Gå til innhold

Hvordan snu viftene ?

Wickedlike

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg kjøpte meg 7 nye vifter til det nye kabinettet

5x NorthQ Silent 92mm

2x 120mm samme type

2x 120mm skal blåse ut, dette var ikke noe problem

5x 92mm skal blåse inn, men det er bare skruehull på den ene siden jo!

Hvordan skal jeg da snu disse viftene ? Virker som det er mulig å ta ut "KJERNEN" inne i viften og snu denne inni rammen, men da må jeg skru ut 4stk BITTESMÅ skruer som man skulle tru var sveisa fast ...

Sitter jeg med skjegget i postkassa her eller ? Skulle ikke tru de bare kunne blåse ut...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke bare å skru de ut av kabinettet, og skru de inn igjen andre veien?

Edit: Glem det. Leste ikke hele posten. finn fram drillen du. :) Jeg vet i værtfall hva jeg IKKE skal anbefale til folk, og kjøpe selv, framover. :p

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Så en kommentar på en annen¨NorthQ vifte på komplett

Bra vifte! men det var helt sykt hvor vaskelig det skulle være å få den på plass skruene var ikke lange nok, heldigvis hadde jeg noen andre dessutten kan du kun sette den til å blåse luft inn i kabinettet men ellers blåser den som bare det ;)

Ser ut som jeg må finne noen lengre skruer, noen veldig mye lengre siden dete er dette som er problemet for å få snudd den.

Uansett elendig løsnign hvis man må ha egene skruer...

Lenke til kommentar

Fikk de i dag, men for å bruke angreretten kan jeg ikke ha brukt de eller tatt de ut av pakka, de ble (alle 7) levert i sånn plast som ikke er mulig å opne, dvs jeg reiv opp alt..

Skal se om jeg får tak i noen myyye lengre skruer til helga føst tenker jeg

2x 120mm

5x 92mm

Og strømforsyning som trekker ut av kabinettet nå =/

Endret av parachute_X
Lenke til kommentar

De aller fleste vifter er veldig enkle i design. Dersom det ikek er mulig å fysisk snu hele rammen så er det enkleste løsningen å bare snu polariteren som det er nevnt. Det vil med all sansynlighet fungere like bra uansett hvilken vei strømmen går.

-Stigma

Ingen vits å ha vifter som blåser inn uansett, da ender du bare med forferdelig mye støv. La alle blåse ut.

Det er pga. aerodynamikk midnre effektivt enn å ha ca like mye luft som går inn som du har som går ut. likevekt vil gi det optimale luftsirkulasjonen i et kabinett.

Den "korrekte" måten å gjøre det skikkelig på er å ha ca like mange inn som ut (helst kanskje littegrann overvekt på inn-viftene). Dette skaper et svakt overtrykk som vil gjøre at luft ikke går inn i kabinettet utenom der viftene står. Hvis du setter viftefiler på de inngående viftene kan du dermed fange opp 99% av støvet som holder på å gå inn i kabinettet, og samtidig få optimal airflow.

Det høres dog litt overkill ut med ås mange vifter i min mening, men det er jo en smaks-sak.

Prøv snudd polaritet du. Om de i de hele tatt starter, så er det med all sansynlighet safe å kjøre dem konstant slik som dette.

Et alternativ dog kan jo være å bare mekke sine egne skruhull i plastrammen. et lite bor + skrue + mutter = problem solved.

-Stigma

Lenke til kommentar
Om de i de hele tatt starter

Startet ikke, med mindre jeg gjorde det veldig feil.

Skal teste med noe andre skruer når jeg får tak i det, hvis ikke blir det vel noe borring eller noe.

Grunnen til at jeg har så mye vifter er at det kommer til å bli stappa med harddisker.

3x500 nå

Kommer 5 til i den nære fremtid og vel så det.

Lenke til kommentar
Normalt går viftene bar èn vei - skift polaritet og de går ikke

Min personlige erfaring tilsier det motsatte, men det kan være jeg bare har vært borti de som kan da... det er jo mulig. Hvis de ikek starter med reversert polaritet så er vel det uansett et ganske så godt tegn på at de ikek er beregnet for å kjøre i motsatt retning så ... *shrug*

-Stigma

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg har så mye vifter er at det kommer til å bli stappa med harddisker.

3x500 nå

Kommer 5 til i den nære fremtid og vel så det.

Vel for å si det slik, jeg har 8x disker stående i hotswap bur, med 1x 80mm vifte, og det holder i massevis, selvom diskene står tett i tett. Forøvrig har jo google bevist at disker liker seg bedre med en temp på 30C tallet, i stedet for ned mot 20C. Forøvrig er nok det enkleste å finne frem skruer å muttere, tipper 30-35 x 0.5 flathode burde passe fint. Får 10 pakk på biltema til billig penge.

Glemte å si at det er 1x 80mm på 5 av diskene og 1x 80mm på 3 av diskene.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Stigma, du må huska at blandene på viftene er satt i en vinkel som gjør dem effiktive en vei. Selv om de kanskje villle flyttet litt luft hvis de hadde gått motsatt vei så ville de vært grusomt ueffiktive.

FN14.JPG

Har selv aldri vært borti en 12volts vifte som kan snurre begge veier :o

parachute_X, angreretten gjelder selv om du har åpnet og testet produktet. Hele poenget med 14dagersretten er at du skal kunne bytte en vare du ikke har kunnet teste/se på forhånd og derfor ikke kan vite om lever opp til forventingene.

Hvis du ikke orker å bytte så får du finne frem drillen og ofre 5 min på det.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...