MrVilla Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hei der. Dersom man skal ha en helseattest for f.eks sertifikat. Da tar man som regel urinprøve dersom jeg ikke tar helt feil. Vil man da sjekke om vedkommende har brukt narkotika, alkohol eller tabeletter? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hva slags sertifikat er det snakk om? I utgangspunktet vil jeg tro de sjekker for normale verdier, ikke nødvendigvis bare stimulanter. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Ikke helt sikker. Tror det er bil. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hmm, er det noe nytt? Kan ikke huske å ha tatt lege attest når jeg tok sertifikatet for bil. Tror faktisk ikke jeg trengte det for kjøreseddelen heller Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hei der. Dersom man skal ha en helseattest for f.eks sertifikat. Da tar man som regel urinprøve dersom jeg ikke tar helt feil. Vil man da sjekke om vedkommende har brukt narkotika, alkohol eller tabeletter? 1) De færreste helseattester krever urinprøve. Tror ikke det er noen form for kjøretøy-sertifikat som krever dette. 2) Om vedkommende har brukt alkohol, kan ikke teste i urinprøve. De fleste former for narkotika og mange tabletter kan derimot testes i urinen. Disse testene er ofte dyre og tidkrevende, og jeg kan ikke se for meg at de gjøres ved helseattester. 3) De urinprøver som ofte tas ved screening-undersøkelse, analyserer om det finnes protein (eggehvite), glukose (sukker), blod, eller hvite blodlegemer i urinen. Hvis man finner noe av dette, kan det tyde på sykdommer som bør utredes videre, og som kan være nytig å påvise i forbindelse med enkelte helseattester. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Hmmm...ok. Takker for svar. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Nå tror jeg at helseattester trengs bare ved tunge kjøretøy, eller hvis du har epilepsi. Men om de tester for narkotika er lite trolig, hvis det i det heletatt blir tatt urinprøve. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Det er ikke lovlig å teste deg for narkotiske stoffer uten ditt samtykke. Med andre ord har du ikke noe å frykte, hvis du da har inntatt slike stoffer. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Det er ikke lovlig å teste deg for narkotiske stoffer uten ditt samtykke. Med andre ord har du ikke noe å frykte, hvis du da har inntatt slike stoffer. Jeg har blitt testet for cannabis mot mitt samtykke. Var hos legen fordi jeg var syk, skulle ta blodprøve for å finne ut hva som feilte meg. Jeg fikk et ark der legen hadde krysset av for hva som skulle testes. På vei tilbake til legekontoret etter blodprøven så jeg over dette arket og der sto det krysset av for cannabis og THC. Jeg spurte legen hvorfor, og hun sa det var fordi hun ikke trodde på meg da hun tidligere hadde spurt om jeg røykte cannabis og jeg hadde svart nei. Jeg hadde ikke røykt, og jeg har skiftet fastlege etter det. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Da brøt legen din loven, så en eventuell positiv test ville vært ugyldig. Lenke til kommentar
ecko Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 gjelder ikke den loven etter man er fylt 18? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå