Mr_Bilbo Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hei, har i lenge tid vurdert ulike løsninger for mer lagringsplass, og etter å ha slått fra meg tanken om flere NAS-bokser, er jeg kommet til at det greieste nok er å sette opp en fil server. Den skal brukes til å streame musikk og video til laptopene og etterhvert en stuePC (MacMini). Av andre maskiner som skal kobles mot denne er en stasjonær, en Macbook og en Windows Laptop. Som server hadde jeg tenkt å bruke en HP-laptop jeg har hatt liggende en stund etter at MB'en kom i hus... Foreløpig skal alt gå trådløst, men når mini-macen kommer skal den kables. Ruteren er en linksys 54 et eller annet som er flashet med DD-WRT. Er imidlertid litt usikker på hvordan jeg best skal få satt opp serveren? Trenger jeg å innstallere noe spesiell programvare, eller kan man bruke den innebygde nettverksfunksjonen i XP home? Bør jeg installere linux, evt hva? Har ikke vært noe særlig borti denne problemstillingen tidligere, men forhåpentligvis har noen av dere andre det.... Alle innspill mottas med takk! Lenke til kommentar
ballelang Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 søk etter en ftp client via google,kan være lurt å bruke søkeordene ftp+server+free så slipper du å betale for programmet Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Ruteren er en linksys 54 et eller annet som er flashet med DD-WRT.Linksys WRT54GL tipper jeg Er imidlertid litt usikker på hvordan jeg best skal få satt opp serveren?Filserver og FTP-server er to forskjellige ting. En filserver ligger på nettverket ditt og er egentlig bare delte mapper. Tror det er det du er ute etter.En ftp-server derimot er mer brukt utenfra, da med innlogging og kryptert overføring i mange tilfeller Trenger jeg å innstallere noe spesiell programvare, eller kan man bruke den innebygde nettverksfunksjonen i XP home?For Filserver holder det med windows xp. For ftp-server trenger du en tileggsapplikasjon, som f.eks. bulletproof ftp-server, filezilla, eller lignende.I linux har du begge disse i pakkebrønnen Bør jeg installere linux, evt hva?Tror ikke det spiller stort annen rolle enn prisen. Om du vil og er interessert er linux bra. Men filserver er nok lettere å sette opp i windows Endret 26. oktober 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå