Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har han spiseforstyrrelse?

Gjest Beskymretvenn

Anbefalte innlegg

Gjest Beskymretvenn

Har en venn som har forandret seg veldig det siste halvåret. Han har begynt å trene nesten hver dag, noe han ikke gjorde før. Han spiser mer ”sunt” unner seg ikke godteri eller annet søtt fordi det er ikke sunt. Har også merket endring i humøret hans, og han er mindre sosial enn før, og ikke minst så har han gått ned utrolig mye i vekt. Jeg begynner å bli litt redd for at han kanskje har spiseforstyrrelser, eller hvertfall på god vei til å få det, uten å kanskje være klar over det selv.

Vil ikke virke helt paranoid, men. Jeg vil jo gjøre noe før det er for sent, om han har problemer. Så, lurer vel egentlig på om dere vet hva jeg kan gjøre, eller si? Jeg kan liksom ikke spørre rett ut ”har du spiseforstyrrelser” Har prøvd å ta det opp med han noen ganger, det at han har begynt å spise så sunt, og at han har gått så mye ned i vekt, men han pleier som regel å bare spøke det vekk med at det er bra han ikke er feit, at det er bedre å være tynn enn feit ol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er bedre å være tynn enn feit ol.

Den er jeg litt usikker på...

Ikke nødvendigvis, har selv slitt på barneskolen med at jeg var sykt tynn og ble gjort oppmerksom på det hele tiden, skikkelig kjipt når du spiser alt du kan og allikevel er ei tynn flis.

Trener han utholdenhet eller med vekter? Kan hende han har innsett at han vl endre livet sitt og komme i form, gå ned i vekt etc. Kan dessverre og hende at han har tendenser til anorexi, ortorexi (overdreven sunnhet). Ingen av de sistnevnte er spesielt vanlig for gutter\menn, men de forekommer og er viktig å være opps på. Google litt du og se om du kjenner igjen andre symptomer som kan være forenelig med f.eks anorexi. Har selv en søster som ldier av det, og personlighetsforandringer var det mest merkbare da hun begynte å bli syk, i tillegg til at vekta stupte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...