Gå til innhold

Overgangstid for bærbare?

dredg

Anbefalte innlegg

Jeg har i de senere måneder lest mye og iherdig om laptoper og om pc-teknologi. Dette fordi jeg har vært ute etter å få meg en laptop som kan erstatte min desktop, som kan fungere som en multimediasenter og gamingplatform, både hjemme og ute på farten. I all min naivitet trodde jeg i begynnelsen at man kunne få så og si samme ytelse på en bærbar som på en stasjonær PC, bare man betalte nok. Men dette viser seg å ikke stemme, ihvertfall ikke på grafikksiden.

Når jeg begynte jakten på min nye PC så var det de nye GeForce 8000 kortene som skulle heve grafikken kraftig, men de er fortsatt ikke i nærheten av hva man kan forlange på en topp gamingrigg. (Jeg synes man burde kunne spille alle nåværende spill på max når man kjøper det beste på markedet.) Nå går det lovord om de nye 8800, og 8900 kortene som er ventet rundt årskifte. Er det disse kortene som kommer til å løfte laptopgaming inn i himmelen, eller vil man for alltid ligge i bakkant av utviklingen med en laptop?

Jeg måtte ha de "nye" Core 2 Duo prossesorene for å ha nok ytelse. Men nå kommer jo quadcore prossersorer med penryn produksjon til laptoper i andre kvartal. Sånn jeg har forstått det er C2D prossesorene i dag veldig bra på laptoper, og er sjelden noen flaskehals for systemet. Men de nye prossesorene skal vistnok pga 45 nm teknologien gi dobbel ytelse med så og si samme strømforbruk og varmeutvikling, de må da nesten kalles en liten revolusjon?

Jeg måtte jo også vente inn den nye hardareplatformen fra intel, Santa Rosa. Da dette var en ytelsesmessig forbedring, og den nye fremtiden for laptopsystemer. Men sånn jeg har forstått det så kommer det en ny platform for laptoper sommeren 2008,(montevina?) som skal gi bedre støtte for HD og DirectX10. Da blir jo Santa Rosa bare en slags overgangs platform, eller går det bare så fort på denne fronten?

Det virker som det er så mye ting nå som er sånn halveis per i dag på bærbare som kommer til å få kraftige løft og ny funksjonalitet i nær fremtid når hardwaren blir utbedret, 64 bits OS, DirectX10, Turbominne, HD materiale og gaming grafikk. Laptoper selger nå mer en stasjonære og det satses veldig hardt på å utbedre dette segmentet. Samt at prduksjonsstørrelsene på prossesorer(45nm) gjør at man kan få utrolig mye kraft i en liten pakke. Er dette en slags overgangsfase til en tid hvor laptoper blir atmsystemet for de dleste, uten at man mpå forsake så mye ytelse? Eller er dette slik det alltid har vært, og alltid kommer til å være med laptoper?

Jeg spør om dette fordi jeg faktisk ikke vet bedre, og fordi jeg er nyfrelst teknofil som har lyst til å vite hva som skjer fremover på denne fronten. Håper noen har noe informasjon og meninger om hvor teknologien på laptoper går i nær fremtid.

#Vil bare føye til et par ting jeg glemte som er på fullfart inn på bærbare; SSD disker, DDR3 ram, Echo Peak tilkobling og HD-spillere/brennere.

Endret av dredg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn grovt sett er det alltid noe nytt som man bare "må" vente på. Spørsmålet er bare, vil teknologien noen gang bli bra nok?

Jeg forstår hvordan det er å være nyfrelst teknofil, og jeg tror du egentlig aldri vil finne det du leter etter, før etter denne lille forelskelsen legger seg. Du må nesten bare innse at en gang, så må du bare hoppe inn, og evt. bite i det sure eple, med at det kommer enda en ny platform i morgen.

Jeg kan ikke nevne hele teknologihistorien på rams, men jeg tror ikke denne perioden skiller seg noe særlig ut i fra tidligere "overganger". Det vi ser er nok større krav fra forbrukerene, som begynner å få øynene opp for muligheter. Med tanke på HD-dvd, HDMI-utganger, uendelig batteritid og mobilitet (tenk f.eks på PC-er med brenselceller), superklare skjermer, fancy design, merkefavorisering (ferarri, lambourgini, bmw, osv.)

