Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jukse på prøve


Gjest medlem-140898

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvde å jukse en gang i 8. tror jeg, alle andre ble tatt, og da fikk jeg så dårlig samvittighet at jeg gikk og vasket meg jeg og (hele klassen ble tatt i å ha skrevet på armen, unntatt jeg. Det ble oppdaget før prøven.)

 

Ellers jukset jeg en gang til i 9ende. Kom på en helt genial måte å jukse på, og "måtte" bare bruke den. (Den funker med en mp3-spiller du kan skrive inn teksten på sangen på. Jeg har ipod, så det var bare å skrive inn nyttig prøveinfo på siden som teksten egentlig skulle være på. Så var det bare å diskré klikke seg inn under prøven. Nesten umulig å merke noe, hvis du er smart.) Dette var i samfunnsfag, og jeg holdt samvittigheten unna med å prøve å innbille meg at læreren ikke fortjente noe bedre. Han var en helt ekstremt dårlig lærer, klarte ikke å lære noe videre.

 

Ellers ble jeg helt anti på jukst i tiende, hahaha. Mattetentamenen vår lå ute på nett, alle visste om det, men jeg sjekket den ikke. Så jeg syns at det gjør opp for mine tidligere udåder ... :whistle:

Lenke til kommentar

Problemet med å jukse er at en alltid husker det en skriver på jukselappene!! xD

 

HEhe, har ikke lest hele tråden, men her er det jeg har gjort:

Notater på tavla (gloseprøve), kalkulatoren (nami), speilvendt jukselapp under pulten + speil, + de andre vanlige (armen, leggen, penalet, sekken osv.)

Internett på mobilen (Litteraturhistorie har aldri vært så lett før! : D Spesielt siden jeg la ut et notat-ark på nettet kvelden før!)

 

Så de jeg er litt stolt av :D

 

Nappe ut hår på armen --> binær jukselapp

UV tusj + sånn nøkkelring-lys

Jukselapp i tennisball med et snitt i --> kast til venn.

+ myye mer! : )

 

Ting jeg har lyst til å prøve:

Tegnspråk (for døve vet dere.. :p)

Morse

Infrarød dataoverføring (siden det ikke kan spores til en ekelt enhet i motsetning til f. eks. BT)

Mini-prosjektor

Fikse etiketten på vannflakser

 

Krypterer alltid notatene mine med OTP, så det er umulig å bevise at jeg jukser :)

 

Kort og brutalt: Beklager, men du har en vrangoppfatning av skolen. Skolen er et sted hvor man får mulighet til å utvide sin kompetanse innenfor et bredt spekter, og med rett innsats er det mulig for tilnærmet alle å nå de nødvendige kravene. Hvis man ikke har interesse av å arbeide innenfor de rammene som er gitt, ja, så må man kanskje revudere sin skoletilhørighet. At noen oppnår bedre karakterer enn andre har ikke noe med urettferdighet å gjøre. Det viser bare at de har arbeidet nok til å oppnå kompetansen spesifisert som nødvendig i respektive fag. Kanskje har de noe mer evner til å prestere lettere på akkurat dette området, men skolesystemet er uansett lagt opp til at så og si alle skal kunne greie å utvikle full kompetanse. (...) - Og særlig mange norske elever i dag kunne gjort det veldig bra hvis de bare hadde giddet.

 

Å jukse ødelegger ikke bare for deg selv, men også de andre som velger å følge systemet. Du kan være årsaken til at enkelte ikke kommer inn på ønsket studium fordi du urettmesssig kapret plassen pga. uoppriktig forbedring av karakteren.

 

Jeg synes det er greit med en analogi her: Er det greit at noen toppidrettsutøvere doper seg fordi de ikke er like gode som de aller beste utøverne?

Jeg blir så jævlig irritert når jeg hører sosialistisk jantelovs-BS som det der! Nei, sier ikke at det er lov til å jukse, er klar over at det er umoralsk, galt dumt osv. MEN det er det som skjer når tullinger med sånne ideologier styrer den norske skolen.

 

Jeg vil påstå at jeg er en greit oppegående elev, og har ingen problemer med å faktisk lære meg det jeg trenger og dermed eliminere behovet for juks. Faktisk er det så uproblematisk at timene i flere fag oppleves som at læreren står og spyr ut trivielle opplagtheter sammen med en fin blanding av lokale nyheter og siste ukes tipperesultater. Skjønner? Og jeg er ikke spesielt smart, og er så absolutt ikke et unntak eller et engangstilfelle! Realiteten er nemlig at et utall elever går gjennom skolen i stand-by, og da vil juks være en fin måte å få litt spenning i skoleværdagen på. Systemet kjedelig? Så utfordre det! Juks! Mhm?

 

Men det var bare for å holde meg on-topic og svare på ditt synspunkt om juksing, hvilket er gyldig også i mine øyne. Det jeg reagerer på er ditt synspunkt om "skoletilhørighet" og din underbyggelse av det norske skolesystemet basert på noe ala janteloven.

 

La meg trekke frem et av mine personlig favoritteksempler: Albert Einstein. Hørt om han? Han sa engang: "The only thing that ever interfered with my learning was my education." Vet du hva det betyr? Det betyr at løkskaller med like meninger som deg satt og bestemte hva Einstein trengte å lære og ikke. Eller om jeg skal sitere deg: "ga han mulighet til å utvide sin kunnskap innen et bredt spekter av fagfelt." Hva resulterte det i? Jo, Einstein HATET skolen (Må bare legge til at det at han ikke var flink er en myte, han kom seg gjennom skolen med generelt gode karakterer)! Han fikk ikke utviklet seg, hvilket også er tilfellet med elever som allerede behersker de fastsatte kompetanserammene i dagens skolesystem. Så JO! Selv om man er totalt uintressert i enkelte, eller til og med flere fag skal man så absolutt ikke måtte "revurdere sin skoletilhørlighet," og det er også her den norske skolen feiler. I stedet for da å satse på denne elevens sterke sider og fag han\hun er flink i lovpriser de den gjennomsnittlige eleven.

 

Hvordan dette fungerer forøvrig er det jo bare å se på de internasjonale skolerangeringene. I stedet for å lære de som er flinke i matte til å bli supermenn i matte, tvinger vi de i steden for til å jobbe med norsken sin så de kommer opp på det gjennomsnittlige nivået der, mens matematikkundervisningen slakkes det ned på , for det kan jo denne personen fra før av...

 

Du sier at alle skal ha mulighet til å oppnå full kompetanse (med noen unntak, godtatt) som om det var noe positivt! Vi har ikke bruk for en arme av kronidioter som kan alt sånn halvveis og ender opp i kassa på rimi (no offense til de som jobber der)!

 

Ja - alle har rett til utdanning, men hvorfor ikke tilpasse den mer? Hva om de det gikk til helvette for i matten fikk lov til å hoppe over til et yrkesfaglig løp med en gang den personen skjønner at vanlig skolegang ikke kommer til å funke? Og hva om de som faktisk har en IQ på 149 og er kjempeflinke i kjemi faktisk fikk ekstra undervisning i nettop kjemi?

 

Tror jeg har forklart meg godt nok til at evt. huller i synspunktene mine skal kunne si seg selv så over og ut og REDD PLANETEN, IKKE STEM SV!

 

EDIT(fant en post til av deg):

Norsk og matematikk er vel kanskje de viktigste fagene. Og hvis dagens trend i norskkompetanse blant vgs.-elever fortsetter, gjør dette norskundervisningen bare enda viktigere.

Now you're really pissing me off mate! : ( NORSK er alt for omfattende i forhold til hva det burde vært!! Ja, vi må lære og skrive, vi må lære å lese, vi må lære om forskjellige måter å skrive på (sjangere osv.), grammatikk osv. Men det å la norsk være det viktigste faget (som i størst timetall) gjennom 13 år med skolegang NEKTER jeg for at er riktig! Dessuten er det helt feil at det som eneste fag kommer med TRE karakterer på vitnemålet! I tillegg er faget høyst subjektivt og i tillegg til å oppnå kompetansemålene må du også få lærere til å LIKE det du skriver! HAdde det vært opp til meg hadde vi hatt norsk ut usk (for tenk, jeg ser verdien av norskundervisningen jeg har fått, til og med per gynt!), for deretter å gjøre det valgfritt! På VGS skal vi begynne å sirkle inn et yrke eller en type arbeid, og de fleste vil kunne si om de vil få bruk for inngående diktanalyse osv. da.

