Gå til innhold

ubuntuserver med ntfs disker?

Anbefalte innlegg

per dags dato kjører jeg win2k3 server som fil server. Men jeg sitter og vurderer på det sterkeste og gå over til ubuntu som server os, pga egne erfaringer med det og bedre oppetid.

Men så kom jeg til og tenka kan jeg dele ntfs diskene mine på nettverke der via samba?

Dette er disker som jeg absolut ikke kan miste noen ting på. Etter som det er viktige dokumenter, cd og dvd sammlingne min sine sikrets kopier ligger på den.

#EX-adrin#

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan, men jeg ville ikke anbefale det. NTFS kan leses og skrives fra linux via en driver, men det finnes ikke noe program lignende windows sitt chkdsk/scandisk for ntfs i linux.

Dette betyr at du vil få problemer med å mounte diskene etter f.eks et strømbrudd, og at du ikke har noe verktøy for å rette opp eventuelle feil i filsystemet (Hvis du ikke booter windows for å sjekke diskene der, neppe en holdbar løsning på en server).

Vil anbefale deg å backe opp diskene og formatere de med et linux-filsystem, men du kan bruke NTFS på noen av dem i en overgangsperiode, hvis du f.eks ikke har plass til å backe opp alle diskene samtidig e.l.

Lenke til kommentar
Takk for gode svar ;) Det ser ut til at jeg kommer til og kjøre win2k3 en stund til. Etter som jeg umuligt kan ta backup at the moment:P

hmm, jeg har brukt ntfs over 1/2 år nå. Har aldri merka noen problemer. Men jeg har ikke hatt strømbrudd. samt at jeg er den eneste brukeren fra forskjellige PC-er. Åppetiden er upåklagelig. Jeg har en liten windows partisjon jeg kan gå inn på for defragmentering og slikt. Dog er det en del måneder siden jeg gjorde det sist, da det var lite å defragmentere når jeg først gjorde det.

Ubuntu har funka så bra at jeg lurer på om jeg skal gå over til et linux filsystem. Jeg bruker versjon 6.10 med ntfs3g driveren. Vurderer å oppgradere etterhvert, men det funker så bra, så jeg vet ikke om jeg gidder :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...