Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinforbruk, blir dette dyrt? eller....?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har det vært å hoppe fra 116 til 133 hk for å betale 0,9 liter mer i mila.... tenker på en 18 årings miljø som bor hos foreldrene.... blir det for dyrt?

Vel, det blir jo først og fremst bare 0,09 liter mer per mil, noe som tilsvarer ca. en krone ekstra i bensinutgifter per mil. Om det blir for dyrt eller ikke får du regne deg frem til selv, men jeg ville definitivt gått for større motor. 116 hester i en Carina høres ikke akkurat spenstig ut.

Lenke til kommentar

Kjøp en Carina 2.0D i stedet. Den er enda mer slitesterk og driftsikker med mekanisk, vakuumstyrt innsprøytning basert på gamle velprøvde løsninger. Den bruker rundt en halvliter på mila ved normalt pen kjøring. Muligens også billigere å forsikre på grunn av færre hester, men den har jo dreiemoment som en traktor. Det finnes også en D turbo-utgave, men de er nok noe dyrere i innkjøp.

Endret av larschroe
Lenke til kommentar

Har man ikke råd til 1 kr. ekstra pr. mil så hadde jeg også droppet å kjøpe bil.

Uansett så kommer det meste ann på kjørestilen din.

Det flott å velge bil med lite utslipp og lavt forbruk grunnet miljøet å slikt, men hvis man står og teller på kronene på denne måten, så kan jeg ikke se det økonomisk forsvarlig å kjøpe bil i det hele tatt.

Kjøp en småbil ala Polo/Corolla/Yaris/Peugot 106 eller lignende, så kommer du uansett noenlunde godt ut av det når det gjelder drivstoff økonomi.

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
Har man ikke råd til 1 kr. ekstra pr. mil så hadde jeg også droppet å kjøpe bil.

Det flott å velge bil med lite utslipp og lavt forbruk grunnet miljøet å slikt, men hvis man står og teller på kronene på denne måten, så kan jeg ikke se det økonomisk forsvarlig å kjøpe bil i det hele tatt.

Kjøp en småbil ala Polo/Corolla/Yaris/Peugot 106 eller lignende, så kommer du uansett noenlunde godt ut av det når det gjelder drivstoff økonomi.

jeg vil jo ha en bil som drar, jeg har jo ikke råd til en 2,0+ TDI enda, og en 1,3 liter er jo rett og slett skrap.

Det var en som spurte 'hvorfor akkurat Carina': Jo det er fordi jeg hadde lyst på en unik bil, de fleste ungdommer kjøper som regel golf, primera....osv... Da hadde jeg tenkt å kjøpe Carina E, og hvis du styler dem så skal jeg love deg at de blir pene.

EDIT: Carina E ligger fra ca. 30.000 - 100.000+++ brukt. Jeg hadde tenkt å bruke ca. 50.000 på bilen og style den + hellakkere etterpå.

Jeg kommer til å kjøre bilen hardt, og jeg har sittet i en Carina 1,6 XLI og den drar ikke dårlig...ble faktisk imponert. Men jeg tror jeg skal holde meg til 1,8 SLi som har 107 hk og bruker 0,65 l i mila på blandet kjøring.

Takk for svar alle sammen....:)

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Den bruker ikke 0,65 hvis du kjører "hardt"...

Hvorfor ikke drite i planene om hellakkering osv osv, og spare pengene istedet? Så får du råd til 2,0+ TDI, hva nå enn det er ;)

liker ikke de gamle TDI bilene, de jeg har sett er bare små stygge....Har lett MASSE på finn, eneste jeg falt for var Carina E, Primera og Carisma, som jeg har råd til. Hellakkering i Polen tenkte jeg på, og der koster det under 12.000 kr.

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

jeg vil jo ha en bil som drar, jeg har jo ikke råd til en 2,0+ TDI enda, og en 1,3 liter er jo rett og slett skrap.

Det var en som spurte 'hvorfor akkurat Carina': Jo det er fordi jeg hadde lyst på en unik bil, de fleste ungdommer kjøper som regel golf, primera....osv... Da hadde jeg tenkt å kjøpe Carina E, og hvis du styler dem så skal jeg love deg at de blir pene.

EDIT: Carina E ligger fra ca. 30.000 - 100.000+++ brukt. Jeg hadde tenkt å bruke ca. 50.000 på bilen og style den + hellakkere etterpå.

Jeg kommer til å kjøre bilen hardt, og jeg har sittet i en Carina 1,6 XLI og den drar ikke dårlig...ble faktisk imponert. Men jeg tror jeg skal holde meg til 1,8 SLi som har 107 hk og bruker 0,65 l i mila på blandet kjøring.