Endret av Newklear
Lenke til kommentar
Det er helt latterlig at dere legger en slik innsats i å jukse, når dere kunne unngått eventuelle stryk ved å vende den innsatsen mot det faglige i stedet.

De som er dumme får minimalt ut av juksingen, og de smarte kjeder seg vel da.. så de greier å jukse samtidig som de lærer seg det? Regner med at du ser at selv om det er liten vits gjør vi veldig mye annet det også er liten vits i når vi kjeder oss osv.

Lenke til kommentar
Dårleg holdning som følger deg vidare, dessuten står ikkje karakterane dine til kunnskapane dine. Tenk at du får jobbintervju grunna karakterane du har juksa deg fram til, og du eigentleg ikkje kan noko.

VGS karakterer er irrelevant på de fleste jobbintervjuer så lenge du har ståkarakterer. (fravær derimot) Hadde du ikke hatt den nødvendige kompetansen ville du ikke ha klart å komme deg gjennom høyere utdanning.

 

Søker du på en jobb der høyere utdanning ikke kreves er de faglige karakterene også stort sett uviktige.

Lenke til kommentar

Jeg har som de fleste andre hatt et par lapper oppi penalet (eller er det med to L-er?), selv om jeg ofte var bedre forberedt enn jeg trodde og derfor ikke brukte lappene. I tillegg brukte jeg oversettingsprogram (engelsk/spansk) for å klare en 4-er på VGS.

 

Den eneste gangen jeg har blitt tatt var norskprøven jeg hadde rett før jul i tredje klasse på VGS. Vi hadde nettopp blitt ferdig med delen av pensum som omhandlet dialekter, og skulle ut ifra en tekst liksom analysere hver eneste stavelse og endelse i en persons brev for å finne ut hvor i vårt vidstrakte land vedkommende var fra, helt uten hjelpemidler.

Ikke så veldig morsomt for en som såvidt vet å skille Hedmark fra Oppland, ikke var jeg keen på å pugge noen idiotiske regler heller. Så jeg skulka prøven.

 

To uker senere, når jeg for lengst hadde glemt av hele greia, ble jeg offer for et bakholdsangrep fra læreren min. Helt ut av det blå ble jeg bedt om å ta prøven. Faen - tenkte jeg. Læreren, et surt gammelt hespetre som aldri klarte å gi ekte smil, ledet meg inn på et grupperom, hvor jeg skulle sitte alene å ta prøven. Jeg ble geleidet ut av klasserommet, men ikke før jeg hadde lurt med meg en av mine klassekameraters prøver, som hadde blitt beæret med den svært gode karakteren 5+. Den hang for praktisk nok på veggen bakerst i klasserommet, eleven var tydeligvis stolt over karakteren.

 

Det endte med at jeg ikke brukte juksepapiret noe særlig. Jeg kunne visst mer enn jeg trodde. Men når timen nærmet seg slutten, og læreren ikke så ut til å komme inn å sjekke på meg, så lurte jeg frem arket og skrev ned et par ting jeg hadde glemt i min egen oppgave. Det var selvfølgelig nøyaktig dette tidspunkt læreren valgte å stikke hodet inn i rommet. I min forbauselse klarte jeg ved en høyst uheldig refleks å få dette forræderske juksedokumentet til å fly høyt opp mot taket, for så å dale sakte og pent ned på gulvet, en meter fra lærerens føtter. Det føltes ikke helt godt ...

 

Det triste er at hun sannsynligvis aldri ville ha oppdaget juksearket hvis jeg bare hadde spilt kul; pulten min var full av rablete notater jeg hadde gjort underveis og andre skribleri. Utrolig nok endte jeg opp med å få den meget respektable (og ufortjente) karakteren 3, og slapp unna med en advarse. Folk har i ettertid lurt på hva jeg har gjort for å få henne til å like meg såpass, men jeg aner ærlig talt ikke. Det endte i alle fall godt med at jeg fikk femmern jeg ville ha til sommerterminslutt, og min lille katastrofe hadde mer eller mindre ingen virkning. Men gøy var det definitivt ikke.

