Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jukse på prøve

Gjest medlem-140898

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det byr ikke på store problemene å fordømme et system som først bestemmer hva du må vite og hvordan du skal gjengi det, for så å begrense deg etter hva slags siffer de måtte finne på å stemple deg med. Hadde jeg vært trygg på å slippe unna hadde jeg jukset til den store gullmedaljen. Prøvejuks er kult. Det er som bankran, bare uten de uheldige bivirkningene.

Lenke til kommentar

Trodde ikke du var typen til juks, men man skal ikke skue hunden på hårene. Jeg skjønner at folk som sliter gjør det, uten at det rettferdiggjør noe som helst, men det er for jævlig hvis noen skal få flere konkurransepoeng enn fortjent og potensielt ødelegge for folk som har arbeidet beinhardt for summen sin.

Lenke til kommentar

Har jukset flere ganger ved å bruke wget daria.no (Husker ikke eksakt syntax) hjemme før prøver, der vi får bruke pc-er :)

Edit: Under Linux på laptop selvfølgelig

Edit2: Ene gangen endte jeg opp med at læreren likte historien så bra, at hun leste den opp for klassen.

Endret av Wixicy
Lenke til kommentar

Både skrivd på penalet, pulten, armen, beinet, lapp, boka osv. En gang satt hele raden og hviska til hverandre svara på en tysk prøve. Men den mest episke hendelsen av de mange var at jeg satt helt øvers i klasserommet akuratt nerme nok til og kunne se fasiten som læreren hadde med seg oppe på kateteret, hah fikk 6 på den prøva :) En annen gang i 10 klasse på tentamen i matte så hadde jeg vært syk så jeg og en kompis hadde den sammen med 9 klasse hvor det ikke er så strengt som for de som har eksamen, så vi sendte lapper og viska til hverandre når læreren prata med noen andre i andre enden av gymsalen :p

Lenke til kommentar
Har jukset flere ganger ved å bruke wget daria.no (Husker ikke eksakt syntax) hjemme før prøver, der vi får bruke pc-er :)

Edit: Under Linux på laptop selvfølgelig

Edit2: Ene gangen endte jeg opp med at læreren likte historien så bra, at hun leste den opp for klassen.

Læreren likte en plagiathistorie godt? Så hyggelig, du må være stolt. :)

Endret av Stifi
Lenke til kommentar
Systemet favoriserer folk som passer inn, og det har mer med flaks enn innsats å gjøre.

For noe tull. Selv om du ikke eier moral, så skal du ikke prøve å vri ting ting til ditt favør. At du i det hele tatt kan komme med en slike påstander, synes jeg er direkte frekt og hånende mot personer som gjør noe på skolen. Kan du svare på ditt eget argument? ("Det har mer med flaks enn innsats å gjøre")

Lenke til kommentar

Det var ikke et argument, men en påstand du kan være enig eller uenig i. Uansett: Skolen favoriserer en begrenset mengde og type kunnskap, et visst ferdighetsnivå, og en bestemt måte å gjengi kunnskapen på, altså den som enkelt lar seg måle og karaktersette. Dette er begrenset, og om dette systemet passer en er det ikke fordi man er et voldsomt mye mer moralsk menneske, men på grunn av omstendigheter. Biologiske og særlig kulturelle. Ting man ikke kan velge og som altså har med flaks å gjøre.

For å ta et enkelt eksempel på det første: En dyslektiker må jobbe mye mer enn andre for å oppnå de samme karakterene, selv om problemet hans egentlig ikke er av samme type som karakterene tilsier. En med dårlig hjemmemiljø har helt andre forutsetninger for å gjøre en innsats enn en med et godt. Problemet med skoleverket slik det er i dag er mye at det later som det favoriserer ferdigheter, mens du egentlig belønnes mer jo streitere du er.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Det var ikke et argument, men en påstand du kan være enig eller uenig i. Uansett: Skolen favoriserer en begrenset mengde og type kunnskap, et visst ferdighetsnivå, og en bestemt måte å gjengi kunnskapen på, altså den som enkelt lar seg måle og karaktersette. Dette er begrenset, og om dette systemet passer en er det ikke fordi man er et voldsomt mye mer moralsk menneske, men på grunn av omstendigheter. Biologiske og særlig kulturelle. Ting man ikke kan velge og som altså har med flaks å gjøre.

For å ta et enkelt eksempel på det første: En dyslektiker må jobbe mye mer enn andre for å oppnå de samme karakterene, selv om problemet hans egentlig ikke er av samme type som karakterene tilsier. En med dårlig hjemmemiljø har helt andre forutsetninger for å gjøre en innsats enn en med et godt. Problemet med skoleverket slik det er i dag er mye at det later som det favoriserer ferdigheter, mens du egentlig belønnes mer jo streitere du er.

Hva vil du gjøre med det? Skal folk med dysleksi, folk med skilte foreldre, folk med rødt hår og fregner eller folk med briller ha egne karakterskalaer?

Jeg har alltid slitt i matte, men har da klart å jobbe opp en rimelig bra forståelse for matematikk - selv om jeg har lagt dobbelt så mye arbeid i det som "de flinke" i klassen.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Da iPod touch nettopp var kommet, gikk jeg fortsatt i på ungdomsskolen. På videregående er musikk forbudt uasnett, men på ungdomsskolen fikk vi lov til det. Da læreren trodde vi drev å trykket på skjermen på iPoden for å skifte sang, eller kanskje finne en bestemt sang leste vi heller på notatene hvor alt vi trengte å vite var skrevet ned. Men før synkroniseringfunksjonen i itunes for å synkronisere notater kom, var det noe drit å sitte å skrive inn alt på iPoden på de dårlige tastene den har...

Elelrs er skriving på viskelær en tradisjon. Eller putte en lapp oppi blyantspisseren. Ofte sitter vi så nærmt hverandre a vi kan skrive til hverandre på pulten...

Alle cellene i kroppen inneholder like mange kromosomer, untatt egg- og sædcellene, inneholder disse halvparten?

haha, denne skulle i en annen tråd :p

Det skulle den nok ja, men det er rett som du sier. 23 fra mor og 23 fra far = 46 i hver celle! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...