slapalot Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hei Jeg har hatt Vista i noen måneder nå, men finner ikke ut hvordan man deler mappe med Windows XP over et felles nettverk. Noen som har noen gode råd?? MVH Slapalot Lenke til kommentar
Crossfire Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Gå på control panel -> set up file sharing (kan det bli mer obvious da?) Sjekk at File Sharing er på, password protected sharing av. Public folder sharing er ikke nødvendig. Deretter høyreklikker du på mappen du vil dele og velger "Share..." Så må du velge hvem som skal ha tilgang. I utgangspunktet er det bare deg, hvis du vil at alle andre skal komme inn på den velger du "Guest" fra listen og trykker add. Du kan velge permission level for Guest også - reader betyr bare leserettigheter, contributor betyr leserettigheter pluss tilgang til å legge til filer og slette de filene man selv har lagt til, co-owner betyr alle rettigheter. Når du har bestemt deg trykker du Share. Ferdig. Endret 23. oktober 2007 av Crossfire Lenke til kommentar
slapalot Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Takk for hjelpen. Men jeg klarer ikke å finne xp brukerens mapper. Hva er det jeg må gjøre får å finne dem?? Lenke til kommentar
Crossfire Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Kan du finne vista sine mapper fra xp, men ikke xp sine fra vista/andre maskiner? Husk at de må være i samme workgroup. Lenke til kommentar
slapalot Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Jeg finner kun mine egne mapper, xp finner meg heller ikke. Skjønner ikke hva som er galt:s Lenke til kommentar
TCi Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Gjør det enkelt ved å skrive følgende i kjør: \\IP/navnet til maskinen\c$ <-- Dette gir deg tilgang til roten av C: på maskinen du skal inn på. eks.: \\maskin1\c$ \\192.168.0.123\c$ Så skifter du bare c med stasjonsbokstaven du skal inn på. Grunnen til dette er at Windows som standard deler alle disker og skjuler delingene for standard tilgang. Du trenger derimot å skrive inn et brukernavn og passord for å komme inn, om det da er passordbeskyttet. Noe jeg tror det vil være. Endret 23. oktober 2007 av TCi Lenke til kommentar
R-B Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Gå på control panel -> set up file sharing (kan det bli mer obvious da?)Sjekk at File Sharing er på, password protected sharing av. Public folder sharing er ikke nødvendig. Deretter høyreklikker du på mappen du vil dele og velger "Share..." Så må du velge hvem som skal ha tilgang. I utgangspunktet er det bare deg, hvis du vil at alle andre skal komme inn på den velger du "Guest" fra listen og trykker add. Du kan velge permission level for Guest også - reader betyr bare leserettigheter, contributor betyr leserettigheter pluss tilgang til å legge til filer og slette de filene man selv har lagt til, co-owner betyr alle rettigheter. Når du har bestemt deg trykker du Share. Ferdig. Har også hatt problemer med dette... Har gjort akkurat som beskrevet over, og jeg får opp de mappene som er delte i Vista-PC-en på xp-PC-en. Problemet er at når jeg prøver å klikke meg inn kommer det oppp en feilmelding som sier at jeg ikke har tilgang. Dette selv om jeg ikke har passordbeskyttet delingen og selv om alle, inkl. gjest, har tilgang... Noen som skjønner seg på dette? Lenke til kommentar
R-B Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Newer mind... Nå fiksa det seg plutselig av seg selv. Merkelige greier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå