zoomsalabim Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Har tilgang til gode priser på Sony-kamera. Er usikker på om jeg skal kjøpe med harddisk eller DVD. Lav pris mye viktigere enn HD. Hva er "best" av de to alternativene? Ser jo fordelene med DVD, som å kunne dra med meg ekstra plater og overføring blir å sette platen i maskinen, men harddisk virker for meg som "lettere"? Lenke til kommentar
Isbjørnen Knut Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Jeg vil si ingen av delene. Tape er mye bedre enn begge. For det første er det mer stabilt. En HDD tåler ikke mye før den går i stykker. For det andre er komprimeringen på HDD og DVD fy fy. Du får dessuten veldig lite inn på en DVD plate (tror jeg), og den fungerer ikke så bra til lagring, da det er enkelt for å ripe den eller ødelegge den. Tape har plass til en time, og kan lagres i utrolig lang tid. Den har også bedre bilde, og enklere å redigere. Jeg tror at DVD og HDD kameraer kommer til å forsvinne innen de nærmeste årene, da minnebrikker vil bli mer stabilt. Tape kommer også til å vare lenge fremvoer, siden den fortsatt er det beste opptaksmediet. Nå svarte jeg vel ikke akkurat på det du lurte, men syns at det kan være lurt å ha dette i bakhodet. Lenke til kommentar
zoomsalabim Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Komprimeringen betyr ikke så mye. Heller mer og mer til dvd. Harddisker er som nevnt over ømtålelige for støt. At prisen på kamera er en liten 1000-lapp høyere gjør ikke saken bedre. Dvd-plater har man liggende omtrent overalt og er lett å få tak i. Har enda tilgode å ødelegge en CD eller DVD på en slik måte at den er ubrukelig (uten å ha gjort det med vilje da...). Trenger jo bare en slik transportmappe og kan dra rundt på ett titalls DVD-er. Jeg skal ikke på polekspedisjon, så det burde holde Og jeg slipper dill med ledninger til kamera, regner med at det bare er å putte DVD-en i maskinen når det skal lagres litt mer permanent. Fikk en pris på i underkant av 2000 for det billigste dvd-kameraet fra sony som ligger i prisguiden. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Dvd-plater har man liggende omtrent overalt og er lett å få tak i. Har enda tilgode å ødelegge en CD eller DVD på en slik måte at den er ubrukelig (uten å ha gjort det med vilje da...).DVD platene som brukes i videokameraet, ligner ikke på de DVD platene du bruker i datamaskinen. De er mye mindre (8cm), og faktisk noe mer vriene å få tak i. Det har vel bedret seg nå, men tidvis har folk store problemer med å få tak i den typen DVD plate de vil ha (finnes DVD-R, DVD+R, DVD+RW og muligens også DVD-RW, og hvilken du bruker, avhenger av kameraet og bruksområde). En skrivbar DVD plate av dårlig kvalitet, ødelegger seg selv etter et par år. En DVD plate med grei kvalitet, ødelegger seg selv etter ca. 5-10 år. De gode varer kanskje 10-15 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå