hernil Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) har installert ubuntu på minnepennen min (fulgte denne guiden) og lurer på hvordan jeg kan slå på kube effekten osv. prøvde å slå det på "husker ikke hva det het og sitter på windows nå", men fikk bare feilmelding om at "desktop effects could not be enebled". noen gode tips? takker for hjelp! Endret 22. oktober 2007 av hernil Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Det kan være at skjermkortet ditt ikke er støttet for det, nå er jeg egentlig ganske ny innenfor dette, la inn Ubuntu 7.10 for 2 dager siden men hadde problemet selv, la inn drivere for skjermkort og da funka det Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hvilket skjermkort har du? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 sorry glemte helt å skrive det: ATI Mobility Radeon X300. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Ok. Hvis du har installert den proprietære driveren så får du ikke composite, men det kan du få med den åpne Radeon-driveren. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 hvor skaffer jeg den da? (er helt ny på linux, har prøvd en og annen live cd, men det er først i dag jeg jeg la det inn på minnepennen min...) Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Først må du deaktivere fglrx-driveren. System -> Administrasjon -> Håndtering av ufrie drivere. Der deaktiverer du den, og restarter maskinen. Så når du har restarta maskinen går du inn på System -> Administrasjon -> Screens and Graphics. Under fanen Graphics Cards velger du radeon der det står Driver:. Mulig du må restarte maskinen nå, husker ikke. Hvis du fortsatt ikke får til å slå på effekter må du endre i xorg.conf: skriv i en terminal "sudo gedit /etc/X11/xorg.conf". Bla ned til du finner der det står Composite "0" og forandre det til Composite "Enabled" . Så restarter du X ved å trykke Ctrl + Alt + Backspace. Nå skulle det fungere. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 fikk det ikke til... her er xorg.conf fila, kanskje den kan gi deg litt mer info? # xorg.conf (xorg X Window System server configuration file) # # This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using # values from the debconf database. # # Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page. # (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.) # # This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only* # if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg # package. # # If you have edited this file but would like it to be automatically updated # again, run the following command: # sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg Section "Files" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "kbd" Option "CoreKeyboard" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "us" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Protocol" "ImPS/2" Option "ZAxisMapping" "4 5" Option "Emulate3Buttons" "true" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Synaptics Touchpad" Driver "synaptics" Option "SendCoreEvents" "true" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Protocol" "auto-dev" Option "HorizEdgeScroll" "0" EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "stylus" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "stylus" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "eraser" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "eraser" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "cursor" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "cursor" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "Device" Identifier "ATI Technologies Inc M22 [Mobility Radeon X300]" Driver "ati" BusID "PCI:1:0:0" EndSection Section "Monitor" Identifier "Generic Monitor" Option "DPMS" EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "ATI Technologies Inc M22 [Mobility Radeon X300]" Monitor "Generic Monitor" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Modes "1440x900" EndSubSection EndSection Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" Screen "Default Screen" InputDevice "Generic Keyboard" InputDevice "Configured Mouse" # Uncomment if you have a wacom tablet # InputDevice "stylus" "SendCoreEvents" # InputDevice "cursor" "SendCoreEvents" # InputDevice "eraser" "SendCoreEvents" InputDevice "Synaptics Touchpad" EndSection Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Fikk du til å sette driveren til Radeon? Står nemlig at du bruker ati-driveren. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 tydeligvis ikke... men naa er det en del ting som ikke funker, faar bl.a. denne feilmeldingen naar jeg gaar paa add\remove Failed to check for installed and available applications This is a major failure of your software management system. Please check for broken packages with synaptic, check the file permissions and correctness of the file '/etc/apt/sources.list' and reload the software information with: 'sudo apt-get update' and 'sudo apt-get install -f'. tror jeg skal legge inn alt sammen paa nytt i morgen... hvis du ikke har noen gode tips da. