Gå til innhold

Vekke til liv 3 år gammel pc

meaux

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en tre år gammel pc jeg tenkte jeg skulle oppgradere litt.

Stats er:

-amd athlon 64 3200+ (socket 754)

-hovedkort er GA-K8NSNXP (gigabyte)

-strømforsyningen er 350w

-hd 250gb blabla

-ram (1gb, hvorav 512 gb er ødelagt :dontgetit: )

Målet er å kunne kjøre hl2/cs/tf2/portal hakkefritt (kan gjerne være på dårlig oppløsning/kvalitet), uten å bruke for mye penger på oppgradering.

Det jeg vet jeg må ha nytt er:

-skjermkort (x1950pro agp) til ca 1100 kr

-ram (DDR400/ 333/ 266- 184pin) (1 eller 2 gb?)

Så det jeg lurer på er:

-Vil jeg trenge kraftigere strømforsyning? I så fall, har dere en anbefaling?

-Er cpu kraftig nok, eller vil den bli flaskehals i systemet?

-Bør jeg gå for 1 eller 2 gb ram? Kan noen gi meg en link til hvilken type ram jeg skal kjøpe, jeg ser meg helt blind på alle typene.

-Er x1950pro et fornuftig valg, eller er det overkill?

Som sagt så er målet å kunne kjøre spillene i orange box (og gjerne andre spill, seff) helt hakkefritt, dvs >50 fps. Men jeg trenger ikke fancy ting som AA etc. Jeg har vista nå, hvis det skulle bety noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cpu vil med ein gong verte flaskehalsen i systemet. Dette er fordi source-motoren krev mykje cpu-kraft. Hadde eg vore deg hadde eg kjøpt ein billeg C2D prosessor, men då må du igjen kjøpe nytt hovudkort, ram m.m.

-Bør jeg gå for 1 eller 2 gb ram? Kan noen gi meg en link til hvilken type ram jeg skal kjøpe, jeg ser meg helt blind

Ram kan du aldri få nok av. Hadde eg vore deg ville eg kjøpt noko middels PC-6400 RAM. Men det spørst jo om du skal kjøpe nytt hovudkort eller kva. Eg trur ikkje eg ville ha investert i meir ram til s S754'n din.

-Er x1950pro et fornuftig valg, eller er det overkill?

Om du kjører det oppsettet du har no, og kjøper eit x1950pro vil eg seia det er overkill. Men om du går for nytt oppsett kan det kanskje bli litt for lite (mangel på DX10, sjølv om dette absolutt ikkje er essensielt om du skal spele source-spel.

-Vil jeg trenge kraftigere strømforsyning? I så fall, har dere en anbefaling?

Du må nok kanskje ha kraftigare strømforsyning om du skal ha nytt skjermkort..

Pm meg for eit tilbod på (brukt) oppsett du kanskje vil like.

Lenke til kommentar

Cpu vil med ein gong verte flaskehalsen i systemet. Dette er fordi source-motoren krev mykje cpu-kraft. Hadde eg vore deg hadde eg kjøpt ein billeg C2D prosessor, men då må du igjen kjøpe nytt hovudkort, ram m.m.

Tuller du? :dontgetit:

Den CPUen er mer enn nok til de spillene han snakker om! Jeg kjører på en AMD athlon 2800, som tilogmed har en knekk i seg! Denne kjører alle disse spillene på nesten full grafikk helt smertefritt!

Og minne trenger heller ikke være noe ekstremt noe, 1 GB minne av god kvalitet burde holde!

Endret av sjeefen
Lenke til kommentar
Tuller du? :dontgetit:

Den CPUen er mer enn nok til de spillene han snakker om! Jeg kjører på en AMD athlon 2800, som tilogmed har en knekk i seg! Denne kjører alle disse spillene på nesten full grafikk helt smertefritt!

Og minne trenger heller ikke være noe ekstremt noe, 1 GB minne av god kvalitet burde holde!

Heilt smertefritt? Eg hadde ein amd athlon 64 3000+ (socket 754), som derfor er veldig lik den trådstartar har. Å seia at denne prosessoren kan køyre desse spela smertefritt er ein stor stor underdrivelse. Eg har spelt CS: Source fleire år aktivt og kan trygt seia at du bør oppgradere systemet ditt litt om du vil dra full nytelse av spela i Orange Box. Eg er einig med deg at minne har mindre å seia her, men overall er RAM aldri å forakte (og så billeg som det er no).

Lenke til kommentar

Hehe, jeg ble egentlig ikke så mye klokere av det her. Leste akkurat en bra skrevet artikkel på tomshardware som tar for seg akkurat dette (x1950 på amd 3400+). Virker som de fleste spillene kjørte bra i den testen.

Dere er helt sikre på at jeg trenger ny psu? Hva kan skje hvis jeg prøver, og det viser seg at 350w ikke er nok? Hvis jeg trenger ny psu og ram blir det i overkant av 2000 kr. Alternativet er å oppgradere hele systemet, noe som fort kommer opp i 10000 kr.

Kan noen si meg hvilken type ram som er kompatibel med hovedkortet mitt? Jeg tror kanskje jeg må ha DDR400 feks. Er det forskjell på DDR400 og DDR400 SO-DIMM?

Eller kanskje GeForce 7600 GT eller GeForce 7600 GS-brikke kunne vært litt billigere alternativer?

Lenke til kommentar

Hadde nesten samme specs på min gamle agp maskin. (3200+, 6600gt, 1gb minne)

Oppgraderte til 1.5 gb minn og kjøp 1950 pro agp, jeg klarte å drive det samme oppsettet med en crappy 350W strømforsyning...er nok i grenseland men funket fint i min maskin. Dette vil etter min mening gi mye ytelse for lite cash.

Lenke til kommentar

Etter litt mekking fant jeg ut at rammen min ikke var ødelagt allikevel, hehe. Det viste seg at jeg bare måtte flytte den til en annen slot, noe som forsåvidt er urovekkende nok. Så jeg ble så glad at jeg stakk ned på datakjeden og kjøpte et x1950 agp og en ny strømforsyning med 530w. Prisen ble rundt 2000 kr, og kjøpte jeg en strømforsyning av høy kvalitet (så kan jeg bruke i neste pc). Installeringen gikk knirkefritt og vista startet opp i fine farger. Det var ikke noe problem å kjøre aero, så jeg lastet ned trackmania nations og portal. Begge spillene gikk veldig rent, og jeg så hakking bare et par ganger i løpet av kvelden i går. Det er mulig en proff gamer vil være misfornøyd, men for meg var det bra nok i massevis, særlig med tanke på hvor billig jeg slapp unna.

Det er interessant å se at cpu-usage var konstant på 100% mens jeg spilte portal. Så det er ingen tvil om hva som er flaskehalsen i systemet, men det gjør meg egentlig ingenting. Rambruken lå på ca 700mb (av 1024) ifølge taskmanager. Tror dere det vil være fornuftig å oppgradere til 2gb, siden rammen er så billig?

Resten av orange box står til nedlasting nå, så jeg skal gi lyd når jeg finner hvordan de spillene kjører. Skal prøve å få kjørt 3dmarks etter hvert også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...