Gå til innhold

Propellerheads Reason - Hjelp, tips, råd og diskusjon


Skagen

Anbefalte innlegg

Jeg også elsker Reason. Men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har lagt til støtte for å spille inn vanlig lyd osv. Går jo seff an å bruke rewire da med f. eks Sonar eller Audition osv.

 

 

de holder seg vel til det de er best i? :p altså jeg syns det er bra. hvis vi ser på Fl Studio f.eks så ser man at fl bør holde seg til midi og ikke audio. altså var en stor tråd om dette på fl forumet. støtte for å ta opp audio kom jo inn etterhvert i fl. men måten det funker på er elendig. og det viste seg at nesten alle som hadde fl og hadde behov for å ta opp audio tok det opp i andre programmer. til og med Blake som jobber i Image Line. så jeg syns da det er bedre at Reason kutter ut det å ta opp audio og heller er fokusert på det å gjøre programmet bedre og legge til nye ting :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Propellerheads filosofi slik jeg har forstått det er at Reason skal være en "self-contained"/selvforsynt softsynth-studiopakke, og at det derfor ikke skal være behov for å gjøre opptak eller bruke tredjeparts plugins (VSTi/DXi). Eneste mulighet blir jo ReWire, men dette synes jeg er litt tungvindt, også fungerer det bare 'den ene veien', altså at Reason sender sin output til ReWire-masterprogrammet og ikke omvendt.

Lenke til kommentar

Supert med en Reason-tråd! Har selv brukt Reason i en del år, med Anders Haugen (kaller seg blant annet Space Duck) som mentor. Han konverterte meg over fra FL Studio, og jeg har ikke angret siden. Bruker idag Reason 4.0 og jobber iherdig med å prøve å sette meg inn i Thor.

Ville heller definert Reason som et virtuelt lydstudio. Du kan jo gjøre alt med det, så lenge du bare vet hva du gjør.

 

Hadde vært spennende om folk kunne laste opp egne Combinator-patcher, refills osv.!

 

Synes forresten at Reason ikke trenger verken VST-støtte eller DX-støtte! Det er bedre å bare lære seg Reason godt nok. Men det er jo fullt mulig å bruke andre programmer og sample det. Har selv gjort det et par ganger siden jeg ikke er en kløpper i synth-programmering og av og til velger den enkleste utveien.

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Supert med en Reason-tråd! Har selv brukt Reason i en del år, med Anders Haugen (kaller seg blant annet Space Duck) som mentor. Han konverterte meg over fra FL Studio, og jeg har ikke angret siden. Bruker idag Reason 4.0 og jobber iherdig med å prøve å sette meg inn i Thor.

Ville heller definert Reason som et virtuelt lydstudio. Du kan jo gjøre alt med det, så lenge du bare vet hva du gjør.

 

Hadde vært spennende om folk kunne laste opp egne Combinator-patcher, refills osv.!

 

Synes forresten at Reason ikke trenger verken VST-støtte eller DX-støtte! Det er bedre å bare lære seg Reason godt nok. Men det er jo fullt mulig å bruke andre programmer og sample det. Har selv gjort det et par ganger siden jeg ikke er en kløpper i synth-programmering og av og til velger den enkleste utveien.

 

brukte fl studio jeg og men nå er det kun reason. føles ut som om jeg bare kasta bort pengene på fl studio og pluginsene jeg kjøpte. får til det jeg trenger i reason. har ikke brukt Thor så mye men de andre synthene digger jeg. syns ikke reason har bruk for vst støtte og alt det der som mange sutrer over. hvis man vet åssen en synth funker så får man til det aller meste i reason. og er en rekke refills man kan få tak i. patcher til forskjellige instrumenter eller lyder samplet i samplerene.

Lenke til kommentar

Hehe jeg vet ikke helt jeg. Selvsagt er Reason i stand til å fungere fint uten bruk av eksternt utstyr. Spesielt hvis man har et bra sample bibliotek, Men det er likevell litt for lettvint å si: Jeg synes IKKE reason trenger å ha noe mulighet til å bruke eksterne softsynther eller ekte midiutstyr. Alle som noen gang har jobbet med å bruke synther og annet hardware, vet at dette er kjekt å bruke til visse ting. Dessuten er det bra for inspirasjonen å kunne skifte mellom måten man jobber på.

 

Jeg synes det er litt rart at dette ikke er fikset på. Så mange ivrige datanerder som bor hjemme på gutterommet sitt, så er det rett og slett merkelig at det ikke er kommet en eller annen plug-inn til Reason som åpner programmet. Hehe kanskje pga spillet "wow". Datanerdene har ikke tid til å programere lengre? :)

 

Ellers synes jeg det er veldig merkelig at ikke propellerheads ikke fikser dette. De vil vel gjerne stille med noe eget. Istedet for å konkurere med cubase, cakewalk, og logic, Men Reason ER jo noe eget. Og nå er det såpass mange kjente og seriøse musikere som bruker dette programmet, at jeg tviler på at salget ville gått noe ned om de valgte å legge til en midi-ut funksjon i neste oppdatering av Reason. :)

Lenke til kommentar
får til de lydene jeg vil ha i reason. føler ikke at jeg mangler noe. når det gjelder synther. overfører det til sonar der jeg mixer alt ordentlig. liker sonitus suite til reverb, delay osv

 

Mulig. Men med mindre man har en rimelig fet sample-samling OG muligheten til å vri og vrenge på disse før eller etter man putter de i reason, så er det likevell noe som mangler. Nemlig muligheten til å ha midi-out slik at man kan bruke hardware synther f.eks.

Lenke til kommentar
nei har jo ikke noen hardware synther jeg da så er ikke noe minus for meg akkurat :p

 

Hehe nei det skjønner jeg. Men reason er komplett nok det. Men for mange som har en del erfaring med flere synther, så vet man at man aldri kan få for mange. Og hver synth har sin egen lyd. Og at tre synther er i alle fall alt for lite. :) men det er smaksak også. man kan jo sample de. slik som jeg må gjøre.

 

Noen som har testa Pro Tools?

Lenke til kommentar
Hehe nei det skjønner jeg. Men reason er komplett nok det. Men for mange som har en del erfaring med flere synther, så vet man at man aldri kan få for mange. Og hver synth har sin egen lyd. Og at tre synther er i alle fall alt for lite. :) men det er smaksak også. man kan jo sample de. slik som jeg må gjøre.

Man kan få hakeslepp av Thor om man tørr (og gidder) å leke seg litt med modulasjonsmatrisen, og spesielt om man henter inn lyd og CV-signaler fra andre enheter :)

Både Malstrøm, Subtractor og Matrix Sequenseren kan brukes til å flette sammen de rareste modulasjoner og lyder sammen med Thor.

Lenke til kommentar

Thor er ikke helt enkel å forstå seg på eller vite hva man gjør når man begynner å rote seg inn i den modulasjonsmatrisa. Men jeg har sett litt på de presettene i Factory-banken, også har jeg redigert en del presets og fått til ganske mye rart med den nå. Det særeste jeg har fått til så langt er å redigere en patch av en slags hemmelig integrert arpeggiator som spiller av notene i en gitt akkord helt tilfeldig, med mulighet for å justere "tettheten" av disse anslagene. Dette helt uten å bruke noen andre maskiner. :)

 

Eneste problemet jeg har opplevd så langt er en bug i Thor som gjør at den plutselig kan bruke så mye CPU at Reason hakker og til slutt stopper opp. Men om jeg velger sequenserviduet og har dette på toppen så ser buggen ut til å være betydelig mindre frekvent.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...