MistaPi Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Litt forhistorie. Som mange her er nok klar over har Microsoft skrytet en del av eDRAM løsningen sin og hvordan det gir 4xMSAA uten ytelsekostnad, dem gikk så langt som å love 720p og 4xMSAA i alle spill. Historien har dog blitt noe annet der MS gikk bort ifra begge kravene til spillutviklerene og det har vært langt ifra alle spill som har AA eller kun har 2xAA med kanskje sub-HD oppløsning. Så hva er problemet, er ikke 4xMSAA gratis på Xbox360 likevel? Ja og nei. I seg selv er det gratis, men løsningene til å få 4xMSAA i HD oppløsning er ikke gratis der det største problemet er størrelsen til eDRAM'en. Løsningen er tiled based rendering der man deler opp bildet i flere mindre biter som passer inn i den 10MB store eDRAM minnet, men dette har noe ytelsetap og begrensinger og har skapt en del hodepine for utviklerene. Kostnadene med å takle dette har nok mange sett på som for høye, men nå ser det ut som utviklerene har begynt å få dreisen på tiling og nye løsninger har kommet med i utvikler verktøyene. En kommentar fra en utvikler fra Lionhead på Beyond3D forumet: Personally I consider the tiling problem "solved", in the sense that there are a couple of good implementations which are practically negligeable CPU-side and give good tiling rejection per-mesh, making 4X practical. I can't live without AA4X, it's not something I want to drop to get some performance back. I haven't had any issue with tiling for the last couple of months, but before then it was hell. Implementing, testing and profiling a solution for tiling takes (a lot of) development time, not every team can afford for the sake of MSAA. Now that the API is stable, the problem is known and shipped solutions exist I think we'll see more games using tiling. Med dette kan vi nok være mer eller mindre sikkre på at Fable 2 i det minste vil ha 4xMSAA. Endret 22. oktober 2007 av MistaPi Lenke til kommentar
Pazleet Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hmm, hva er egentlig MSAA? En eller annen fancy form for anti-aliasing? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Hmm, hva er egentlig MSAA? En eller annen fancy form for anti-aliasing? Multi-Sample Anti-Aliasing. Det er den vanligste metoden for AA idag der samme farge verdi for sub-samplene blir brukt og har dermed i praksis kun en båndbredde kostnad. Lenke til kommentar
trydis Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 <drøm> <navn>Forza Motorsport 3</navn> <oppløsning>1080p</oppløsning> <fps>60</fps> <msaa>4x</msaa> </drøm> Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Kan noen her forklare meg hva anti-aliasing er? Lenke til kommentar
_KroSjefen_ Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Kan noen her forklare meg hva anti-aliasing er? kant-utjevning Lenke til kommentar
M@R7!N Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Kort sagt? Kantutgjevning Usj, litt treg.. Endret 22. oktober 2007 av M@R7!N Lenke til kommentar
Løve Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Anti-aliasing er på godt norsk kantutjevning. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men det går ut på at man legger flere "lag" med kanter slik at de ser jevne ut og ikke er hakkete. Lenke til kommentar
razh0r Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Kan noen her forklare meg hva anti-aliasing er? Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Ahhh, fatte. Var ikke verre nei. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Kan noen her forklare meg hva anti-aliasing er? Aliasing er en beskrivelse for nesten alle defekter i grafikken når man prøver å få et "uendelig" detaljert innhold til å vises med et fast antall pixler. Jaggies (kantete linjer), shimmering, pixel popping, moire etc. Men som nevnt er det mer spesefikk snakk om kantutjevning her med at fargeovergangene fra polygon kantene til omgivelsene "glattes over". Illustrasjonen til razh0r viser dette ganske greit. Lenke til kommentar
eliph Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Halo3 kunne trengt litt anti-aliasing, noe av det som skuffa meg mest med h3. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 så senere kan vi få spill som her helt fine kanter uten hakkete kanter? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 så senere kan vi få spill som her helt fine kanter uten hakkete kanter? Så fremst du anser 4xAA å gi helt fine kanter på TV'en din. Det er også noen spill i dag som har 4xAA, men det virker som vi vil se mer av det i fremtiden. Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Jeg har et spørsmål om dette. Så smått litt offtopic muligens. Når man i fremtiden får bare høyere og høyere oppløsning, vil anti-aliasing bli overflødig til slutt? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Jeg har et spørsmål om dette. Så smått litt offtopic muligens.Når man i fremtiden får bare høyere og høyere oppløsning, vil anti-aliasing bli overflødig til slutt? Dette kommer også ann på skjermen og avstanden man sitter ifra den, men man må veldig høyt opp i oppløsning før AA blir helt overføldig. Kanskje 8-10x høyere oppløsning enn 720p, så det vil ikke skje med det første. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Veldig bra kommet med MistaPI. Kanskje vi får se flottere spill i fremtiden. Birger Lenke til kommentar
Amored Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Fin tråd, MistaPi! Hvilke utgitte spill bruker 4xAA? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 så senere kan vi få spill som her helt fine kanter uten hakkete kanter? Så fremst du anser 4xAA å gi helt fine kanter på TV'en din. Det er også noen spill i dag som har 4xAA, men det virker som vi vil se mer av det i fremtiden. jeg mente mer som at spillene ser ut som bildene fra Halo 3 i realtime.. uten kanter, altså veldig likt som i den ekte verden. Lenke til kommentar
paranoide Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Jeg tror Orange Box bruker 4xAA. Også Too Human tar i bruk dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå