Gå til innhold

Allround-PC, bør takle multimedia bra ( < 10k )

Anbefalte innlegg

Har fått en litt vanskelig oppgave av min far.

Han vil ha ny stasjonær PC, og har henvendt seg til meg. Jeg hadde litt oversikt før, men nå har jeg ikke peiling.

Det han har behov for er:

En PC mest for administrative gjøremål (vi snakker Word, Excel og slikt), men som også kan brukes til litt tyngre bildebehandling og muligens filmredigering. I tillegg bør den takle multimedia bra, og ha TV-ut, gjerne HDMI.

Dette høres ikke ut som en altfor dyr og avansert PC, kravene er ikke så høye. Har i emnefeltet skrevet en budsjettramme å holde seg innenfor, får man det billigere og samtidig mer enn bra nok er det ikke nødvendig å overdrive bare for å nå øvre budsjettramme.

Han har fra før følgende hardware som han ønsker å beholde:

- 1 stk stort Chieftec-tower (mistenker litt at dette er dårlig mtp. ventilasjon og at dette forårsaket en del av problemene han hadde med den forrige)

- Et par harddisker, men det skader ikke å komme med anbefalinger på nye da disse også begynner å bli nokså gamle

- 2 stk DVD-leser og -brenner, kom gjerne med anbefaling på tilsvarende med støtte for Blu-ray

- Lydkort, men anbefal gjerne et nytt og greit ett

- En skjerm som foreløpig holder

Det vi trenger er vel da følgende:

- Hovedkort

- CPU

- GPU

- PSU

- RAM

- Som nevnt, kom gjerne med anbefaling på Blu-ray/DVD -leser og -brenner samt harddisk

- Anbefal gjerne et nytt kabinett også, samt lydkort og nettverkskort (med mindre integrert på hovedkort er mer enn bra nok)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...