 

Jeez, dette ble langt.

Lenke til kommentar
Forventer du sympati?

 

Er det ikke åpenlyst?

Å, trøst meg du, o høyt aktede moralske overmenneske. Vis oss andre veien til et bedre liv med dine innsiktsfulle kommentarer og del med oss dine bare litt stigmatiserende og nedlatende etiske synspunkter.

 

Jeg ber på mine knær ...

Endret av Jakoozie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brukt denne metoden et par ganger;

[youtube video]

 

Dette forslaget var berre tullete, mykje enklare å berre skrive rett på viskelæret eventuelt lime lappen på baksida. Om nokon snur på viskelæret så vises jukselappen alikevell. Hadde vært mykje betre om han hadde lagt på plass igjen den biten han skar vekk slik at lappen ligger inni viskelæret.

 

Overraskar meg også litt kor store risikoar folk er villige til å ta for å jukse. Sjølvsagt så er konsekvensen av å bli tatt liten i barneskulen, litt større i ungdomskulen, ende større på vgs og veldig stor på høgskule. Er kjedelig å miste eit heilt år fordi nokon har funnet ein liten jukselapp.

 

Skal dere fyrst jukse så må dere jukse på ein måte som gjer at du kan kjappt fjerne bevis om du held på å bli tatt. Skriv du notatar f.eks på arma så er det umogleg å kvitte seg med bevisa om eksamensvakta nærmar seg, det samme om du har ein lapp i penalet, oppunder taket eller på do.

Jukselappar bør skrivast på mat slik at du enten kan putte den i munnen eller løyse den opp i vatn om du held på å bli tatt. Å skrive på tyggis og osteskiver er ein klassikar, å skrive på gelatinplater funker også sidan du då berre kan ha ein liten dam med vatn på pulten som du legg platene i om du må ha dei til å forsvinne.

Eventuellt så kan elektroniske jukselappar brukast visst du kan slette det veldig kjappt, slik som å skrive i kalkulatordisplayet slik at det berre er å trykke "clear" om nokon kjem.

 

Mykje av dei jukse tipsa eg har sett her i tråden er jo kun tips der du er avhengig av at læraren er dum/snill for at det skal virke.

Lenke til kommentar
Har du bare one-liners på lager, eller?

Hva mener du med det? ;o

 

(...)

 

Skal dere fyrst jukse så må dere jukse på ein måte som gjer at du kan kjappt fjerne bevis om du held på å bli tatt. Skriv du notatar f.eks på arma så er det umogleg å kvitte seg med bevisa om eksamensvakta nærmar seg, det samme om du har ein lapp i penalet, oppunder taket eller på do.

Jukselappar bør skrivast på mat slik at du enten kan putte den i munnen eller løyse den opp i vatn om du held på å bli tatt. Å skrive på tyggis og osteskiver er ein klassikar, å skrive på gelatinplater funker også sidan du då berre kan ha ein liten dam med vatn på pulten som du legg platene i om du må ha dei til å forsvinne.

Eventuellt så kan elektroniske jukselappar brukast visst du kan slette det veldig kjappt, slik som å skrive i kalkulatordisplayet slik at det berre er å trykke "clear" om nokon kjem.

 

Mykje av dei jukse tipsa eg har sett her i tråden er jo kun tips der du er avhengig av at læraren er dum/snill for at det skal virke.

http://en.wikipedia.org/wiki/One-time_pad

 

Hva skal sensoren med en jukselapp hvis han\hun ikke kan bevise at det er annet enn tilfeldige tall\bokstaver? Selvfølgelig må papiret være riktig type, skriften med en kulepenn\blyant du har med deg så du kan hevde du rablet det ned på stedet, men det er like fullt umulig å bevise at du jukser hvis du f. eks. bruker et lite kjent irasjonalt tall som kode!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...