Ved hard kjøring så bruker min bil maks 0.85 på mila. Da kjører jeg hardt konstant.

Til vanlig bykjøring ligger den på 0.65 på mila.

Men jeg har ny bil da sef...

Eldre TDI'er ville jeg ikke kjøpt. Da disse er treige/bråkete.

Lenke til kommentar

Ved hard kjøring så bruker min bil maks 0.85 på mila. Da kjører jeg hardt konstant.

Point to be noted. Hvilken bil har du? motor? Hk? modell....?

EDIT: er det: VW TOURAN 2.0TDI MED 220HK ?

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Point to be noted. Hvilken bil har du? motor? Hk? modell....?

EDIT: er det: VW TOURAN 2.0TDI MED 220HK ?

Jepp.. det stemmer.

220HK'er er veldig teoretisk vel og merke. litt i overkant av 200HK'er er vel mer riktig.

På langkjøring (60 mil) så brukte den i følge kjørekomputer 0,51 på mila.

Men da kjørte jeg veeeldig pent og økonomisk.

Men ser man bort fra litt dieselstøy, så mener jeg VW'ens TDI motorer sammens med DSG er det beste man kan få til dags dato. Det samme gjelder da sef. Audi, da man finner nøyaktig de samme motorene der.

Lenke til kommentar
... jeg har sittet i en Carina 1,6 XLI og den drar ikke dårlig...ble faktisk imponert.

Skulle ønske jeg ble imponert av Carina 1,6 XLI. Selv syntes jeg min gammle e30 BMW 325i kun var sånn passe sprek da jeg var 18. :)

da jeg satt i Primeraen til en jeg kjenner, da ble jeg VELDIG Imponert. Den hadde nesten 300 hk, 2.0GT med turbo+++. DEN DRO... men nå må jeg rekke bussen... :D

Lenke til kommentar
bare bruk kalkulatoren!

Hvorfor akkurat en toyota carina?? har du tenkt til å kjøpe eller eier du en idag? hva ligger den isåfall på brukt?

0,7 er jo høyt idag.... frister ikke å kjøre på 0,3 da?

0.3 liter på mila med en bensinmotor i dag? Forklar meg gjerne hvordan du kan kjøre normalt med en bensinbil med en normal motor med tanke på speks og størrelse, tilsvarende en Carina.

Jeg har mine tvil om at en 2.0 liter Carina vil klare 0.79 på mila ved blandet kjøring. Den er nok oppgitt med det når bilen er ny og med maksimal økonomisk kjøring. Det er aldri det forbruket trådstarter kommer til å oppleve..

Noen snakker om BMW her. Min onkel har en 318 fra 92-93, og den bruker en del over 1 liter på mila ved blandet kjøring...

Kjørte forleden en BMW 535 89-modell. Den skuffet meg meget med tanke på at det sitter en sekser på godt over 200 hk under panseret. Til og med Fiestaen vår virka sprekere.. :p

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Da må jeg skuffe deg med å si at det er godt UNDER 200hk i den motoren...
Jeg fikk vite at det var rundt 209-212 hk i den, men det er nok godt mulig det er feil. Virka sånn. :p Har ikke BWM engang klart å hente ut 200 hk av en sekssylindret 3,5 liters motor?

Den var ihvertfall temmelig dau..

EDIT: Er du sikker på at det ikke er over 200 hk? Bare ser at 525 fra samme året er oppgitt til 192 hk på bilene som ligger ute til salgs.. Og 535 til 211..

EDIT 2: Sorry, min feil. Så jeg hadde skrevet 525 og ikke 535 i det forrige inlegget mitt. :p

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe en bil med nyere teknologi?

f.eks denne...

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7abcZaKfB201698

fargen var ikke pen, men slike kan du få billig nå!

med 1,6 liter i denne kjører du fint ifra en carina med 1,8 liter.. den finnes også i 1,9 liters utgave, og da henger du på civic R.. om du vet hvordan den går....

a klasse er en liten lett og kjekk bil.. i riktig farge er den sprek.. fin ungdomsbil også.. du får den ned mot 50.000km.. her får du med masse utstyr som regel.. som på den tiden var ukjent i en carina............

Lenke til kommentar
Her fant jeg en fin en!

prøv den så er du kanskje solgt....

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7abcZaKfB497746

sportslig satt opp.. hiver seg inn i svingen uten å nøle.. esp passer på rumpa nå for tiden.

Jeg har da fått det inntrykket at trådstarter er ute etter en rimeligere bil enn noe til over 80 høvdinger, men så vidt jeg ser har han ikke sagt noe om hvor mye han har tenkt å bruke på selve bilen, så kan jo være jeg tar feil.

Men at noen under 40 vil bli sett i en A klasse skjønner ikke jeg... :)

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...