Gå til innhold

Propellerheads Reason - Hjelp, tips, råd og diskusjon

Skagen

Anbefalte innlegg

Er det mulig å endre tempoet i reason 3 eller 4 underveis i sangen?

Nei, ikke som jeg vet i alle fall. Folk har også klaget over dette tidligere, så jeg er ganske sikker på det ikke går.

Vurderer å sette meg ned med Reason igjen og trenger nytt lydkort + midi interface..

Noen som har et forslag til rimelig utstyr? Lydkortet møter veggen når jeg bruker det sammen med Atomix Virtual DJ. Kan ikke tenkte meg at det blir noe bedre med Reason. :ermm:

edit: Ettersom jeg kan huske ble det anbefalt midi interface i Reason. Hva egner seg best av tangent-layout og "pad-layout"?

Musikken jeg håper å få frem er trance forresten

Er det ASIO 2.0 du bruker når lydkortet kræsjer? ESI Juli@ blir veldig ofte anbefalt for de som vil gjøre analoge opptak, og burde fungere fint med Reason selv om man ikke gjør slike type opptak der. Men jeg har gode erfaringer med M-Audio Audiophile 2496 med Reason, og egentlig burde de fleste ASIO-kompatible lydkort fungere bra.

Jeg antar det er MIDI-kontroller du tenker tenker på. De enkleste og billigste kontrollerne bruker USB 2.0 så at det bare er plug'n'play. Slipper å bruke strømforsyning óg på enkelte kontrollere når man bruker USB. Selv foretrekker jeg tangenter på kontrolleren, fordi selve komponeringa og lekinga med akkorder, melodi, osv. gjør jeg på kontrolleren. Når jeg legger det inn i Reason derimot bruker jeg kun musa, dette også til automasjon og alt annet. Men jeg har venner som mener at mus-programmering blir vel kirurgisk, så hvorvidt du velger pad med knobber og fadere får du bestemme selv. :)

PS. Lenker til butikker som fører kontrollere finner du her: Ressurstråd for kjøp av synth/MIDI-kontrollere

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Er det mulig å endre tempoet i reason 3 eller 4 underveis i sangen?

Ja det går an! bare høyreklikk på displayet som viser antall bpm/"Tempo" og velg edit automation. Så kan du redigere den slik du vil som med all annen automasjon. Samme gjelder hvis du ønsker å endre takten. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Tar opp en ubergammel tråd her. Hvordan får jeg Matrix til å spille av de notene jeg har programmert når jeg trykker på en tagent? Kan noen gi meg en guide til det?

Skyt meg om jeg tar feil, men du må vel ha en synth aktivert som f.eks malstrom eller thor :hmm:

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Matrix produserer ingen lyd selv, men kun data for noter og automasjon. Skal du ha lyd så må du, slik som Xander har skrevet, koble til en synth eller trommemaskin. På baksiden finner du diverse utganger (Curve, Note og Gate CV ), du kan bruke til å koble Matrix mot f.eks Subtractor. Jeg mener det er Note CV du skal koble til.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Dette var en gammel tråd, men prøver alikevel.

Jeg sitter i Reason 5 med et Akai LPK25 keyboard. Når jeg skal spille inn med keyboardet, så blir alle tonene mine stakkato (korte) selv om jeg holder tangentene inne lenge, og jeg hører melodien slik jeg spiller den i monitor . Finner ikke ut hva dette kommer av og det er dust :)

Noen som vet hva jeg gjør feil?

post-86319-0-58314100-1311425506_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...