Gå til innhold

Vet ikke hvor jeg skal etter 10klasse :(

tehextinct

Anbefalte innlegg

Hey jeg har rett å slett ikke peiling på hvor jeg skal gå etter 10.klasse.

Jeg er ikke veldig inn i hvordan det funker med Vidergående, gymnas å hva man må ta først å sånt, men lurer på om dere kan forklare litt å hjelpe meg å finne ut hva jeg skal begynne på.

Jeg er veldig interisert i IT og Elektronikk.

eks. jeg har programmert en del på nybegynner niva i mange språk, holder på med sql/php hvor jeg vil si jeg er mer avansert. liker også elektronikk har alltid likt å leke med små el motorer og led lys osv. det er noe som fasinerer meg.

Vet liksom ikke hvilke skoler som finnes av slikt å sånt så sprø her.

Bor foressten i Rogaland i område Stavanger/Egersund/Flekkefjord

Håper dere kan hjelpe, takk for hjelpen!

Edit: Å ja hva er allmen? er det viktig?

Endret av tehextinct
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste høyere utdanninger om ikke alle, som omhandler IT, programmering, data, elektronikk +++ MÅ du ha allmenn for å kunne søke på. Løpet ser noe sånt ut :

Ungdomsskole -> Videregående, allmennfag, 3 år med realfag -> Universitet 3/5 år med data / elektro

Lenke til kommentar

Det som menes med realfag er spesialiserte naturfagsretninger, slik som matte, fysikk, kjemi, biologi. Om du ønsker å studere noe IT på universitet er nok det beste å gå videregående allmenne fag med minimum realfagsfagene 3MX og 2FY (teoretisk matte og fysikk).

Lenke til kommentar

Allmennfag er bare navnet på den studieretningen du har på videregående. Alternativer er f.eks salg & service, medier og kommunikasjon, og diverse andre yrkesfaglige retninger. Wendel viser veien ganske godt, men bare for å spesifisere det som evt. skjer etter videregående, her er min versjon:

Ungdsomsskole -> Videregående/gymnas*, 3 år, allmennfaglig studieretn. -> Universitet/høyskole, 3-årig bachelorgrad -> Hvis du føler for det: 2 år til for å få mastergrad.

*) Gymnas er, så vidt jeg husker, bare et annet navn på allmenfaglig videregående.

Lenke til kommentar

Godt mulig. Er lenge siden jeg var involvert i det der. Makes more sense siden hele poenget med allmenn fremfor yrkesrettet videregående er å "utsette" yrkesspesialiseringen til universitet/høyskole.

Og så slipper man å lure på om det skrives almenn, allmenn, almen eller allmen. Oh joy :D

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Regner med det er ca. det samme som da jeg gikk på VGS: Norsk, nynorsk, engelsk, tysk/fransk/spansk(?), matte, naturfag, biologi, kjemi, fysikk, historie, religion, ++

EDIT: Og ikke minst økonomi/bedriftsøkonomi og noe IT-greier. Disse er stort sett valgfag fom. VK1 (2. året).

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Første år elektro

Andre år IKT

Om du vil blir mange milionær finner du ut etterhvert

Det er jo noe som heter allmen påbyggning:D 2 års yreksfaglig+1 år allmenfaglig påbygning=studie kompetanse

Høres ut som en vei jeg kunne tatt MongoMan, eller?

Allmen blir vel mesten som 10klasse me mer :/ er ganske lei :p

Lenke til kommentar
Første år elektro

Andre år IKT

Om du vil blir mange milionær finner du ut etterhvert

Det er jo noe som heter allmen påbyggning:D 2 års yreksfaglig+1 år allmenfaglig påbygning=studie kompetanse

Høres ut som en vei jeg kunne tatt MongoMan, eller?

Allmen blir vel mesten som 10klasse me mer :/ er ganske lei :p

Allmen er gørr :ermm: Hvis du ikke klarer mer skole etter 3 år allmen er du fucked! da er det rett i kassa på rema^^

Er du lei etter yrkesfaglige utdanninga di kan du være lærling :)

Lenke til kommentar

Så jeg burder gå?

Altså ville det være lurest av meg å gå:

Elektro

IKT

Allmen påbygging

eller

Allmen 3år først

hva er lurest, hva tjener jeg på?

Jeg vil jo helst gå den første veien da.

Vis allmen er som 10klasse pluss pluss så ... ja :/

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
jeg har programmert en del på nybegynner niva i mange språk, holder på med sql/php hvor jeg vil si jeg er mer avansert. l

De tingene der får du ikke bygget videre på før du kommer opp på høyskole nivå. Her har du massevis av muligheter på som bachelor med ingeniørgrad, og bare bachelor.

Skal du ha ingeniørgrad så må du være istand til å tåle 3 år med allmenn, eller tilsvarende. Fordi når du begynner på ingeniør så er det nesten bare matematikk. (hvertfall på dataingeniør).

