Gå til innhold

Hvilket redigeringsprogram er best for deg?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Photoshop Elements. De viktigste grunnene til dette er pris og det faktum dette programmet gjør det jeg trenger. Og hva gjør jeg? Jo, jeg fikser kanskje hvitbalanse og gjør andre små lys/farge/kontrast endringer om jeg finner dette nødvendig, evt retter en skeiv horisont, samt oppskarping naturligvis. I tillegg beskjærer jeg en del bilder. Grovt sett er det disse tingene jeg gjør, og jeg finner det enkelt i Elements. Samtidig som det er til en svært overkommelig pris og det var lett å få tak i. Sant å si har jeg aldri følt at jeg har kommet til kort med dette programmet. Og jo mindre jeg trenger å gjøre med bildene jo mer fornøyd er jeg, for det betyr at jeg gjorde de riktige tingene på det tidspunktet bildet ble tatt.

Jeg ser av mange andre innlegg i denne tråden at det mange som svarer at de bruker CS2/CS3, men jeg finner få forklaringer på hvorfor. Hva er det CS2/CS3 har som jeg, som lykkelig hobbyfotograf, trenger (og som forsvarer den enorme prisforskjellen)? Hva er det jeg har gått glipp av som ikke vet dette? Litt utdypning av dette hadde vært fint.

mvh Henning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Peronlig bruker jeg Rawshooter Premium til RAW behandlingen. Photoshop CS3 til selve bilde redigert etter konvertering fra RAW til TIFF. Deretter bruker jeg Thumbsplus til organisering + visning av jpeg versjoner.

Bare så eksremt synd at Adobe kjøpte opp Pixmantec og dermed stanses Rawshooter utviklingen. Motoren ble bakt endel inn i Lightroom og muligens Adobe Camera RAW litt. I allefall så skulle Adobe benytte den geniale og raske RAW motoren til Rawshooter og samtidig så kvittet de seg nok med en potensiellt sterk konkurrent før den ble for stor og sterk.

Lenke til kommentar
Jeg ser av mange andre innlegg i denne tråden at det mange som svarer at de bruker CS2/CS3, men jeg finner få forklaringer på hvorfor. Hva er det CS2/CS3 har som jeg, som lykkelig hobbyfotograf, trenger (og som forsvarer den enorme prisforskjellen)? Hva er det jeg har gått glipp av som ikke vet dette? Litt utdypning av dette hadde vært fint.

Du kan vanskelig få noen til å forsvare prisforskjellen siden sannsynligvis ingen har betalt for sin Photoshop-utgave.

Personlig foretrekker jeg Elements 6. Er ikke helt venn med katalogsystemet, men bildebehandlingen har alt hva en lykkelig amatør måtte ønske.

Har såvidt forsøkt Lightroom også, men det virker knotete og uoversiktlig i forhold til Elements. Det er verdt å prøve uansett - kommer med gratis 30 dagers prøveperiode.

Lenke til kommentar

Har såvidt forsøkt Lightroom også, men det virker knotete og uoversiktlig i forhold til Elements. Det er verdt å prøve uansett - kommer med gratis 30 dagers prøveperiode.

Lightroom er primært en RAW konverter og katalogiseringsprogram, Elements er ikke det. Bruksområdene er forskjellige og dermed ka du ikke sammenligne Lightroom dirkete med Elements.

Lenke til kommentar
Lightroom til organisering og RAW konvertering. Lightroom er konge, gode organiseringsmuligheter, topp på svart-hvitt konvertering, meget god RAW motor. Photoshop brukes sjelden da Lightroom gjør det meste av det jeg trenger å redigere.

Dette er vel som jeg skulle sagt det selv. Lightroom er betydelig enklere å bruke for de som er interessert i fotografering og å behandle store mengder foto raskt og ikke i fancy bildebehandling (ala PS). Det du trenger er lett tilgjengelig og mye enklere å bruke enn tilsvarende funksjoner i PS. Dessuten finnes det mengder med tutorials, videoer og "actions" å finne rundt omkring.

Men folk er forskjellige, noe klarer til og med å bruke Nikon Capture NX, men jeg er ikke en av de.

Håkon

Lenke til kommentar

Capture NX kunne ha vært konge, hadde det ikke vært for at den er så treg og en relativt dårlig grensesnitt. U-point teknologien er ikke mindre enn genial for lokale fargekorreksjoner. Dersom jeg virkelig går inn for å redigere et bilde optimalt tyr jeg til Capture NX, den er spes god på farger, men til alt annet er Lightroom best etter min mening. Blir spennende å se hva Bibble kan hoste opp i v5.0.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bruker Photoshop CS3, bruker det vel mest av gammel vane. Det finnes jo gode alternativer der ute, som i tillegg er gratis. Men det er vel kanskje en grunn til at PS har blitt industriens de facto standard. Det er jo et utrolig kraftig og godt verktøy, men har kanskje litt for mye funksjonalitet for enkelte, mulighetene og potensialet i programmet er jo "nesten uendelig".

Til vektore og tegning bruker jeg Illustrator CS3.

Lenke til kommentar

Hadde jeg fått kjøpt/oppdatert Adobe sine produkter til USA priser + moms, så hadde jeg nok oppdatert mine lisenser.

Men nei, solid påslag + porto - nei takk!

Men er man sta så er man sta, og nå har det blitt Nikon Capture NX

(faktisk en ekstra, ubrukt m/ manualer, så hvis.....)

Synes ikke den går tregt, men har ikke PS for å sammenligne.

Er det noen som kjenner til nikon sine effektpakker til Capture NX?

Lenke til kommentar

Har aldri sett noe skriverier om dette, hvor har du funnet informasjon om at Nikon har noe effektpakker til NX?

Nik Software har laget plugins (filtere) for NX 1.3. Har en rekke av disse for cs2 og noen av de er kule, brukte de mye før jeg tok i bruk Lightroom.

Lenke til kommentar

Har aldri sett noe skriverier om dette, hvor har du funnet informasjon om at Nikon har noe effektpakker til NX?

Nik Software har laget plugins (filtere) for NX 1.3. Har en rekke av disse for cs2 og noen av de er kule, brukte de mye før jeg tok i bruk Lightroom.

Joda, kjenner til disse, men selv om Nik og Nikon har tett samarbeid med Capture NX, er dette ikke "nikon sine effektpakker". ;)

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med rawkonverteringsprogrammene Capture One LE / Capture One 4? Kjøpte et SanDisc Extreme III SD-kort der det var med en lisens. Jeg synes det gir bedre resultater enn Adobe Camera raw (i Photoshop Elements 5 utgaven i alle fall). Har ikke hatt tid til å sjekke det ut ordentlig enda, men er det noen som vil kikke nærmere på programmene så er lenken som følger:Phase One

Ellers har jeg også Paintshop Pro XI i programbiblioteket. Det varierer litt hvilket program som gir best resultater for enkelte oppgaver synes jeg.

Photoshop blir for dyrt i forhold til hvilket behov jeg har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...