Gå til innhold

Propellerheads Reason - Hjelp, tips, råd og diskusjon

Skagen

Anbefalte innlegg

Thor er fet nok den. Eneste som mangler nå er å klare å kjøre Nord-Lead'en min via midi sammen med reason. Eneste alternativ pr dags dato er å kjøre alt ut som wav-filer fra reason, for å ta det inn i pro-tools sammen med mine eksterne synther.

Men jeg tror seriøst at Propellerheads kommer til å åpne Reason i nærmeste framtid. Forhåpentligvis allerede ved neste oppdatering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å koble sammen Reason og ProTools med ReWire? Da skal du slippe å måtte bruke WAV-filer som mellomledd, og heler streame outputen fra de ulike Reason-maskinene rett inn i ProTools i sanntid. :)

Spør siden jeg er usikker på hvorvidt ProTools faktisk støtter ReWire.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å koble sammen Reason og ProTools med ReWire? Da skal du slippe å måtte bruke WAV-filer som mellomledd, og heler streame outputen fra de ulike Reason-maskinene rett inn i ProTools i sanntid. :)

jeg tror kanskje protools støtter rewire. så det skal testes. :)

Lenke til kommentar

jeg tror kanskje protools støtter rewire. så det skal testes. :)

å jada PT støtter rewire. har sett mange videoer før av det da jeg skulle ha PT. men ombestemte meg. liker sonar ^^

Lenke til kommentar

Rett etter denne tråden ble opprettet kom min tørkeperiode i Reason. Årsaken til det er vel at en ønsker å bli best mulig på kortest mulig tid, og når en er ens verste kritiker så blir det til at en heller gjør andre ting på fritiden.

Det er også så mange flinke folk her på forumet som bidrar med egenkomponerte melodier, så sarte sinn mister gjerne litt av motet.

Det jeg sliter med i Reason er å fullt ut bruke alle mulighetene en har. Jeg er på en måte låst til å spille inn en strofe og så kopiere den 5 minutter lang. Det dumme er at jeg da må sitte å redigere i timesvis bare for å få en enkel grunnrytme i boks.

Å kopiere i Reason roter visstnok til hele sequenceren, så det blir inn og ut av ulike "lanes" for å fikse det som hele veien blir forskjøvet. Jeg mistenker at det finnes atskillig enklere måter å gjøre det på, gjerne med bruk av samplere og Matrix. Målet mitt er ikke å lage trance/techno/house/whatever, men jeg synes genren er en grei målestokk for å vurdere hvor flink en er i f.eks Reason. Klarer en å lage en (i mine ører) "profesjonell" trance-låt i Reason, så har en på en måte skjønt programmet. Mine forsøk på trance ligger trygt og dypt begravet på den eksterne harddisken min for all framtid, men her er to andre eksempler som sikkert fremhever hva jeg sliter med. Dessverre er disse mine to stoltheter per dags dato... :p

Canon_in_Synth.mp3

og

Druid_II.mp3

Jeg merker jeg har blitt mer oppmerksom på hvordan ulike popsanger er bygget opp når jeg hører på radioen på vei hjem fra jobb. Jeg har også merket hvor vanskelig det kan være å komponere noe selv, jeg har hittil tenkt at den letteste måten å lære seg Reason er å kopiere melodier. Det er mulig dette er feil..

Dette er forresten ikke en bønn om hjelp, kun nok et nerdete bidrag fra min side til forumet.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg så absolutt igjen i det du sier. Det er helt klart et teknisk og et kreativt aspekt av å holde på med musikk. Selv er jeg veldig flink på det førstnevnte, så det har ikke blitt veldig mange ferdige låter på meg.

Men når det gjelder clips så var det en skikkelig vond opplevelse de første dagene etter jeg oppgraderte fra 3.0 til 4.0. I 3.0 og eldre var det ingen clips. Notene lå fritt i et spor, og man kunne kopiere, lime inn, gjøre inngrep, osv., helt uten å måtte "klikke seg inn" på clippet. Jeg synes det har blitt litt tungvindt sammenlignet med eldre versjoner siden jeg er av typen som ikke bruker clips veldig mye.

Men det beste tipset til å komme i gang å lage nye låter er egentlig å bare eksperimentere masse. Hiv inn masse maskiner og last opp patches/refill og lek deg. Hos meg har det kommet masse nytt materiale ut av en sånn tilnærming. :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har faktisk (i kveld) begynt på første "seriøse" forsøk på noe eget, så får jeg se om jeg synes det blir godt nok til å publiseres på "Egenprodusert musikk"-delen av forumet :)

En feil en gjerne gjør i begynnelsen er å lesse på med alt en har av effekter, men noe av trikset (om det finnes triks) er vel kanskje "less is more". Dog; kvantitet er en snedig fremgangsmåte for å kamuflere manglende kvalitet!

Bruker versjon 3.0, ser ut til at jeg ikke oppgraderer til 4.0 med det første.

Når jeg har klart å lage en egen playlist med vorspielmusikk, så kanskje det blir oppgradering, men da har vel versjon 8.0 kommet på markedet ;P

Lenke til kommentar

Om du har versjon 4.0 kan du prøve å velge alle clippene i sporet og gå opp i menyen og se om du finner "Tool Window" (tror det var dét det het - har ikke Reason 4.0 tilgjengelig for øyeblikket). Der skal du kunne transportere opp og ned.

