Gå til innhold

Sjansen for at jeg blir kalt inn til militæret?

Anbefalte innlegg

Var på sesjon i sist uke, og ble uheldigvis tjenestedyktig. Fikk fullt hus på alt utenom den skriflige testen (4/9) og kategorien "hud" (6/9 pga akne). Jeg svarte nei på spørsmålet om jeg hadde lyst til å komme i militæret. I tillegg kategoriserte jeg kondisen min som under middels og at jeg ikke trener regelmessig. Hvor store sjanser tror dere det er for at jeg blir kalt inn til førstegangstjeneste? Valgte Sjøforsvaret på de to øverste valgene, Flyforsvaret som nummer tre.

Håper virkelig ikke jeg får brevet der det står at jeg må!! Har nok med å tenke på hva jeg skal utdanne meg som osv... Hvordan kan man dimme fra militæret og hvor lang tid må det gå før det kan bli aktuellt? Fikk også beskjed om at dersom jeg fikk flere kviser som følge av militæret, skulle jeg ta kontakt med lege. Tror dere at det kan være en grunn til å dimitere? Hvis kviseproblemet blir verre? Da kan jeg også overdrive og si at jeg aldri har hatt flere kviser enn nå osv...

Endret av SirKenneth16
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er ganske annerledes nå enn hva det var før. Skal ikke være noe problem å unngå militæret om du ikke ønsker det. Vet om flere som også har fått en "falsk" erklæring for å slippe militæret, det vanligste er vel problemer med rygg, hjerte, psykiske problemer osv.

Jeg planlegger selv å utdanne meg før jeg begynner med militæret, og det vil ifølge planen ta ganske mange år - så jeg planlegger ikke akkuratt selv på å i det hele tatt sette foten innenfor en "millitærbase".

Endret av kaken
Lenke til kommentar
noen som har en anelse om sjansene mine for å bli kalt inn?

Jeg husker at jeg spurte om noe liknende i militærtråden, og jeg fikk da vite at noe sånt som at 1/3 av alle i riktig alder gjennomfører førstegangstjenesten. 2/3 slipper da unna ved at de enten ikke blir kalt inn, eller dimmer iløpet av året.

Er ikke helt 100% sikker på tallene, så hvis noen har andre tall er da bare å korrigere dem.

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar
noen som har en anelse om sjansene mine for å bli kalt inn?

Jeg husker at jeg spurte om noe liknende i militærtråden, og jeg fikk da vite at noe sånt som at 1/3 av alle i riktig alder gjennomfører førstegangstjenesten. 2/3 slipper da unna ved at de enten ikke blir kalt inn, eller dimmer iløpet av året.

Er ikke helt 100% sikker på tallene, så hvis noen har andre tall er da bare å korrigere dem.

Mener å huske de samme tallene fra sesjon. Forøvrig er dårlig syn eller hørsel en fribilett til å slippe militæret. Om du får 4 av 9 på syn og/eller hørsel får du attest som sier at du ikke blir innkalt. Jeg fikk 4/9 på syn, så der var jeg heldig. Var på sesjon for omtrent ett år siden.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Mener å huske de samme tallene fra sesjon. Forøvrig er dårlig syn eller hørsel en fribilett til å slippe militæret. Om du får 4 av 9 på syn og/eller hørsel får du attest som sier at du ikke blir innkalt. Jeg fikk 4/9 på syn, så der var jeg heldig. Var på sesjon for omtrent ett år siden.

Jeg fikk det samme som deg, men mener å huske at de sa at hvis du fikk 4/9 på ett av punktene, så ville de ikke ha deg... Men kan være det bare er synet, og hørselen..

Lenke til kommentar

Uheldig og uheldig.... hver sin smak sier nå jeg.

Har selv vært innkalt til førstegangstjeneste, jeg utsatte den med 3 år da jeg nettopp hadde begynt på universitetet, fikk innkallelsen litt for "seint". (Det er litt over 1 år siden nå) Jeg svarte ihvertfall på sesjonen at jeg ville ha vært med om førstegangstjenesten var frivillig, svarte også ja på spørsmålet om jeg var interresert i å være med i internasjonal tjeneste. Valgte Hæren som våpengren og 'Oppklaring' som 1. valg på tjenestetype.

Ble kalt inn til GSV, rundt slutten av August 2006.

Må forøverig informere om at jeg bruker også bruker briller [er relativt nærsynt]; tror jeg fikk 5 i syn på sesjonen.

Ihvertfall kameraten min reiste i August nå og er nå oppi nord og tjenestegjør i 2.Bn. Da de kom oppover og hadde rekruttperioden sin var det sånn at det var kalt inn flere personer enn det de egentlig skulle ha, så det ble slik at de som gjorde det dårlig på rekrutten ble sendt hjem etterhvert. Kan jo komme seg hjem igjen på denne måten, ved at en rett og slett ikke yter maks også blir sendt hjem da de tror du er i elendig form.

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar
Var på sesjon i sist uke, og ble uheldigvis tjenestedyktig. Fikk fullt hus på alt utenom den skriflige testen (4/9) og kategorien "hud" (6/9 pga akne). Jeg svarte nei på spørsmålet om jeg hadde lyst til å komme i militæret. I tillegg kategoriserte jeg kondisen min som under middels og at jeg ikke trener regelmessig. Hvor store sjanser tror dere det er for at jeg blir kalt inn til førstegangstjeneste? Valgte Sjøforsvaret på de to øverste valgene, Flyforsvaret som nummer tre.

Håper virkelig ikke jeg får brevet der det står at jeg må!! Har nok med å tenke på hva jeg skal utdanne meg som osv... Hvordan kan man dimme fra militæret og hvor lang tid må det gå før det kan bli aktuellt? Fikk også beskjed om at dersom jeg fikk flere kviser som følge av militæret, skulle jeg ta kontakt med lege. Tror dere at det kan være en grunn til å dimitere? Hvis kviseproblemet blir verre? Da kan jeg også overdrive og si at jeg aldri har hatt flere kviser enn nå osv...

Jeg tror nok ikke det holder med å si at du ikke vil, du må nok ha en lege-erklæring for f.eks det med kvisene dine. Selv var jeg i militæret for 2 år siden og stortrivdes der! Ser ikke helt problemet med å fullføre førstegangstjenesten dersom du vil tenke på hva du vil utdanne deg til - det er jo nettopp et utmerket år til å finne ut av hva du vil (eller ikke vil). Jeg synes i alle fall det var et utrolig lærerikt og spennende år og har masse gode minner fra året i grønt :)

Lykke til da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...