Gå til innhold

Hovedkort viser mindre RAM enn installert.


_Whistler_

Anbefalte innlegg

Hey grabbar!!

 

Jeg har akkurat kjøpt meg splitter ny pc som jeg har bygget selv. Alt fungerer toppers utenom at bios leser bare 3GB ram isteden for 4GB som jeg har installert.

 

Regner med at jeg kanskje må oppdatere BIOS mens syns nesten det er litt rart siden kortet er såpass nytt. Her er HK og Ramen jeg har kjøpt:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329348

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335238

 

Jeg kan fint oppdatere bios, har jo det før liksom, men man skal helst la være så sant man ikke har problemer. Så ville høre med dere gutta om tips før jeg oppdaterte.

 

Har også gått gjennom alt i bios i tilfelle det var noe feil innstillinger...men kan ikke finne noe gærnt.

 

Takk for hjelp på forhånd.

 

mvh

 

Daniel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke kjører 64-bit OS som VISTA 64 eller XP 64 så vil du ikke kunne utnytte mer enn ca 3 GB. Sånn er det bare :)

Men kjører du en av de nevnte OS så kan du se i BIOS om du finner noe som heter: Memory Remap Feature eller noe i den duren. Enable det i såfall. Men som sagt, uten 64-bit OS så "finner" ikke PC-en din mer enn 3GB.

Lenke til kommentar

Hmm det syns jeg var nesten var rart det du svarer.

 

Bios skal jo uansett lese rammen uavhengig av OS. Skulle skjønt det hadde bios lest 4gb og OS 3GB.

 

Men ikke så lenge bios er det første som starter når man trykker power on. Diskene kommer jo langt ute i oppstarts fasen, da kan ikke OS ha noe å si....

Lenke til kommentar

I den lille tiden jeg hadde min nye maskin før den begynte å svikte (dag 2 begynte blåskjermene å komme, og den begynte å krasje når jeg prøvde å reinstallere Vista, eller å installere XP og Linux), fikk jeg sett litt i bios og i Vista 64-bit, og Bios viste at jeg hadde ca. 3,3GB med minne, mens Vista viste korrekte 4GB minne. Regner med at hvis Vista/XP 64-bit viser rett mengde, så kan man se bort fra at bios-verdien er litt off? Vet ikke :p

Lenke til kommentar
Mulig BIOS leser 4GB hvis Memory Remap Feature er påslått. På mitt gamle ASUS P5W oppga BIOS kun 3GB helt til jeg enablet denne funksjonen. Så godt mulig, men uansett så får du ikke utnyttet dine 4GB såfremt du har 64-bit OS.

 

 

Var inne i BIOS nå og slo på Memory Remap Feature. Da viste faktisk BIOS 4GB ram endelig, men Vista 32 bits gikk dermed ned til 2GB ram hehe, arg altså. Får vel bare inst 64 bits isteden da.

 

Jeg gjør ikke annet enn å spille spill på pc, derfor jeg kjøpte meg splitter ny pc, ikke minst pga Crysis som nærmer seg lansering.

 

Men jeg har hørt at man burde heller kjøre 32 bits OS isteden for 64 siden det ennå er så få spill som støtter det....så hmmm hva skal man gjøre tro.

Lenke til kommentar
Det aller meste støtter 64-bit nå til dags. Jeg kjører masse gamle spill som går unna som hakka møkk. Har enda ikke møtt noen motstand med min 64-bit ;)

Les denne tråden, så finner du litt flere brukererfaringer ang 32 vs 64.

 

 

Måtte ta kvelden i går jeg da, opp igjen tidlig så.

 

Men takk for all hjelp, så skal jeg teste å inst Vista 64 bit:)

Endret av _Whistler_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...