danno_O Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Da var snart tiden kommet til å oppgradere det gamle, bråkete beistet. Her er kriteriene mine for den nye PC-en (i tilfeldig rekkefølge): - Stillegående - Lett å oppgradere med tiden (ikke nødvendigvis mer enn ram og kanskje CPU) - Kan brukes til spilling og kjøre på god grafikk. - Stabil (stabil prosessor/hovedkort-kombinasjon) - Kan brukes til musikk-kreasjon og videoredigering (i små mengder) - Burde aller helst ha modulære kabler på strømforsyning Gigabyte GA-P35-DS4 Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz Samsung SpinPoint T166 500GB XFX GeForce 8800GT 670M 512 Samsung DVD-Brenner Cooler Master Centurion 534 Tagan Easycon XL 600W Crucial DDR2 PC5300 4096MB Dette ble ca 10500,- på Komplett. Noen forslag på endringer? -Daniel Endret 12. november 2007 av danno_O Lenke til kommentar
superbygger Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Cpuen, kjøp deg heller en Q6600 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Cpuen, kjøp deg heller en Q6600 Det hadde vært strålende med en god begrunnelse på hvorfor vi skal bruke mer penger på en prosessor som de aller fleste jeg har snakket med, sier ikke er nødvendig. Etter det jeg har hørt, er det få spill (f.eks.) som tar nytte av en Quad prosessor fremfor en Duo. Lenke til kommentar
Lost1989 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Mener å ha lest at bla spill som crysis støtter utnyttelse av flere kjerner, som i Q6600. Dessuten vil jo programvare og andre spill som støtter multithreading (utnyttelse av flere kjerner) komme etterhvert, så det er jo en prosessor som er rettet mot fremtiden Lenke til kommentar
superbygger Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Cpuen, kjøp deg heller en Q6600 Det hadde vært strålende med en god begrunnelse på hvorfor vi skal bruke mer penger på en prosessor som de aller fleste jeg har snakket med, sier ikke er nødvendig. Etter det jeg har hørt, er det få spill (f.eks.) som tar nytte av en Quad prosessor fremfor en Duo. Syns du virkelig at 10 kr i forskjell er mye ekstra å gi for 4 kjerner? Unreal Tournament 3 har bevist i tester at spillet yter bedre med Q6600 og hvis du tviler på Q6600 sine ytelser så bør du ta en titt her her http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...00_2.html#sect0 Lenke til kommentar
wiak Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 jeg ville valgt og vente til AMD Phenom som kommer 20 november og se hva du får da Lenke til kommentar
superbygger Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 jeg ville valgt og vente til AMD Phenom som kommer 20 novemberog se hva du får da Ja det er jo åsså en mulighet, men tviler på at den er no særlig mye bedre enn en Q6600 Lenke til kommentar
Fluffinator Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 jeg ville heller bytta ut ram-brikkene din med noen pc6400 kvalitetsbrikker som, feks disse, eller disse. Billig ram er som oftest ikke det samme som bra ram Lenke til kommentar
superbygger Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 jeg ville heller bytta ut ram-brikkene din med noen pc6400 kvalitetsbrikker som, feks disse, eller disse.Billig ram er som oftest ikke det samme som bra ram Helt enig der ja Lenke til kommentar
Runar Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 jeg ville heller bytta ut ram-brikkene din med noen pc6400 kvalitetsbrikker som, feks disse, eller disse.Billig ram er som oftest ikke det samme som bra ram Helt enig der ja Er det alt du skriver? Uansett, jeg søkte lenge før jeg bestilte på søndag, og fant ingen sider som sa at PC6400 var merkbart bedre enn PC5300. Kommer man til å merke forskjell i andre ting enn benchmark-tester og lignende? Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Jeg vil nok gå for dual-core, fordi jeg vil ha en prosessor som er god (ikke nødvendigvis best, men veldig god) til spill og stabil og rask. Hvis jeg skulle gått for en firekjerner måtte den ha vært på 2.8gHz eller mer og i samme prisklasse. Jeg lurer også litt på det med RAM er det noen her som kan bekrefte/avkrefte at 6400 er merkbart bedre enn 5300? jeg ville valgt og vente til AMD Phenom som kommer 20 novemberog se hva du får da Vil disse være i samme prisklasse og ytelse og hvordan er det med AMD om dagen egentlig? Er de fremdeles mer stabile enn Intel? Lenge siden jeg har satt sammen en PC nå. Endret 23. oktober 2007 av danno_O Lenke til kommentar
superbygger Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 6400 brikkene er mye mer klokkevennlig... Lenke til kommentar
Runar Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 6400 brikkene er mye mer klokkevennlig... Innleggene dine er så utrolig informative og utfyllende! I tillegg er de fylt med masse informasjon og detaljer. Du er den perfekte bruker! Hvorfor er de mer klokkevennlige? Hva er forskjellen, foruten minnehastighet og slike ting? Lenke til kommentar
superbygger Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 6400 brikkene er mye mer klokkevennlig... Innleggene dine er så utrolig informative og utfyllende! I tillegg er de fylt med masse informasjon og detaljer. Du er den perfekte bruker! Hvorfor er de mer klokkevennlige? Hva er forskjellen, foruten minnehastighet og slike ting? Lol flott at du liker innleggene mine da 6400 brikkene har strammere timings, lavere watt forbruk og som du åsså bl.a nevner, frekvensen på brikkene Lenke til kommentar
Runar Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Med andre ord er det ingen vits å bruke mer penger på PC6400 brikker hvis du ikke skal overklokke? Jeg vurderte å kjøpe PC6400 versjonen av danno_O's brikker først, men da jeg fant ut at forskjellen var minimal (i mine øyne) og prisen 600 kroner billigere, bestilte jeg 4GB med PC5300. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hvis du ikke skal klokke er det bare å glemme å kaste bort penger på bedre minne, da kjøper du enkelt og greit det billigste du finner. Skal du klokke derimot bør du finne litt dyrere brikker som takler større endringer i frekvensen bedre, samt har bedre timings. Forskjellen på 5300 og 6400 er liten, og du vil ikke merke noe forskjell i vanlig bruk og spill. Eneste fordelen er noen poeng mer i benchmarkprogrammer som ikke betyr noe i praksis, med mindre du er fjortiss og liker å skryte av noen poeng ekstra. Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Hvis du ikke skal klokke er det bare å glemme å kaste bort penger på bedre minne, da kjøper du enkelt og greit det billigste du finner. Skal du klokke derimot bør du finne litt dyrere brikker som takler større endringer i frekvensen bedre, samt har bedre timings. Forskjellen på 5300 og 6400 er liten, og du vil ikke merke noe forskjell i vanlig bruk og spill. Eneste fordelen er noen poeng mer i benchmarkprogrammer som ikke betyr noe i praksis, med mindre du er fjortiss og liker å skryte av noen poeng ekstra. Now, that's an answer! Tusen takk for hjelpen. Vil nok ikke klokke så mye, og hvis jeg noen gang skulle øke noe kan jeg jo kjøpe mer minne/bedre prosessor, men slik som jeg har forstått det er den jeg har valgt veldig god. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Now, that's an answer!Tusen takk for hjelpen. Vil nok ikke klokke så mye, og hvis jeg noen gang skulle øke noe kan jeg jo kjøpe mer minne/bedre prosessor, men slik som jeg har forstått det er den jeg har valgt veldig god. Ja den cpuen du har valgt skal holde mer en nok. Jeg har samme cpuen selv, og jeg har ikke noe problemer med dårlig ytelse i alle fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå