Gå til innhold

Operatørlås

Anbefalte innlegg

Har en tlf som jeg kjøpte, trodde ikke det var binding på den, men det var der visst. Stod i allefall på pakken. Har sense abb, funker fint. Noen som vet hvordan dette funker, er telfonene låste til telenors nett bare. Slik at en kan bruke sense, chess osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telefoner kan låses på flere forskjellige måter, og forskjellige telefoner bruker forskjellige metoder. Noen typer kan bare låses mot nettet (Telenor/Netcom) mens andre kan låses mot operatør. Kjøper du en telefon som bare kan låses til nettet, så kan du fritt velge (rent teknisk iallefall) en annen operatør som bruker det nettet. Vet ikke om de sjekker dette, rent juridisk er det vel bittelitte gråsvart teritorium

Lenke til kommentar

Litt sammenblanding her.

En telefon er enten operatørlåst eller sim-låst.

Hvis den er operatørlåst er den låst til et nett, dvs. enten Telenors eller NetComs.

Hvis den er sim-låst virker den kun med den sim-kortet som følger med/det første som settes inn i telefonen.

En telefon som er operatørlåst til Telenor, kan uten problem brukes med f.eks. Chess, da de leier nett av Telenor. Du bryter da ingen sperrer og gjør således heller ikke noe ulovlig, selv om Telenor/NetCom sikkert helst ser at du hadde brukt den sponsede telefonen med deres abonnement.

Hvis du derimot åpner operatør/sim-låsen før du har lov, er du derimot inne på kølsvart territorium.

Lenke til kommentar

Nå skriver man jo under på et bittelite stykke kjøpsvilkår når man punger ut for telefonen. Der står det vel at du skal bruke Operatørens nett...? Litt grått uansett tror jeg.

Lenge siden jeg sjekket opp dette, men jeg tror faktisk at man kan låse til på alle tre måter.

1) Til et spesifikt sim-kort

2) Til operatør

3) Til nett.

Mener at valg nummer to er gjennomførbart i GSM. Men jeg vil ikke vedde. Vet ikke om noen telefoner som bruker dette heller. 1 og 3 er iallefall mest vanlig, Valg 3 brukes ofte på Siemens....

Lenke til kommentar

Nå skriver man jo under på et bittelite stykke kjøpsvilkår når man punger ut for telefonen. Der står det vel at du skal bruke Operatørens nett...? Litt grått uansett tror jeg.

Lenge siden jeg sjekket opp dette, men jeg tror faktisk at man kan låse til på alle tre måter.

1) Til et spesifikt sim-kort

2) Til operatør

3) Til nett.

Mener at valg nummer to er gjennomførbart i GSM. Men jeg vil ikke vedde. Vet ikke om noen telefoner som bruker dette heller. 1 og 3 er iallefall mest vanlig, Valg 3 brukes ofte på Siemens....

Lenke til kommentar

Oppklaring:

For å låse opp, er det en kode som er noe slikt som pw+1234567890+X# - der X = 1, 2, 3 eller 4 avhengig av hvilken type Sim-lås som brukes.

Lås #1 = Operatør

Lås #2 = Nettverk

Lås #3 = Land

Lås #4 = Sim-kort

Slik er det hverfall på Nokia. Hvilken mobil har du?

Det er vanligst å låse mobilen til nettverket.

Lenke til kommentar

Ja, har iallfall kun hørt om nett-lås (Kalles operatørsperre i dagligtale) og sim-lås i Norge.

Det står på en nett/operatørlåst telefon at du kun kan bruke den med f.eks. Telenors nett, men f.eks. Chess bruker jo Telenors nett så da skal alt være på det tørre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...