Gå til innhold

Hvordan redigere mange bilder hurtigst mulig?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er enig i at det i mange tilfeller er bedre å bruke raw når man tar få bilder og sånn, men feks om dere tar bilder fra en klassetur, og dere ender opp med 250 forskjellige bilder, redigerer dere dem alle sammen? Eller bruker dere et standardoppsett (som dere har tatt opp) som dere "spiller av" i PS feks?

Jeg personlig liker å redigere bildene selv for størst mulig kontroll. Men når jeg har tatt mange bilder, føler jeg at det tar for lang tid å redigere dem alle sammen. 5 minutter på et bilde er vel normalt, og 5 min x 250 bilder = 1250 min = ca 21 timer. Det er jo litt lang tid, så hvordan gjør dere det i disse tilfellene?

På forhåd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved typiske klasseturer lønner det seg å ta raw + jpg. Innstill kameraet slik at jpg filene blir skarpe og mettede i fargene rett fra kameraet (jeg bruker eventuelt egen kurve som jeg har lastet inn fra PC-en til kameraet).

jpg filene kan da brukes raskt uten annen behandling enn eventuell beskjæring.

Raw filene kan konverteres i batch med f.eks DxO, CaptureOne, Nikon Capture NX eller annen raw konverter.

Husk også å slette alle uskarpe/mislykkede bilder tidligst mulig i prosessen.

Lenke til kommentar

Første jeg gjør når jeg kommer hjem er at jeg går gjennom alle bildene, og markerer på dem hvilke bilder jeg ønsker å gå videre med. Da forsvinner vanligvis i overkant av halvparten av bildene.

Dersom bildene bare skal legges ut på web, gjør jeg bare en rask justering på dem. Da bruker jeg ca. 1 min. pr. bilde i Lightroom. Dermed ender jeg opp med ca. 4 timers jobb på 250 bilder, hvilket er akkurat passe for en kvelds jobb :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...