Gå til innhold

Skal sette opp min første server. bla RAID?


eLang

Anbefalte innlegg

Hei. Skal sette opp min første server, og lurer på en del ting… Har tenkt å satse på WHS.

Det er to hovedgrunner til at jeg har tenkt å sette opp en server.

1. Ha til en vær tid tilgang til mine filer (bilder, musikk, film)fra pc’ene hjemme.

2. Sikkerhet. (raid 1)

 

Har tenkt å bygge den selv. Har en AMD Athlon 64 3500+ liggende så det blir nok am2 sokket.

Noen som har forslag til hk?

Bildene mine vil jeg ha på 2 disker som er satt opp i RAID 1

Resten (system, musikk etc..) på en harddisk. Eller vil det lønne seg å ha systemet på en hd for seg selv?.. Da har jeg jo 3 disker så kanskje jeg skulle gå for RAID 5? Er det like sikkert som RAID 1? Og må jeg da ha en disk ekstra til systemet?..

 

Hva vil være den optimale løsninga for mitt behov?.. Tenkte å holde meg under 4 tusen. Har både kabinett(uten psu) og cpu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Servere til hjemmebruk krever ikke så mye. Bruk prosessoren du har. Kjøp et billig demobrukt hovedkort med integrert grafikk og det billigste minnebrikkesettet du får til ditt hovedkort. 2 x 256 holder i massevis. men er nesten ikke mulig å oppdrive lengre. 1 x 512 holder lenge. Bruktmarkedet her på forumet er å anbefale.

Bruk en 80 gb harddisk som systemdisk ( WHS krever faktisk det ) og bruk 2 store disker i RAID 1 til det viktigste.

Du kan montere enkle disker senere, til vanlig lagring av cd samlingen og sånt som ikke er farlig å miste.

 

WHS ca 1500 kr, Demo hovedkort ca 300 kr, brukte minnebrikker ca 250 kr

Da har du ca 2000 kr til hardisker . 2 nye 500 gb disker sånn cirka.

Bruk brukte 320gb og 400 gb disker så får du råd til 3-4 stk.

 

PSUer er det massevis av demobrukte til en 250 kr osv.

 

Sjekk diverse nettbutikker.

 

Er meget praktisk med hjemmeserver, he he...

Endret av Digitalis
Lenke til kommentar

Du kan eventuelt bruke Linux/*BSD distro, og styre med webmin.

 

Grunnen til at jeg vil anbefale deg det er den gode SW raid støtten. Kjøper du 3 stk. HDD, så kan du innstallere hele systemet rett på raid 5 volumet.

 

Persomlig foretrekker jeg en egen sysdisk i tillegg, og å administrere med mdadm. Du er ved bruk av mdadm etter min mening svært god beskyttet mot hardware svikt. Skulle f.eks kontroller/hovedkort ryke kan du få opp igjen arryet på kontroller/hovedkort av annet merke/modell.

 

I forhold til systemdisken er konfigureringen her så enkel at det ikke burde være noe behov for retundans. Du klarer deg fint med en gammel HDD på 1GB, eventuellt det billigste du får tak i.

 

Gjør som meg, minimum Ubuntuinstall, Webmin, samba, ssh og mdadm. Webmin gjør alt det en vanligvis vil oppleve som problematisk med komandolinjeserver til en lek.

 

Fordelene med dette i forhold til WHS:

 

-Gratis, du sparer kr. 1500,-

-Mindre krav til maskinvare (pentium 166MMX går helt greit)

-Bedre filsystem (ext3, reiserFS, UFS osv. er mer robust enn NTFS)

-Bedre stabiitet, NASA bruker FreeBSD!

-God SW raid støtte.

-Det er fare for at du har lært noe nytt når du er ferdig.

 

Før du løser ut lisens for WHS bør du i alle fall teste ut Freenas. Dersom det funker for deg så er det vanskelig å finne noe som er mer ukomplisert av server software.

 

Nå skal ikke jeg si at WHS er en dårlig løsning. Jeg anbefaler imidlertid LINUX/*BSD.

 

Edit: Det er en egen tråd om alternative løsninger til WHS. Link: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=818603

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Maskinvare er ikke ett argument når trådstarter sier at han skal bruke en 3500+ CPU, og etter min mening finner du ikke noe enklere server OS for hjemmebruk enn WHS.

 

- Sett sammen PC

- Installere WHS

- Instalere WHS Console på de andre datamaskinene.

- Sett opp duplikering på de mappene du vil ha en ekstra kopi av, du nevner bildemapper.

- Legge inn brukere som samsvarer med de brukerene du har på andre maskiner. (Både brukernavn og passord)

 

Alt er ekstremt enkelt og rett frem.

 

Raid trenger du heller ikke makke med. Så lenge du velger å duplikere en mappe vil det være en kopi av den på en annen harddisk, og om du må utvide lagringskapasiteten, så hiver du bare inn en HD, og legger den til i storage-poolen med ett par tastetrykk.

 

 

Det er også veldig enkelt å få tilgang til alle filene dine over internett.

 

Stabilitet har ikke vert noe problem for meg ihvertfall, har kjørt RC i snart ett halvt år nå, og eneste gangene jeg har måttet slå av maskina var når jeg skulle legge til flere HD'er.

Endret av KVK
Lenke til kommentar

Det sterkeste argumentet mot WHS er jo at det koster ca. kr. 1500,-, mens en Linux/*BSD løsning er gratis.

 

For den jevne bruker er WHS et kjempeprodukt som er lett å sette opp, og en etterlengtet mulighet for enkelt å sette opp server hjemme.

 

Jeg antar at de fleste som skriver noe på dette forumet har en interesse for IT ut over det "vanlige" og det føles derfor ikke galt å komme med inspill om alternativer.

 

Kr. 1500,- = 1TB HDD kapasitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...