Lenke til kommentar
Sånn grovt sett er det alltid noe nytt som man bare "må" vente på. Spørsmålet er bare, vil teknologien noen gang bli bra nok?

Jeg forstår hvordan det er å være nyfrelst teknofil, og jeg tror du egentlig aldri vil finne det du leter etter, før etter denne lille forelskelsen legger seg. Du må nesten bare innse at en gang, så må du bare hoppe inn, og evt. bite i det sure eple, med at det kommer enda en ny platform i morgen.

Jeg kan ikke nevne hele teknologihistorien på rams, men jeg tror ikke denne perioden skiller seg noe særlig ut i fra tidligere "overganger". Det vi ser er nok større krav fra forbrukerene, som begynner å få øynene opp for muligheter. Med tanke på HD-dvd, HDMI-utganger, uendelig batteritid og mobilitet (tenk f.eks på PC-er med brenselceller), superklare skjermer, fancy design, merkefavorisering (ferarri, lambourgini, bmw, osv.)

Ja, jo jeg skjønner jo at dette ikke er en teknologisk revolusjon. Men det skjer en del ting på laptopfronten nå som virker særdeles spennede. La oss si at om et år kan man ha denne maskinen;LED skjerm, C2D Extreme Quadcore 3 ghz, Geforce 8900GTX, 4 Gb DDR3, 250 gb SSD,2 gb turbominne(som faktisk virker bra), Blu-ray/HDDVD brenner, WiMax/Echo Peak på den nye montevina platformen. Pris ca 20000.

Batteritid ca 4-5 timer takket være LED skjerm(30% strømsparing), Penryn prossesor på CPU og GPU(ca 20%) og SSDharddisk(ca 20%) og DDR3(20% i forhold til DDR2).

Da snakker vi tross alt om et ganske store forbedringer på så og si alle komponenter i maskinen. Men som sagt jeg har ikke fulgt med på PC fronten særlig lenge og det kan vel være sånn at disse maskinene dobler ytelse annen hvert år?

Lenke til kommentar

Mye info på en gang her, men jeg kan slå fast to av de tingene du spør om ganske klart:

1) de beste laptop'ene vil aldri yte like godt som de beste stasjonære.

2) Det vil alltid være ny teknologi som vil yte bedre enn dagens på vei.

om du ikke er fornøyd med de svarene kan jeg utdype...

1) Maskinvare med høy ytelse trekker mye strøm. Denne strømmen ender alltid opp som varme - og ettersom en prosessor ødelegges permanent ved ~125 grader celsius må denne varmen bort. I ett romslig stasjonær-kabinett er det mye bedre plass til å sette inn store kjøleribber og vifter og man får ledet mye mer romtemperert luft igjennom, men i ett bærbarkabinett er man til en hver tid låst til svært trange rom og i tillegg forventes det at kjøleløsningene skal bråke mindre her. På grunn av teknologiske begrensninger vil det alltid være bedre ytelse i ett stasjonært system enn ett bærbart.

2) Slik har utviklingen vært siden den første datamaskinen ble laget på 40-tallet og frem til i dag, og så lenge man fortsatt har flere nanometer å gå på i krymping av produksjonsteknikken vil dette fortsette i uoverskuelig fremtid. Om man satser på å vente til det tidspunktet man får mest mulig ytelse for pengene og det ikke vil være vits i å vente lenger får man aldri kjøpt noe - veldig økonomisk, men en dårlig taktikk om man faktisk har behov for noe... en grei regel er å kjøpe datautstyr (bærbar pc?) når man trenger det, hverken før eller senere (man kan selvfølgelig vente en uke, kanskje måned hvis man vet at det kommer noe nytt i løpet av denne tiden - men trenger du en laptop til du skal studere ved universitetet venter du ikke til du begynner i 3. klasse fordi du har hørt det skal komme en ny Centrino-generasjon på den tida)

Mine tips og råd etter å ha fulgt markedet for bærbare PC-er forholdsvis nøye de siste 2,5 årene :)

edit: Det sprekeste nå for tiden er vel Dell XPS M1730, som scorer drøyt 8000 poeng i 3DMark06. Det bør holde til de fleste av dagens spill på høyeste innstillinger, er det fortsatt for dårlig for deg?

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Særdeles interessang tråd dette her ja.

