Gå til innhold

Idol 2007 - Diskusjon

iMono

Anbefalte innlegg

Kim Rune Hagen den neste Kurt? Nei, mener jeg - Diskuter...

Mine grunner;

- Har verdens rareste vibrato

- Skiftende klang- og intonasjons-prestasjoner.

Egentlig skulle jeg kun poste det overstående spørsmålet, men siden det ikke ser ut til å være en dedikert tråd så får jeg lage en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Norge har mange sang-talenter, helt klart.. Men jeg syntes det er idiotisk at de går igjennom et stygt program som Idol for å vise seg fram, foran teite dommere som tror de har peiling.

Lenke til kommentar
Norge har mange sang-talenter, helt klart.. Men jeg syntes det er idiotisk at de går igjennom et stygt program som Idol for å vise seg fram, foran teite dommere som tror de har peiling.

Nå har jo dommerne (i alle fall i årets Idol) ganske så peil.

Jeg liker ikke konseptet, men er litt dumt å kaste dritt om dommerne, med tanke på at de er noen av Norges aller høyeste profiler innen pop.

Lenke til kommentar

Problemet med Idol og Norge er at de som ser på Idol og faktisk stemmer er jenter som stemmer på utseende og personlighet, ikke sang-talent. Derfor har folk som Jorunn, Kjartan, Alexander osv. vunnet istedenfor Tone, Allejandro osv. Jorunn for eksempel. Stemmen sprakk under finalen til og med, og det virket som publikum stemte på henne av medlitenhet, istedenfor å stemme på for eksempel Tone som er en utrolig god vokalist, og som har star-power etter min mening.

Jeg følger ikke med på Idol til vanlig, men har sett litt og noen av de som går videre i år har ikke sang-talent som rekker til å bli en superstjerne slik som Kurt. Kurt er den eneste fra Idol som jeg syns har en stemme man kan markedsføre på verdensbasis, for han har et utrolig særpreg i stemmen sin.

Det er vell 4. året med idol, og nå begynner det å bli tynt med talent ute å går. Vi har ikke så mange innbyggere at vi kan holde på med dette i så mange år fremover, i motsetning til USA.

Slik som jeg ser det hvertfall. ^^

Endret av Kjobben
Lenke til kommentar
Det er vell 4. året med idol, og nå begynner det å bli tynt med talent ute å går. Vi har ikke så mange innbyggere at vi kan holde på med dette i så mange år fremover, i motsetning til USA.

Har ikke sett så mye på Idol, men hører mange som sier at det aldri har vært så høyt nivå som det er i år.. Må forøvrig si meg veldig enig i det Jan-Erik skriver over.

Lenke til kommentar
Idol er en kulturell voldtekt. Musikk, kunst, film og lignende skal ikke være konkurransepreget. (og hovedkringkasting via et annet medium?)

Hvorfor ikke gjøre det til en konstant? Ikke rart kultur-Norge ikke kommer seg av flekken.

Hvorfor er konkurranse innenfor kunst negativt? Vinner en artist/film noe, vil dette skape interesse og publisitet som er positivt for artisten/filmen. Bare ta filmfestivaler som et eksempel: Hadde det ikke vært for enkelte festivaler, er det mange godfilmer der ute som ville blitt usett.

OT: Når det gjelder Idol, synes jeg konseptet blir mer og mer tynnet ut. American Idol klarer å trekke konseptet langt, da det finnes en del mennesker i det landet. Vi er mye mindre, ergo ferre talenter. Kvalitetsmessig burde vi kanskje gitt oss etter to sesonger. Likevell ser jeg på det hvert år, så noe må dem jo gjøre riktig.

Lenke til kommentar
Idol er en kulturell voldtekt. Musikk, kunst, film og lignende skal ikke være konkurransepreget. (og hovedkringkasting via et annet medium?)

Hvorfor ikke gjøre det til en konstant? Ikke rart kultur-Norge ikke kommer seg av flekken.

Hvorfor er konkurranse innenfor kunst negativt? Vinner en artist/film noe, vil dette skape interesse og publisitet som er positivt for artisten/filmen. Bare ta filmfestivaler som et eksempel: Hadde det ikke vært for enkelte festivaler, er det mange godfilmer der ute som ville blitt usett.

Du mener populisme er veien å gå?

Lenke til kommentar

Idol er bare helt forkastelig. De synger de samme voldtatte sangene om og om igjen, og spiller på utseende og andre uviktige faktorer for å sanke fjortisjentenes stemmer! Nivået i år er dessuten helt elendig, rett og slett! De må komme med noe nytt snart.. band idol, metal idol eller noe sånt kanskje?:p

Lenke til kommentar

Synes ikke nivået i år er noe særlig dårligere enn de andre årene. Synes heller ikke at de synger de samme "voldtatte" sangene om og om igjen. Det er jo noen få gjengangere, men det er jo som regel helt greie popsanger. Noen få av disse blir jo totalt oppbrukt selvfølgelig, men vi får hele tiden høre nye innslag.

Lenke til kommentar
Du mener populisme er veien å gå?

Ikke nødvendigvis, men er lei den svartmalingen som enkelte har av alt som er kommerst. Jeg har litt tendensen til det selv, når det gjelder film, med henhold til at jeg f. eks i det siste er lei av blockbuster-fenomenet og ser til mer kunsneriske retninger. (heller ikke her er alt shvitt men det er en annen diskusjon)

Jeg synes konkurranser, festivaler og slikt som du kaller populisme kan være positivt i enkelte tilfeller, da det setter søkelyset på mer eller mindre ukjente talenter.

Lenke til kommentar

Festivaler er flotte saker ja, men nå snakker vi om selve konseptet idol.

De synger kun covre.

Blir dollet opp.

Folk stemmer inn på "favoritten".

Søteste, fineste, kuleste blabla vinner.

Hvor er verdiskapningen?

Hos TV2.

Det finnes så mange andre måter å distribuere musikk på. Ikke minst skape blest rundt artistene. Konkurranse i noe som ikke har en vinner har null for seg enn penger.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar
Festivaler er flotte saker ja, men nå snakker vi om selve konseptet idol.

De synger kun covre.

Blir dollet opp.

Folk stemmer inn på "favoritten".

Søteste, fineste, kuleste blabla vinner.

Hvor er verdiskapningen?

Hos TV2.

Det finnes så mange andre måter å distribuere musikk på. Ikke minst skape blest rundt artistene. Konkurranse i noe som ikke har en vinner har null for seg enn penger.

Det var du som i utgangspunket trakk inn annen kunst, og det var det jeg reagerte på. Når det gjelder Idol er jeg enig med deg.

De synger kun covre. - feil, noen lager sine egne sanger, men de kan ikke synge dem hver uke da det er spesielle temaer

Blir dollet opp. - det stemmer

Folk stemmer inn på "favoritten". - rett

Søteste, fineste, kuleste blabla vinner. - både ja og nei, Kurt var flink.

Endret av Henrik Hauken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...