Gå til innhold

Mer 4xMSAA i fremtiden?


MistaPi

Anbefalte innlegg

Litt forhistorie. Som mange her er nok klar over har Microsoft skrytet en del av eDRAM løsningen sin og hvordan det gir 4xMSAA uten ytelsekostnad, dem gikk så langt som å love 720p og 4xMSAA i alle spill. Historien har dog blitt noe annet der MS gikk bort ifra begge kravene til spillutviklerene og det har vært langt ifra alle spill som har AA eller kun har 2xAA med kanskje sub-HD oppløsning.

Så hva er problemet, er ikke 4xMSAA gratis på Xbox360 likevel? Ja og nei. I seg selv er det gratis, men løsningene til å få 4xMSAA i HD oppløsning er ikke gratis der det største problemet er størrelsen til eDRAM'en. Løsningen er tiled based rendering der man deler opp bildet i flere mindre biter som passer inn i den 10MB store eDRAM minnet, men dette har noe ytelsetap og begrensinger og har skapt en del hodepine for utviklerene. Kostnadene med å takle dette har nok mange sett på som for høye, men nå ser det ut som utviklerene har begynt å få dreisen på tiling og nye løsninger har kommet med i utvikler verktøyene.

 

En kommentar fra en utvikler fra Lionhead på Beyond3D forumet:

Personally I consider the tiling problem "solved", in the sense that there are a couple of good implementations which are practically negligeable CPU-side and give good tiling rejection per-mesh, making 4X practical. I can't live without AA4X, it's not something I want to drop to get some performance back.

 

I haven't had any issue with tiling for the last couple of months, but before then it was hell.

 

Implementing, testing and profiling a solution for tiling takes (a lot of) development time, not every team can afford for the sake of MSAA.

 

Now that the API is stable, the problem is known and shipped solutions exist I think we'll see more games using tiling.

 

Med dette kan vi nok være mer eller mindre sikkre på at Fable 2 i det minste vil ha 4xMSAA. :)

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan noen her forklare meg hva anti-aliasing er? :p

Aliasing er en beskrivelse for nesten alle defekter i grafikken når man prøver å få et "uendelig" detaljert innhold til å vises med et fast antall pixler. Jaggies (kantete linjer), shimmering, pixel popping, moire etc. Men som nevnt er det mer spesefikk snakk om kantutjevning her med at fargeovergangene fra polygon kantene til omgivelsene "glattes over". Illustrasjonen til razh0r viser dette ganske greit.

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål om dette. Så smått litt offtopic muligens.

Når man i fremtiden får bare høyere og høyere oppløsning, vil anti-aliasing bli overflødig til slutt?

Dette kommer også ann på skjermen og avstanden man sitter ifra den, men man må veldig høyt opp i oppløsning før AA blir helt overføldig. Kanskje 8-10x høyere oppløsning enn 720p, så det vil ikke skje med det første.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
så senere kan vi få spill som her helt fine kanter uten hakkete kanter?

Så fremst du anser 4xAA å gi helt fine kanter på TV'en din. Det er også noen spill i dag som har 4xAA, men det virker som vi vil se mer av det i fremtiden.

 

 

jeg mente mer som at spillene ser ut som bildene fra Halo 3 i realtime..

uten kanter, altså veldig likt som i den ekte verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...