Jeg er enig med kommentaren til Ventle. Hopp ute i markedet nå, ikke vent for lenge. Fordi hvis du venter for lenge så ender du i en uendelig "vente-litt-til" løkke.

Kjøp nå, selg rett før du vet en ny generasjon av CPUer blir lansert og kjøp rett etter den nye er lansert.

Denne regelen har jeg fulgt i sju år nå. Anbefales!

Endret av AMDXP
Lenke til kommentar
Mye info på en gang her, men jeg kan slå fast to av de tingene du spør om ganske klart:

1) de beste laptop'ene vil aldri yte like godt som de beste stasjonære.

2) Det vil alltid være ny teknologi som vil yte bedre enn dagens på vei.

om du ikke er fornøyd med de svarene kan jeg utdype...

1) Maskinvare med høy ytelse trekker mye strøm. Denne strømmen ender alltid opp som varme - og ettersom en prosessor ødelegges permanent ved ~125 grader celsius må denne varmen bort. I ett romslig stasjonær-kabinett er det mye bedre plass til å sette inn store kjøleribber og vifter og man får ledet mye mer romtemperert luft igjennom, men i ett bærbarkabinett er man til en hver tid låst til svært trange rom og i tillegg forventes det at kjøleløsningene skal bråke mindre her. På grunn av teknologiske begrensninger vil det alltid være bedre ytelse i ett stasjonært system enn ett bærbart.

2) Slik har utviklingen vært siden den første datamaskinen ble laget på 40-tallet og frem til i dag, og så lenge man fortsatt har flere nanometer å gå på i krymping av produksjonsteknikken vil dette fortsette i uoverskuelig fremtid. Om man satser på å vente til det tidspunktet man får mest mulig ytelse for pengene og det ikke vil være vits i å vente lenger får man aldri kjøpt noe - veldig økonomisk, men en dårlig taktikk om man faktisk har behov for noe... en grei regel er å kjøpe datautstyr (bærbar pc?) når man trenger det, hverken før eller senere (man kan selvfølgelig vente en uke, kanskje måned hvis man vet at det kommer noe nytt i løpet av denne tiden - men trenger du en laptop til du skal studere ved universitetet venter du ikke til du begynner i 3. klasse fordi du har hørt det skal komme en ny Centrino-generasjon på den tida)

Mine tips og råd etter å ha fulgt markedet for bærbare PC-er forholdsvis nøye de siste 2,5 årene :)

edit: Det sprekeste nå for tiden er vel Dell XPS M1730, som scorer drøyt 8000 poeng i 3DMark06. Det bør holde til de fleste av dagens spill på høyeste innstillinger, er det fortsatt for dårlig for deg?

Til ditt første punkt; ja man vil alltid kunne bygge et raskere oppsett om man bygger det stasjonært. Men spørsmålet er, trenger man det? Ser man på de raskeste CPUene i dag for laptop så er det veldig få bruksområder som bruker disse til fulle, altså man ligger i dag forut for bruksområdene med teknologien i CPUene. Og med en dobbling av denne kapasiteten med de nye firekjernersprossersorene, vil jeg tro at man er særdeles "futureproof" på CPUen, uten å måtte skule mot stasjonære oppsett med missunnelse. man trenger ikke mer kraft de neste 5 årene. I tillegg kommer strøm- og varmebesparelsen.

Når det kommer til størrelse, vil man nok om 10-15 år ha all den kraft man trenger i en maskin i lommestørrelse som man kobler trådløst opp mot større skjermer på jobb, hjemme og andre steder. Og stasjonære oppsett blir kun eksistere i serverfunksjoner. Ta tidshorisonten med en liten klype salt, men stasjonære PC-er er definitivt en utdøende art slik den eksisterer i dag. Laptoper selger allerede i dag mer enn stasjonære maskiner.

Så til punkt to; ja det vil alltid komme ny og bedre teknologi, (takk og lov for det! :), men endringene som står for døren på laptop fronten mener jeg vi ikke har sett maken til på en stund. For her er det ikke snakk om noen få områder, det er snakk om samtlige komponenter i maskinen!

SKJERM: LED eller OLED er på full innmarsj i markedet, LED vil nok være 50/50 i markedet om et år. 20-30% strømsparing.

CPU: man går ned til 45nm og sparer dermed strøm og hindrer varme. I tillegg tillater nye montervino platformen firekjerners CPU med 12MB Cache og 1066mhz FSB, da snakker vi en dobbling av den forholdsvis nye tokjerne teknologien på bærbare.

MINNE: Man går over til ny RAM standard, DDR3 som har dobbel båndbredde, dobbel klokkehastighet og 30% lavere strømforbruk enn DDR2.

HARDDISKER: Man vil gå over fra de gamle støyende, strømforbrukende og trege diskene til SSD disker, som er mye raskere, uten støy og med 20% lavere strømforbuk.

GPU: Med den nye 45nm og DDR3 ramen, samt intels nye kompressorskjølingsystem for laptoper vil man kunne få satt inn grafikkort mye nærmere opp mot det som sitter i stasjonære system. I første omgang GeForce 8800 og 8900. Kort som fullt og helt kan gi max utbytte av den nye DirectX10.1 standarden.

TURBO MINNE: Teknologien får modnes og jeg tror dette vil bli en bra del av den nye montevina platformen. I hvert fall håper jeg det, da jeg synes konseptet viker svært lovende.

DISKDREV: De nye HDformatene vil ha full støtte, med HDDVD/BRay brenner til 50 gb plater.

PLATFORM/HOVEDKORT: høyere båndbredde og fsb. Støtte for ddr3 og quadcore. WiMax og gigabitlan. Interne SSD disker HDCP og bedre funksjonalitet og støtte for HD formatene.

KJØLING: Intel kommer vistnok med et nytt kjølesystem for laptoper, basert på komressorluft.

Alt dette(og mer til for alt jeg vet) er allerede på markedet(er på vei inn, eller er veldig dyrt), eller kommer før sommer 2008. Da er spørsmålet, sto det like mange endringer av standarer og hevelse av ytelse på plakaten for 1 år siden? 2 år siden? Ja det vil komme nye ting også etter sommeren 2008, det stopper ikke der. Men dette er noen nye standarder som vil stå ved noen år. Hvor lenge har vi hatt DDR2 nå? Hvor lenge har vi hatt vanlige floppy hardisker? 90 nm?

Trenger man en laptop så kjøper man den, enkelt og greit. Men jeg er veldig interessert i selve teknologien som kommer, og om dette faktisk er en særdeles spennede tid for mobil PC-teknologi eller om det er business as usual for laptop markedet, og de samme utskifningene vil komme stadig hyppigere. Vil alle disse tingene komme med nye standarder i 2009? Det er det jeg vil diskutere, ikke om man skal vente eller ikke. Man kan aldri ha det beste til enhver tid.

Uff, det er sent, og dette ble langt. Håper det ikke ble alt for rotete.

Lenke til kommentar

Jeg sitter litt på gjerdet selv og er i 'vente-litt-til' sløyfa.

Det høres ut som om du kanskje burde tenke på selvbygg-pakke. Stor mulighet for at du da senere kan bytte ut komponenter som du ikke lenger er fornøyd med.

Ser en del poster på forum om Compal IFL 90+ (som jeg ikke har noen erfaringer med selv).

Utbyttbart skjermkort og mulighet for mye minne slår meg som to nøkkelpunkt hvis du er urolig for fremtiden.

Ellers så er det vel å finne ut hva du trenger når du ikke er hjemme på pulten.

Der kan du jo plugge i:

-docking stasjon.

-externt skjermkort ( http://www.hardware.no/nyheter/begivenhet/...r_en_asus/40166 )

-ekstern disk

-eksternt keyboard

-ekstern mus

-ekstern skjerm

Håper jeg ikke endte opp helt off topic. Lykke til.

Endret av Erigon
Lenke til kommentar

jeg ser helt klart poengene dine, men jeg er ikke helt enig i at de tingene vi står overfor i løpet av det kommende året er en revolusjon uten sidestykke tidligere i historien. Vi kan jo gå gjennom komponent for komponent slik du gjør det:

Skjermer:

LED-skjerm er det nye, hotte nå for tiden og ganske riktig på tur inn. Dette dreier seg per nå kun om at baklyset byttes ut fra CCFL-lysrør til lysdioder, panelet som tegner opp bildet og danner fargene er fortsatt av den noe aldrende aktive TFT-LCD-typen, som i sin tid var en betydelig forbedring fra de gamle passive skjermene man fant på bærbare på 90-tallet. LED-baklys er en forbedring på batteritid (dessverre ikke så mye som man hadde håpet på) og gir generelt bedre lysstyrke og farger enn skjermer med CCFL-baklys. 50/50 om ett år er noe optimistisk med tanke på det utvalget som finnes i dag, men det er spådd (tror det var Toshiba som kom med dette utspillet) at i løpet av 2009 vil markedet være delt likt mellom de to teknologiene.

