Henrik Salthe Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Hvordan importerer jeg egne samples/loops eller vokalspor? Jeg kan vel bruke den Dr. REX-loopmaskina, men da må jeg ha dem i et eget format? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Det enkleste er å bruke en ReDrum-maskin, selv om jeg vil anbefale NN-19 til vokaler fordi den er mer fleksibel men kan være litt vrien å få til 'mappinga' av lydene til å begynne med. Begge disse maskinene kan lese bl.a .WAV, SoundFont 2, og en rekke andre formater. Til Dr. REX trenger du et program som heter Propellerheads ReCycle 2.1. ReCycle er en slags sample-editor hvor du kan dele en lyd opp i små biter, lagre dette som .REX, og spille av de enkelte bitene med Dr. REX i Reason. Om du ikke har ReCycle kan du bruke f.eks Audacity til å klippe loopen din i småbiter og lagre den som mange små .WAV-filer som du åpner med ReDrum. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 recycle koster da ikke store greiene men ville ha brukt sampleren der tror jeg Lenke til kommentar
Xzii Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Bra tråd, er en ivrig Reasonbruker selv helt siden eneren uten at jeg kan skryte på meg den store kunnskapen (brukt for mye tid på spill:)), men føler jeg i det siste har kommet et stykke på vei. Sliter fortsatt litt med bruken av regroove-mixeren, skjønner ikke helt hvordan den fungerer. Har heller ikke satt meg helt inn i de nye maskinene i firern, men får vel bare fikle litt mer. Har laget en del musikk i forskjellige genre av variabel kvalitet, men har muligens et par bedre låter på gang. Håper å kunne dele de med dere når jeg har fått ferdigstilt dem! Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 kommet meg godt inn i programmet og kan så å si alt nå men skjønner meg ikke på ReGrove Mixer bare. gidder ikke prøve engang mangler ikke noe Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Vel, den fungerer omtrent som en slags mixer som sender et mystisk CV-signal som får maskinene til å shuffle. Jo høyere du setter faderen for en kanal på ReGroove, jo mer vil de banene som tilhører den ReGroove-kanalen shuffle. Først må du åpne et shuffle-pattern/mønster som du kan laste inn i en ReGroove-kanal. Trykk på den åpne-mappe-knappen (heter 'Channel x Browse Groove Patch') for kanal 1 (merk at du også har 4 banker: A - D). Velg f.eks MPC-60 - 60% Shuffle. Deretter må du klikke denne knappen for hver bane du vil skal shuffle med mønstret i kanal A1: og velge kanal A - 1. Da er det bare å dra opp faderen for kanal A1 i ReGroove. Det er 8 kanaler á 4 banker tilgjengelig, som betyr at du kan laste inn og bruke 8x4= 32 ulike shuffle-mønster i en låt. Endret 3. november 2007 av skag1 Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 ahhh nei men da skjønte jeg litt mer gett Lenke til kommentar
Cell_v14 Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Må vel teste reason til helga rett å slett. Har så dønn lyst til å starte å produsere electronica Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Har tidligere lekt meg litt i Fruity Loops, uten å helt få til noe bra musikk akkurat å i dag ble jeg Reason 4 bruker Først sjønte jeg absolutt ingenting (har liite peiling på slikt utstyr) men etter litt lesing på nettet og litt tutorials på youtube så begynte jeg å sjønne litt, og laget min første sang i sta Programmet er jo egentli ganske lettvindt, og jeg sjønte mye fortere utav dette enn jeg gjorde med fruity loops. Litt teit at man måå bruke keyboard, men den Bome's Mouse Keyboard programvaren funker overaskende bra Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Du må vel ikke bruke keyboard? Kan du ikke "tegne" i piano roll, da? EDIT: Joda, funker fint, det. Testa ut nå. Endret 15. november 2007 av cun Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Du må vel ikke bruke keyboard? Kan du ikke "tegne" i piano roll, da? EDIT: Joda, funker fint, det. Testa ut nå. Jeg fikk absolutt ikke til å tegne i piano roll, og leste lenger fremme i denne tråden at man måtte bruke det ekstra programmet 0_o jaja, det virker nå uansett så Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 man må jo egentlig ha keyboard. det er hele gleden med å lage musikk. og spille inn melodier og alt sammen på midi keyboardet ^^ Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Blir OT det her men er vel derfor jeg har holdt meg til trackere da det er ment at man skal tastatur og ikke keyboard for å lage musikk med det. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Jeg fikk absolutt ikke til å tegne i piano roll, og leste lenger fremme i denne tråden at man måtte bruke det ekstra programmet 0_o Jaha? Jeg klarer fint å tegne i pianoroll uten at keyboardet mitt er tilkoblet. Jeg har heller ikke det ekstra programmet. Lenke til kommentar
Cell_v14 Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Testa Reason 4 igår... vakke så lett å finne de lydene jeg ville ha til min egen drum loop Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Jeg har et M-Audio Keystation 49e og Bome's, men bruker ingen av delene lengre fordi Keystationen tar så mye plass, og jeg har enda ikke giddet å konfigurere Reason til å bruke Bome's. Nå bare tegner jeg notene rett inn og fungerer fint Hva man foretrekker er jo smak og behag, og vaner. Jeg foretrakk Bome's før fordi jeg har holdt på veldig mye med Fast Tracker 2.08 i min barn- og ungdom. Lenke til kommentar
Carnatus Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Fin tråd! Her blir jeg å følge med! Har du noen tips om lenker til f.eks. youtube-videoer med litt mer hjelp utover det du blir å gi her? Lenke til kommentar
Henrik Salthe Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Et kjapt spørsmål; Jeg finner ikke noen gode stabs i Reason, a la slik som i Jay-Z - Blue Magic (er tre av dem rundt 1:32 her http://www.youtube.com/watch?v=wiuNd5SoU8E), old-skool orkester-stabs, med blåsere.. Er det bare jeg som leiter feil sted? Eventuelt noen tips om hvor det går an å laste ned gratis samples til reason? EDIT: kom på en ting til; ved bruk av reCycle, hvordan vet jeg hvilken hastighet et sample har? Når jeg skal klippe til, må jeg vite bpm, men hvordan finner jeg den ut, hvis jeg ikke vet den fra før? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Jeg vet ikke om det er med sånne orchestra hits/stabs i Reason soundbanken fordi jeg aldri har leitet etter noe slikt. Men jeg er sikker på du skal klare å finne gratis samples av slikt med google om du søker etter dette. Slike stabs/hits var veldig mye brukt i gamle tracker-låter, og da kunne man lagre disse lydene som wav-filer om man hadde tracker-programvaren modulen var laget med. Når det gjelder tempo/lengde i REX-filer har jeg ikke helt funnet ut av dette. Siden jeg aldri bruker den "put REX to track"-funksjonen, men istedet programmerer REX-maskinene manuelt i notebanene til REX-maskinene spiller det ingen rolle hvor hurtig eller lang man spesifiserer en .REX-loop som. En måte er å lytte på loopen og gjøre et "øyemål" av BMPen for å deretter knotte dette inn i ReCycle. Så prøver man seg fram med ulik lengde på loopen til man får samme BMP som man tror loopen sånn ca. er. Har du sett i Help-seksjonen i ReCycle om det står noe der? Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Jeg også elsker Reason. Men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har lagt til støtte for å spille inn vanlig lyd osv. Går jo seff an å bruke rewire da med f. eks Sonar eller Audition osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå