reklamere på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...