Om du har versjon 3.0 eller eldre kan du velge alle notene i hele sporet enten via oversiktsmodus, eller CTRL+A når du er i spor-modus, og enten dra alle noter opp og ned på pianorollen, eller bruke et verktøy du finner i menyen som jeg dessverre ikke husker hva heter til å transportere automatisk for deg om du oppgi hvor mange halnoter +/- du vil transportere.

En siste utvei er å bruke transport-funksjonen på maskinene, men dette er kun en nødløsning på samplebaserte maskiner siden disse kan gi 'avvik' i hvordan samplene er mappet/lagt ut på pianorollen når samples spilles av for en andre noter enn det de er ment for.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan kan jeg kombinere to lyder? F. eks piano og strings, får det ikke til :p Er ganske nybegynner i Reason, kjøpte det for en to dager siden. Dvs. at de er kombinert MENS jeg spiller, samme som layers funker på et vanlig keyboard.

Endret av loathsome
Lenke til kommentar

Om du har Reason 3.0 eller nyere:

1. Lag en Combinator-maskin.

2. Sett inn en Line-mixer (den lille mixeren).

3. Legg inn en maskin for hver lyd du vil kombinere, f.eks en NN-XT til piano og en NN-19 for strykere (om det er disse maskinene du vil kombinere).

4. De virtuelle lydkablene skal kobles automatisk, men ta gjerne en titt på baksiden av racken (trykk Tab) og sjekk at begge maskinene er koblet til Line-mixeren, som igjen er koblet til "From Devices" på baksiden av Combinator-maskinen.

5. Spill med Combinator-maskinen. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Metode 1: Trykk "Save Patch" på Combinatoren og lagre Combinator-patchen:

post-51867-1200646552_thumb.jpg

Nå kan du trykke "Load Patch" og hente opp alt innholdet i hvilken som helst Combinator og RNS-prosjekt ifra denne patch-fila lagret på disk.

Merk at du ikke får med notene med denne metoden. Det du kan gjøre er å bruke metode 2 og bare kopiere over (kun) notene mellom to RNS-filer.

Metode 2: Åpne RNS-fila som inneholder Combinatoren (eller forsåvidt hvilken annen som helst maskin/Device og/eller flere maskiner/Devices) du ønsker å flytte, og RNS-fila som er låta du ønsker å flytte denne Combinatoren til. Sørg for at ingen av låtene spiller av (er stoppet) mens du gjør følgende: Velg Combinatoren du vil flytte slik at Combinatoren får den blå ramma rundt seg, velg "Copy" (eventuelt "Copy Device and Tracks" om du har Reason 4.0) og "Paste" den inn i RNS-fila du ønsker å flytte Combinatoren til. Om du bruker "Copy Devices and Tracks" i versjon 4.0., eller kopierer notene manuelt i eldre versjoner, er det viktig at du flytter avspillingsmarkøren slik at den 'snapper' til en Bar-posisjon. Ellers blir notene limt inn (pasted) asynkront med grid-en.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Ok, har et spørsmål jeg virkelig trenger svar på :) Hvordan kan jeg assigne f. eks en wav-fil til en viss tangent? Om dette i det hele tatt går. Trenger dette virkelig nå .. om jeg f. eks spiller en skala som lander på C, skal C "trigge" en wav/mp3-lyd som da spilles av.

Tusen takk for hjelp.

Endret av loathsome
Lenke til kommentar

Dessverre har jeg just installert Vista 64-bits, så jeg har ikke fått til å installere Reason igjen (får til dette snart, forhåpentligvis).

Men du må bruke enten NN19 eller NNXT og laste samples manuelt. Deretter må du bruke den mappingfunksjonen i maskinene som du ser i det lille LED-displayet. Du kan også prøve automapping som jeg vet ihvertfall NN19 har. Du kan også transportere (forflytte) grunn-noten rundt på notemappinga med de tilhørende knobbene for mapping-LEDet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
GUI er jo en smak-sak, og andre mener nok at andre programmer har bedre GUI. I begynnelsen holdt jeg på med trackere, spesielt Fast Tracker 2 og senere Skale Tracker. Derfor kunne jeg ikke fordra GUIet i Reason da jeg første prøvde Reason (trackere trenger da ikke en pianoroll!), men har gradvis fått en større forståelse for GUIet og lært meg å like dette. Nå etter fire år tror jeg ikke GUIet i Reason kunne vært bedre! Så det nok både en smak-sak men også en tilvenningssak. :)

Vel det er vel det som er problemet mitt, holder fortsatt på med trackere, har nedlastet demoutgaven av FL og ikke skjønt en dritt for å være ærlig, samme med cubase. Ikke prøvd reason da den høres litt for begrensende ut siden den kun kan bruke de innbygde synthene.

Så for meg er det vel bare å sette av tid og krefter for å lære meg sequensere, da jeg er så altfor godt vant med trackere som jeg syns virker mest logisk og er enklest å bruke for meg.

ja men trenger man flere synther enn det man får i reason da? hvis du vet åssen en synth funker så trenger du ikke mange synther. mange av synthene som er ute nå for tiden er ganske identiske med andre synther.de har bare forskjellige presets. lær deg og bruk en synth så kan du dem alle ca :) og synthene du får med i reason er helt konge etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...