Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva sjekker dem ved urinprøve?

MrVilla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei der.

Dersom man skal ha en helseattest for f.eks sertifikat. Da tar man som regel urinprøve dersom jeg ikke tar helt feil. Vil man da sjekke om vedkommende har brukt narkotika, alkohol eller tabeletter?

1) De færreste helseattester krever urinprøve. Tror ikke det er noen form for kjøretøy-sertifikat som krever dette.

2) Om vedkommende har brukt alkohol, kan ikke teste i urinprøve. De fleste former for narkotika og mange tabletter kan derimot testes i urinen. Disse testene er ofte dyre og tidkrevende, og jeg kan ikke se for meg at de gjøres ved helseattester.

3) De urinprøver som ofte tas ved screening-undersøkelse, analyserer om det finnes protein (eggehvite), glukose (sukker), blod, eller hvite blodlegemer i urinen. Hvis man finner noe av dette, kan det tyde på sykdommer som bør utredes videre, og som kan være nytig å påvise i forbindelse med enkelte helseattester.

:)

Lenke til kommentar
Det er ikke lovlig å teste deg for narkotiske stoffer uten ditt samtykke. Med andre ord har du ikke noe å frykte, hvis du da har inntatt slike stoffer.

Jeg har blitt testet for cannabis mot mitt samtykke.

Var hos legen fordi jeg var syk, skulle ta blodprøve for å finne ut hva som feilte meg. Jeg fikk et ark der legen hadde krysset av for hva som skulle testes. På vei tilbake til legekontoret etter blodprøven så jeg over dette arket og der sto det krysset av for cannabis og THC. Jeg spurte legen hvorfor, og hun sa det var fordi hun ikke trodde på meg da hun tidligere hadde spurt om jeg røykte cannabis og jeg hadde svart nei.

Jeg hadde ikke røykt, og jeg har skiftet fastlege etter det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...