OLED, som du nevner, er en langt viktigere oppdatering. OLED-skjermer er bygget helt annerledes enn dagens TFT-skjermer, i og med at både bilde og baklys kommer fra en og samme enhet. OLED er knusende overlegen LED-skjermene (og CCFL) på strømforbruk, lysstyrke, fargegjengivelse og responstid. Teknologien er imidlertid ung, svinaktig dyr (i japan har sony lansert en 11" OLED tv, men ettersom denne koster 9500 norske kroner i japan, skjønner du sikkert hvorfor man ikke får dette på laptop'er enda). Jeg tipper dette kan bli tilgjengelig på laptop'er i løpet av 2009.

CPU:

Forbedring i ytelse for prosessorer har gått i samme tempo siden 60-tallet i henhold til Moores Lov, så overgangen til Penryn og 45 nm er helt som forventet og kunne vært spådd for flere år siden. Som du selv påpeker er det tvilsomt om man i dag har behov for den ekstra ytelsen - i ett bærbart system er det flere flaskehalser som gjør at man i de fleste tilfeller ikke får utnyttet potensialet i dagens prosessorer i bærbare maskiner.

Minne:

her har jeg ikke satt meg så grundig inn i detaljene, men etter det jeg har lest av tester av DDR3-minne for stasjonære har ikke overgangen til DDR3 bydd på den helt store revolusjonen enda. Men DDR3-teknologien åpner nok for bedre ytelse etter hvert som den modnes.

Harddisker:

SSD-disker er per i dag langt bak tradisjonelle plateharddisker når det gjelder lese- og skrivehastighet, og pris per gigabyte er ikke sammenlignbare. Den ledende harddiskprodusenten Seagate har spådd at SSD-disker aldri vil ta over for platebaserte, fordi

Flash drives will likely never dominate the storage market. There's just too much data out there, said Watkins. But flash drives might account for 7 or so percent of the drive market, he speculated.

GPU:

45 nm er vel ett stykke unna for gpu'er enda :) 8500, 8600 og kommende 8900 lages på 80 nm, mens 8800 fortsatt ligger på 90 nm (designet på 8800 og 8900 er likt, det er bare produksjonsteknologien som skiller). Ytelsesøkningen er formidabel, men ikke større enn den vi så da Go 6800 ultra ble byttet ut med Go 7800 GTX (og Go 7950 GTX).

- Turbominne er ett interresant konsept, men det er ikke bare selve teknologien som må bli bedre her. Støtten i operativsystemene må bli bedre (per i dag er det bare Vista som har støtte/støttes) før dette blir "revolusjonerende"

denne kjøleteknologien til Intel har jeg ikke hørt om, har du en link?

...og for å svare på spørsmålet ditt om vi ventet på det samme for ett eller to år siden: Ja, det vil jeg si. I 2004 ventet vi på Alviso-plattformen med PCI-express støtte. i 2005/2006 ventet vi på Napa-plattformen med dobbeltkjerneprosessorer, SATA-harddisker og Geforce 7-skjermkort. Core Duo var ett trolldomsord - i dag er det gårdagens teknologi. for ett år siden skulle Santa Rosa-plattformen revolusjonere bærbar ytelse og strømforbruk. Så jeg ser ingen grunn til at når Montevina kommer på banen, skal det ikke være en tilsvarende ny oppdatering liggende på lur :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 5 (?) forskjellige bærbare PC-er de siste 3 årene, og i begynnelsen skulle jeg absolutt ha en bærbar jeg kunne spille på. Dermed ble det en bærbar med Core Duo, og ATI X1600. Jeg fikk etter hvert en "allergisk" reaksjon, fordi jeg spilte så mye, og fordi min venstre hånd lå oppå det glovarme tastaturet. Jeg har blitt permanent overømfintlig for varme på venstre hånd etter dette.

