Gå til innhold

Overklokking av p4 2.4

O_neal

Anbefalte innlegg

Jeg har en P4 2.4 533.

Jeg har hatt dette i en stund nå å tenkte jeg skulle overklokke det endel. Jeg sitter med en boxxed CPU vifte og 5 kabinettvifter, cpu temp ligger på rundt 25-30 (en stund siden jeg målte).

Jeg har MSI hkmobo og da regner jeg med jeg må klokke via FSB. Det finns ikke noe sted der jeg kan stille på MHz'en ihvertfall (sjekk 100ganger) Jeg vil gjerne ha den stabilt på 2,7 - 2,8 om det er mulig!

De tingene jeg lurer ikke vet hva skal står på er

CPU Vcore adjust: auto, 1550, 1575, 1600 eller 1625.

DRAM Vcore adjust: 2.5V, 2.6V, 2.7V eller 2.7V

Clocke Spread Spectrum Enable: disable eller enable.

CPUDRAM Frequency Ration: by SPD, 1:1, 1:2, 2:3, 10:9, 3:4, 3:5, 4:5, 5:6, 8:9, 2:1, 3:2, 5:2, 4:3, 5:4, eller 6:5..

Noen som vet om dette og kan gi meg riktige "koder" så hadde jeg vært utrolig takknemelig!

1 ting jeg har hørt. jeg har TWIN MOS 512 rambrikke! kan dette ødelegge for overklokkingen ? vist ja, hvorfor?

Takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La denne stå på auto inntil videre. Når du har klokket så mye at maskinen blir ustabil, kan du stille opp ett og ett hakk. Husk at økt vcore gir mere varme, og for høy vcore kan ta livet av CPU etterhvert.

Dette er spenningen på minnet. Den må du kanskje justere opp hvis minnet kjører på høyere frekvenser enn default.

CPUDRAM Frequency Ration: by SPD, 1:1, 1:2, 2:3, 10:9, 3:4, 3:5, 4:5, 5:6, 8:9, 2:1, 3:2, 5:2, 4:3, 5:4, eller 6:5..

Kommer an på hvor kjapp ram du har...

Jeg har MSI hkmobo og da regner jeg med jeg må klokke via FSB. Det finns ikke noe sted der jeg kan stille på MHz'en ihvertfall (sjekk 100ganger) Jeg vil gjerne ha den stabilt på 2,7 - 2,8 om det er mulig!

Det er FSB du må justere ja.

Lenke til kommentar

La denne stå på auto inntil videre. Når du har klokket så mye at maskinen blir ustabil, kan du stille opp ett og ett hakk. Husk at økt vcore gir mere varme, og for høy vcore kan ta livet av CPU etterhvert.

Dette er spenningen på minnet. Den må du kanskje justere opp hvis minnet kjører på høyere frekvenser enn default.

Kommer an på hvor kjapp ram du har...

Det er FSB du må justere ja.

ok, mye nyttig her!

Jeg har pc 2700 på 512mb TWIN MOS ram brikke!

Jeg er ikke noe god innfor dette og kunne du hjelpe meg litt i startfasen slik at du jeg ikke gjør en stor feil osv!

Vist jeg setter FSB på 145*18 = 2610mhz, hva bør jeg stille da for å prøve å få den stabil ?

Vist du trenger mer info så spør! har manuel på nette også!

Takk...

Lenke til kommentar

AGPPCI Frequency (MHz)

This setting allows you to select the CPU Front side bus (FSB) clock frequency. Setting: 6633, 6834, 7035, 7236, 7437, 7638, 7839 eller 8040 !

Som sagt, kunne du rikki, si hva jeg bør sette på hva ? vil ikke glemme noe osv!

Takk...

Lenke til kommentar

ps: sjekk hvor høyt volt'n FAKTISK er før du begynner å stille den opp, hos meg står den på 1,45 som default, +5% gir 1,5v som jeg kjører på nå, se resten av klokkingen i signaturen min :) du burde oppnå ca akkurat det samme ;)

får også klokket til 2880 stabilt ved 1,65v men dette blir svinevarmt! totalt uaktuelt å bruke maskinen som varmeovn ;)

ps: etterhvert som du klokker, kjør 3dmark2001 eller tilsvarende intensive 3dspill/applikasjoner så du får sett om maskinen er stabil eller ei.

har samme minnebrikke som deg, den har en max på ca 205 mhz med cl2,5-3-3-7 og 2,7 volt tipper du kan oppnå akkurat det samme ;)

Lenke til kommentar
ps: sjekk hvor høyt volt'n FAKTISK er før du begynner å stille den opp, hos meg står den på 1,45 som default, +5% gir 1,5v som jeg kjører på nå, se resten av klokkingen i signaturen min :) du burde oppnå ca akkurat det samme ;)

CPU Vcore eller DRAM Vcore ? DRAM Vcore står på 2.6 som standar og cpu står på auto som standar!

har samme minnebrikke som deg, den har en max på ca 205 mhz med cl2,5-3-3-7 og 2,7 volt tipper du kan oppnå akkurat det samme

Det sier meg lite :( Er ikke så flink innen slike ting..

Hva bør jeg gjøre vist jeg setter opp FSB på 150 ?

jeg har prøvd meg litt fram men maskinene dauer uansett og jeg må flashe biosen for å få skjermen til å fungere igjen (virket som om den ikke får signal) Høyeste jeg prøvde å gå var 145. Da jeg skulle gå inn i wondows kubba maskinen :( hva bør jeg gjøre da ? sette opp eller ned noe som Vcore !?!?

Takk

Lenke til kommentar

ok, 1 ting før jeg begynner.

Hva skal CPUDRAM Frequency Ration: by SPD, 1:1, 1:2, 2:3, 10:9, 3:4, 3:5, 4:5, 5:6, 8:9, 2:1, 3:2, 5:2, 4:3, 5:4, eller 6:5..

stå på ? skal jeg justere på den underveis eller skal den stå på samme som fsb (1:1) ?

Lenke til kommentar

hmm, nå satte jeg fsben på 150 men da klikka den når jeg skulle koble meg opp mot windows. jeg tok CPU Vcore 1 hakk opp jeg kom litt lenger, jeg tok den enda et hakk opp og da kom jeg like langt som 1. forsøk. Jeg tok fsben opp på 155 med samme Vcore og nå får jeg ikke bilde med skjermen. har flasha biosen 3 ganger, det hjelper ikke!

maskinene går på men står iro og det er 1 rødt lys bakpå D-bracketen som betyr ""Initializing Floppy Drive Controller - This will initialize IDE Drive and controller.

Noe gale som har skjedd kan jeg tenke meg men hva ?

Jeg testet å koble fra Floppyen (selv om jeg viste det ikke hjalp) men ingen forandringer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...