Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen "dør" innimellom


Gromle

Anbefalte innlegg

Har for en måneds tid siden fått en god, gammel 90 Opel Kadett 1,6 i (55kw) som har fått noen småproblemer.

I dag begynte motoren å dø, den sliter av og til på tomgang. Det gule lyset formet som en motor begyner å lyse, og turtallet faller. Gir man litt gass så kommer den seg, og man merker svært lite til det når man kjører. Men står den på tomgang og dør, og man starter umidelbart etterpå, så dør den med en gang igjen. Men venter man litt så funker det.

 

Så hvor man begynner man å feilsøke? Kan være en kontaktfeil siden det forekommer så sporadisk? Bilen har mer eller mindre stått i ro i 2 år før jeg fikk den, så er jo sikkert endel som burde skiftes. Har tenkt å skifte plugger, luftfilter, stift, fordeler og bensinfilter. Men kan noen av disse har noe å si for dette?

Skal også nevnes at i det første tiden så "hoppet" bilen endel på lavt turtall. Men dette gav seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kan også være tomgangsluftmengderegulatoren. Hver gang den gule lampa lyser, lagrer motorstyringen årsaken til feilen. Stikk innom et verksted og be de lese ut feilkoden, så er du kanskje litt nærmere en løsning.

Lenke til kommentar

Har same problemet med min -96 Omega B. Angåande feilkode, har dei ikkje klart å finna nokon. Kjennes som motoren sviktar litt i momentet på låge turtal når lampa lyser.

 

Ga bilen ei flaske kondensfjerner sist eg fylde bensin, og det hjalp ein smule. Men etter at tanken på ny blei fylt, er problemet tilbake igjen. Verkar som han har gode og dårlege dagar. Kaldt, tørt ver er det gunstigaste, mens varmt og fuktig er lite attraktivt.

Lenke til kommentar
Kan også være tomgangsluftmengderegulatoren. Hver gang den gule lampa lyser, lagrer motorstyringen årsaken til feilen. Stikk innom et verksted og be de lese ut feilkoden, så er du kanskje litt nærmere en løsning.

 

Så den er faktisk ny nok til at sånt går ann? :p Takk for tipset, skal høre om noen verksteder gjør sånt for en billig penge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har fått hjelp til dette på "mitt" Opelverksted flere ganger, de gjør det gratis for meg (god kunde :innocent: ). De oppgraderer også programvaren i motorstyringen til nyeste versjon, og dette har løst noen småproblemer.

Lenke til kommentar
Kan også være tomgangsluftmengderegulatoren. Hver gang den gule lampa lyser, lagrer motorstyringen årsaken til feilen. Stikk innom et verksted og be de lese ut feilkoden, så er du kanskje litt nærmere en løsning.

 

Så den er faktisk ny nok til at sånt går ann? :p Takk for tipset, skal høre om noen verksteder gjør sånt for en billig penge.

BMW i oslo skulle ha 500,- for dette. Noe jeg syns var altfor mye.

Kunne gjordt det selv- men har ikke kontakt som passer bilen min.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vet ikke hvordan dette er på andre verksteder eller andre merker, men jeg får alltid god hjelp hos mitt Opel-verksted. Jeg har brukt det siden jeg kjøpte bilen til alle servicer etc, og er nok en "god" (men kresen??) kunde. Det tar ca 2 min å lese ut kodene, og ca 2 minutter i tillegg for å oppgradere programvaren. Jeg forstår at verksteder må tjene penger, men når det gjelder god kundebehandling kunne flere lært av mitt verksted.

Lenke til kommentar

Ja har lest litt rundt dette nå. Men stemmer det at lampa må lyse i 30 sekunder før noen feilkode blir lagret? Det kan i såfall bli ett problem, for den er mer som ett diskolys. Blinker og herjer mens motor fusker, så blir den borte når motoren går vanlig igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bruk partnummeret som står på det gamle som referanse, så får du riktig. Tror ikke feil på fordelerlokk gir feilmelding til motorstyring. Jeg har byttet fordelerlokk en gang på en slik motor, og da var det pga forstyrrelser på radioen.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har en 2000 Alfra 156, 2.0TS som hadde akkurat samme problem som deg.

 

Med tiden samler det seg mye dritt i bilens bensintank, og siden jeg er ett stort surrehode har jeg ofte kjørt bilen langt ned på reservetanken før jeg har rotet meg til å fylle bensin.

Dette har selvsagt resultert i at mitt drivstoff filter ble sånn passe tett :S

 

Byttet filter og plugger, og nå går bilen som en rakett igjen.!

Lenke til kommentar

Bensinfilteret er noe som har jeg tenkt å sjekke ja. Men først skal jeg prøve å bytte ledningen fra coilen. Den ene kontakten på den var nesten helt ødelagt.

Og i fordelerlokket var kontaktpunktene nesten borte.

 

Hvordan kommer jeg lettest til bensinfilteret på denne doningen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...