Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jukse på prøve

Gjest medlem-140898

Anbefalte innlegg

Ved å jukse lurer du kun deg selv, - og hvor kult er egentlig det?

Det var ikke et argument, men en påstand du kan være enig eller uenig i. Uansett: Skolen favoriserer en begrenset mengde og type kunnskap, et visst ferdighetsnivå, og en bestemt måte å gjengi kunnskapen på, altså den som enkelt lar seg måle og karaktersette. Dette er begrenset, og om dette systemet passer en er det ikke fordi man er et voldsomt mye mer moralsk menneske, men på grunn av omstendigheter. Biologiske og særlig kulturelle. Ting man ikke kan velge og som altså har med flaks å gjøre.

Kort og brutalt: Beklager, men du har en vrangoppfatning av skolen. Skolen er et sted hvor man får mulighet til å utvide sin kompetanse innenfor et bredt spekter, og med rett innsats er det mulig for tilnærmet alle å nå de nødvendige kravene. Hvis man ikke har interesse av å arbeide innenfor de rammene som er gitt, ja, så må man kanskje revudere sin skoletilhørighet. At noen oppnår bedre karakterer enn andre har ikke noe med urettferdighet å gjøre. Det viser bare at de har arbeidet nok til å oppnå kompetansen spesifisert som nødvendig i respektive fag. Kanskje har de noe mer evner til å prestere lettere på akkurat dette området, men skolesystemet er uansett lagt opp til at så og si alle skal kunne greie å utvikle full kompetanse. Ja, det finnes en viss andel vanskeligstilte som trenger ekstra behov og har egne kompetanserammer, men disse faller egentlig helt utenfor denne problematikken. - Og særlig mange norske elever i dag kunne gjort det veldig bra hvis de bare hadde giddet.

Det er ikke riktig å si at skolesystemet favoriserer en bestemt type kunnskap, - da må du heller gi kritikken mot selve samfunnet. Skolen tilbyr nødvendig kompetanse slik at du skal ha mulighet for å jobbe i bedrifter som faktisk trenger denne kunnskapen. Hvis du ikke sitter inne med denne kompetansen, er ikke akkurat denne arenaen aktuell for deg.

Å jukse ødelegger ikke bare for deg selv, men også de andre som velger å følge systemet. Du kan være årsaken til at enkelte ikke kommer inn på ønsket studium fordi du urettmesssig kapret plassen pga. uoppriktig forbedring av karakteren.

Jeg synes det er greit med en analogi her: Er det greit at noen toppidrettsutøvere doper seg fordi de ikke er like gode som de aller beste utøverne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har jukset en gang og det var under en glose prøve i engelsk på barneskolen.

så dum som jeg var skrev jeg noe forkortelser av glosene på armen min, tok på meg en genser, ble veldig varm å ha på en ullgenser, under prøven skulle se hva jeg hadde skrevt. og til min store forskrekkelse hadde svetten vasket bort alt, og da måtte jeg ta testen uten å juskse. etter prøven kom læreren min og tokk meg for juksing :!:

epic fail :D

Lenke til kommentar

Normalt gjør jeg det godt på skolen, hvertfall faglig sett, men jeg har jukset ett par ganger selv, på en gloseprøve her og der på barneskolen, og ett par gloseprøver i fransk i 8. klasse.

Dog, én gang i 8. klasse hadde vi prøve i demokrati, politikk og styre, og alle de tingene under der, og så var det ett par spørsmål om regjeringen som jeg ikke klarte å svare på. Da gikk jeg ned på toalettet, tok frem mobilen og så gjennom et bilde av siden hvor svarene sto. Fikk 6 på den prøven, egentlig skulle jeg hatt 5. Følte meg skikkelig dårlig over det ganske lenge etterpå, og har ikke jukset på prøver siden.

Men selv om jeg i dag bedre enn noen gang vet at det var både sleipt og galt, føler jeg at alt i alt har den handlingen vært en opplevelse som ga meg mye. Jeg ble aldri tatt, men fikk meg allikevel en lekse.

Lenke til kommentar

Jeg og en kompis, spilte inn alle svara på en mp3 spiller og tok med på prøven. Vi hadde lov å ha med mp3 spiller osv. men da læreren kom for å sjekke om vi hadde spilt inn noe på forhånd tok jeg ei penn og ripa inn ca. slik at de 5 første sporene på cd-plata ikke funka. Jeg slapp unna, mens kompisen min faila heavy og ble tatt :p

Lenke til kommentar

Skrive på armen, i hånda, lapp i pennal, Bok åpen i bag, Papirer i papirsøppel(søppelen sto under pulten min :D ), skaffet prøve på forhånd, Sende meldinger, Spør folk i klasserommet, Ipod\mp3 spiller, Bilde av lærebok\notater, skrevet alle notater inn på mobilen(før jeg fikk kamera mobil :p ), Skrevet en formel i taket og veggen og pulten. Dekker vel det meste tror jeg, har aldri blitt tatt faktisk :D Går i 3 klasse på videregående.

Lenke til kommentar

OFC :D Neida, skal nok ikke det, liker bare ikke å lese til prøver, mye av det er så unødvendig kunnskap at jeg vil ikke ha det i hodet mitt. Den norske skoles pensum virker på meg ganske latterlig egentlig. Håper at man slutter å lære om undøvendige ting og heller begynner å konsentrere seg om ting som virkelig betyr noe. Norsk faget er det beste eksempelet på dette.

Lenke til kommentar
Norsk og matematikk er vel kanskje de viktigste fagene. Og hvis dagens trend i norskkompetanse blant vgs.-elever fortsetter, gjør dette norskundervisningen bare enda viktigere.

Snakker om hvordan pensum er lagt opp ;) Kjennskap til forskjellige litterære perioder er viktigere enn egenskapen til å kunne skrive god norsk og utrykke seg på en skriftlig god måte. Men nok OT. Flere juksemetoder plz :D

Lenke til kommentar

På det tidlige 90-tall var det ikke så vanlig at folk hadde PC'er hjemme som det er i dag. I heimen min hadde vi i tillegg en laser(!!)skriver. På noen prøver hadde jeg skrivd ned en enorm mengde info i Word og printa det ut i skriftstørrelse 3 eller 4, som elegant ble plassert i penalet. Lite? Javisst, men når man sitter der og skriver har man gjerne ansiktet ganske nærme pulten alikevel.

Huff... denne rebelske ungdommen.

Lenke til kommentar

Jeg har vel bare småjukset èn gang, under en ganske stor naturfagprøve.

Jeg kom til timen og møtte klassekamerater som spurte "har du øvd?" "Helvete, det glemte jeg" tenkte jeg.

Jeg satt på pulten min når prøven kom, tittet gjennom prøven som jeg skjønte ingenting av.

Jeg kom da på en reklame jeg hadde sett på tv, den "send ditt spørsmål til ADAM(2326)". Første spørsmål i prøven var vel "skriv om fotosyntesen". Jeg sendte da Fotosyntese til 2326, og fikk svar ganske skjapt. Jeg skrev av det meste som sto i meldingen, og kom frem til at dette var smart. Jeg sendte vel ca 10 meldinger til ADAM, der alle inneholdt ting jeg lurte på i prøven. Dette hjalp meg ganske bra ;)

Har i ettertid funnet ut at det koster 20,- meldingen, så jeg brukte vel ca. 200,- på 1 time :blush::p

Endret av Liiland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...