Skal du ta IT bachelorgrad uten ingeniørgrad så er det ikke krav om 3mx og 2fy.

Hvordan komme til høyskole nivå?

3 år med allmenn

yrkesfaglig+påbygg+3mx/2fy (om du skal ha ingeniørgrad)

EDIT:

Du kan vel strengt talt ta fagene som privatist, og stresser du litt med det da så bruker du 1,5 år.

Jeg gikk forkurs og tok det på 1 år, men da må du nesten ha fagbrev og yrkeserfaring for å få plass. Dette var også _svært_ intenst.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar

Å gå IKT nå blir 1 år (og 2 år som lærling) bortkastet. Idag satses det bare på førstelinje support, og jeg er faktisk usikker på om du kan gå noe annet enn salg og service for å komme inn der. Siste kullet som gikk ut fra IKT der jeg gikk IKT beskrev AD som "der du bytter passord på brukerne". Det er overvekt av kontorstøtteprogrammer, og da helst i retning hvordan man endrer font og tabulatorer. Ingen jeg kjenner som gikk IKT i mitt miljø fikk seg jobb i etterkant, annet enn en som fikk være med et offshore firma og tjener store penger på å bo på en plattform. Ikke at den jobben er noe bra annet enn lønnen naturligvis.

Mitt løp var elektro > IKT > lærling på VGS > sertifiseringer. Sertifiseringer er hovedsakelig i Windows- og nettverksverdenen med veldig få unntak, så om du vil programmere som du sier, er almenn og høyere utdanning etter det veien å gå.

Lenke til kommentar
Å gå IKT nå blir 1 år (og 2 år som lærling) bortkastet. Idag satses det bare på førstelinje support, og jeg er faktisk usikker på om du kan gå noe annet enn salg og service for å komme inn der. Siste kullet som gikk ut fra IKT der jeg gikk IKT beskrev AD som "der du bytter passord på brukerne". Det er overvekt av kontorstøtteprogrammer, og da helst i retning hvordan man endrer font og tabulatorer. Ingen jeg kjenner som gikk IKT i mitt miljø fikk seg jobb i etterkant, annet enn en som fikk være med et offshore firma og tjener store penger på å bo på en plattform. Ikke at den jobben er noe bra annet enn lønnen naturligvis.

Mitt løp var elektro > IKT > lærling på VGS > sertifiseringer. Sertifiseringer er hovedsakelig i Windows- og nettverksverdenen med veldig få unntak, så om du vil programmere som du sier, er almenn og høyere utdanning etter det veien å gå.

det at man kun får jobb på førstelinje support er bare tull.

jeg(og flere av de jeg jobber med) har bare IKT utdannelse.

jeg har hadde hele 1 års erfaring fra IT (etter lærlingtiden) før jeg ble tilbudt jobb på drift hos en av norges største og i følge "eksperter" i nyheter og slikt, det mest avanserte it-systemet i norge.

det gjelder å få en fot innenfor, gjøre en god jobb, skaffe relasjoner og lignende.

Jobbene kommer ikke hvis du sitter på gjerdet å venter på dem.

Lenke til kommentar

Vel, for det første skrev jeg vel heller aldri det. Jeg skrev at på skolen er det nesten bare det, da det idag heter IKT Servicefag, ikke IKT Driftsfag. For det andre beskrev jeg jo bare mitt miljø.

Bra jobber, som du åpenbart fikk deg, er veldig sjeldne vil jeg uansett påstå for den generelle samling. Uten tilegnede kunnskaper utenfor pensum er den kunnskapen du sitter med såppass utbredt idag at mye annet enn førstelinje skal du lete godt etter. Jeg kjenner et par stykker som har en god fremtid i IT verdenen, men det er på andre premisser enn dems 3årige utdannelse i IKT Driftsfag. De kan nemlig programmere, noe man ikke lærer på IKT, med unntak av litt VB. Linux kunnskaper er også noe du ikke får på IKT, men fremdeles noe som alene kan skaffe deg jobb.

Men som du også sier som jeg er veldig enig i, en fot innenfor betyr utrolig mye, uavhengig av utdannelse.

Lenke til kommentar

med bare pensum kommer du ikke inn på førstelinje der jeg jobber engang :p

men tilegnede kunnskaper og programmering er gull verdt.

det samme er forståelse for det du driver med og muligheten til å lære raskt.

det hjelper ikke mye å kunne masse om du ikke forstår det du kan og ser sammenhenger.

Superslask : mulig jeg missforstod deg, men "Å gå IKT nå blir 1 år (og 2 år som lærling) bortkastet." tolket jeg som om det ikke hadde noe å si om du hadde det eller ikke når du søkte jobb.

Det har en del å si, men du får ikke så veldig mange jobber med det alene, men det kan holde til ett jobb-intervju, der du kan vise hva du er god for :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...