Gå til innhold

Vista delte mapper

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gå på control panel -> set up file sharing (kan det bli mer obvious da?)

Sjekk at File Sharing er på, password protected sharing av. Public folder sharing er ikke nødvendig.

Deretter høyreklikker du på mappen du vil dele og velger "Share..."

Så må du velge hvem som skal ha tilgang. I utgangspunktet er det bare deg, hvis du vil at alle andre skal komme inn på den velger du "Guest" fra listen og trykker add. Du kan velge permission level for Guest også - reader betyr bare leserettigheter, contributor betyr leserettigheter pluss tilgang til å legge til filer og slette de filene man selv har lagt til, co-owner betyr alle rettigheter.

Når du har bestemt deg trykker du Share. Ferdig.

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar

Gjør det enkelt ved å skrive følgende i kjør:

\\IP/navnet til maskinen\c$ <-- Dette gir deg tilgang til roten av C: på maskinen du skal inn på.

eks.:

\\maskin1\c$

\\192.168.0.123\c$

Så skifter du bare c med stasjonsbokstaven du skal inn på.

Grunnen til dette er at Windows som standard deler alle disker og skjuler delingene for standard tilgang. Du trenger derimot å skrive inn et brukernavn og passord for å komme inn, om det da er passordbeskyttet. Noe jeg tror det vil være.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Gå på control panel -> set up file sharing (kan det bli mer obvious da?)

Sjekk at File Sharing er på, password protected sharing av. Public folder sharing er ikke nødvendig.

Deretter høyreklikker du på mappen du vil dele og velger "Share..."

Så må du velge hvem som skal ha tilgang. I utgangspunktet er det bare deg, hvis du vil at alle andre skal komme inn på den velger du "Guest" fra listen og trykker add. Du kan velge permission level for Guest også - reader betyr bare leserettigheter, contributor betyr leserettigheter pluss tilgang til å legge til filer og slette de filene man selv har lagt til, co-owner betyr alle rettigheter.

Når du har bestemt deg trykker du Share. Ferdig.

Har også hatt problemer med dette... Har gjort akkurat som beskrevet over, og jeg får opp de mappene som er delte i Vista-PC-en på xp-PC-en. Problemet er at når jeg prøver å klikke meg inn kommer det oppp en feilmelding som sier at jeg ikke har tilgang. Dette selv om jeg ikke har passordbeskyttet delingen og selv om alle, inkl. gjest, har tilgang... Noen som skjønner seg på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...