Den bærbare jeg har nå har et Xpress 200M skjermkort, og Celeron M440 (Core CPU, men kun en kjerne). Den holder til nesten alt (30 fps i snitt i CS:S). Men det beste av alt: den er nesten kjølig, selv med maks belastning. Den er dessuten ganske stillegående.

Jeg har to poeng:

1: man må ikke ha siste maskinvare for å spille nye spill, hvis man ikke skrur kvaliteten på maks. Hvis 1600x1200 oppløsning, 8xAA og 16xAF er et minstekrav for deg, så bør du satse på en stasjonær PC

2: det at den faktisk er BÆRBAR (les: kompakt) fører til andre konsekvenser: mer bråk fra vifter, varmere PC, nærkontakt med nevnte varme, mindre skjerm, skjerm som ikke er plassert på et stativ (og som man derfor får kink i nakken av etter lang tids bruk), lavere taster på tastaturet, annerledes utforming av tastaturet, mindre ergonomisk tilrettelegging for bruk av tastaturet, og større fare for å påføre PC-en skade (miste den i gulvet osv.).

Det er deilig å ha en bærbar PC, spesielt når man skal på tur, eller skal i møte. Men en bærbar PC er ikke laget for å være maksimalt behagelig; den er laget for å være maksimalt tilgjengelig, og da på bekostning av komforten.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det ikke er så store forandringene som er på gang.

Større var da bærbare:

-fikk fargeskjerm, og grafikk.

-fikk usb

-fikk cd-rom

-kunne spilles på.

-fikk harddisk.

-fikk trådløst nett.

De fleste tingene som blir pekt på gjelder at strømforbruket synker.

Kjøp et ekstra batteri så blir oppetiden dobbelt så lang for ~1000 kr.

Det jeg legger vekt på når jeg forhåpentlig vis snart skal kjøpe meg bærbar er at:

-den kan spille alle spill jeg liker nå og nærmeste fremtid.

-ikke støyer.

-ikke blir for varm.

-Har porter for alt eksternt utstyr jeg vil koble til. Skjerm, TV, tastatur, mus, video, kamera, minne, mobil.

-Er godt bygget og blir solgt av et firma der jeg kan regne med å få hjelp ved problemer.

-kan forsikres i forhold til forventet risiko.

-ikke er så stor at jeg ikke gidder å ta den med meg.

Akkurat nå holder jeg en knapp på Asus F8Sa, men mangler tilbakemeldinger på den.

Acer 5920 virket temmelig bra til satte inn større prosessor enn jeg har behov for og skrudde opp prisen over smertegrensa.

Neste år får du mer for pengene, men du har mistet et år med bærbar. Og hvis dollaren stiger, må du kanskje betale mer enn du tenkte.

Lykke til. Hvis du følger med på trådene her får du mange gode tips.

Endret av Erigon
Lenke til kommentar
Jeg er enig i at det ikke er så store forandringene som er på gang.

Større var da bærbare:

-fikk fargeskjerm, og grafikk.

-fikk usb

-fikk cd-rom

-kunne spilles på.

-fikk harddisk.

-fikk trådløst nett.

God liste det der. Om man skal ta utgangspunkt i den der, som omhandler ting som forandrer måten vi bruker bærbare datamaskiner på, så må det neste store nå bli trådløst bredbånd med dekning overalt (WiMax, evt. 3G), men teknologien og spesielt dekningen er alt for dårlig per nå til å være noe for menigmann.

Lenke til kommentar

så vidt jeg vet vil ikke montevina(som kommer i 2008) støtte quadcore....det vil derimot calpella som kommer i 2009...hvis du vil sitte litt lenger å vente :!:

har hørt mye snakk om 8800 for bærbare...men INGENTING fra noe jeg kaller en sikker kilde(mye sau men lite ull som vi sier her)....for allt jeg vet, er den GPUen langt unna...

Ellers så kan jeg vell si meg enig at det virker som det er unormalt mye som lanseres i nær framtid (iløpet av et år) til bærbar. Både LED skjerm, SSD disker, HDDVD brenner, og turbominne er allerde kommet....

For meg så virker det som om desktop erstattere er det som virkelig vil ta av...er den i tillegg barebone er det ikke mer som skal til for å dra di stasjonære over til den mobile siden.

Vi har en interessant tid imøte....og jeg gleder meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...