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Start Synaptic og se under ødelagt-filteret. Reinstaller det som er ødelagt. :!: Tror du har vært å rotet litt. Men vi skal nok få fikset det. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Fikk du til å sette driveren til Radeon? Står nemlig at du bruker ati-driveren. Er det ikke "ati"-driveren som er FOSS-driveren? ATI sin proprietære heter vertfall fglrx Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Det er 2 drivere, ati og radeon. Vet ikke om ati-driveren støtter composite. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Det er 2 drivere, ati og radeon. Vet ikke om ati-driveren støtter composite. Jeg har kjørt aiglx med både radeon og ati, så jeg tipper det er to sider av samme sak, uten at jeg kan si det sikkert. dessverre har jeg ikke lykkes med å enable aiglx på mitt mobile ati kort i gutsy, som jeg har klart i tidligere utgivelser. Dette henger antalig sammen med en del bugs rundt radeon driveren og aiglx (dette gjelder i hvertfall mitt kort). Lenke til kommentar
Decline Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Det du trenger er først og fremst: sudo apt-get install xorg-driver-fglrx linux-restricted-modules-generic Da får du open source-drivere til ATI-skjermkortet ditt. Om du så skal ha compiz fusion må du også ha XGL. Kjør: sudo apt-get install xserver-xgl Da skal det stort sett være ready to go. Men pass på at i xorg.conf skal det istedetfor: Driver "ati" stå: Driver "fglrx" (i Section "Device" - området) Lenke til kommentar
hernil Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 installerte alt paa nytt, <fikk ikke aapna synaptic engang, fikk bare feilmeldinger...> og proevde med kommandoene som er nevnt over, men naar jeg skal hente XGL saa faar jeg denne meldingen. nils@ubuntu:~$ sudo apt-get install xserver-xgl Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done E: Couldn't find package xserver-xgl noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Det du trenger er først og fremst:sudo apt-get install xorg-driver-fglrx linux-restricted-modules-generic Da får du open source-drivere til ATI-skjermkortet ditt. Om du så skal ha compiz fusion må du også ha XGL. Kjør: sudo apt-get install xserver-xgl Da skal det stort sett være ready to go. Men pass på at i xorg.conf skal det istedetfor: Driver "ati" stå: Driver "fglrx" (i Section "Device" - området) fglrx-driveren er ikke open-source! Det er radeon- og ati-driverene som er det. Poenget jeg ville fram til er at det er mye enklere å installere radeon-driveren for da virker Compiz Fusion out-of-the-box, siden radeon-driveren støtter AIGLX. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) ok, hva må jeg installere/skrive/gjøre for å få de fancy effektene som f.eks. 3d boksen? vet ikke om det hjelper, men her er i allefall xorg.conf fila mi som den er nå. # xorg.conf (xorg X Window System server configuration file) # # This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using # values from the debconf database. # # Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page. # (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.) # # This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only* # if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg # package. # # If you have edited this file but would like it to be automatically updated # again, run the following command: # sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg Section "Files" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "kbd" Option "CoreKeyboard" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "us" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Protocol" "ImPS/2" Option "ZAxisMapping" "4 5" Option "Emulate3Buttons" "true" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Synaptics Touchpad" Driver "synaptics" Option "SendCoreEvents" "true" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Protocol" "auto-dev" Option "HorizEdgeScroll" "0" EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "stylus" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "stylus" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "eraser" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "eraser" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "cursor" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "cursor" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "Device" Identifier "ATI Technologies Inc M22 [Mobility Radeon X300]" Driver "ati" BusID "PCI:1:0:0" EndSection Section "Monitor" Identifier "Generic Monitor" Option "DPMS" EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "ATI Technologies Inc M22 [Mobility Radeon X300]" Monitor "Generic Monitor" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Modes "1440x900" EndSubSection EndSection Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" Screen "Default Screen" InputDevice "Generic Keyboard" InputDevice "Configured Mouse" # Uncomment if you have a wacom tablet # InputDevice "stylus" "SendCoreEvents" # InputDevice "cursor" "SendCoreEvents" # InputDevice "eraser" "SendCoreEvents" InputDevice "Synaptics Touchpad" EndSection Endret 23. oktober 2007 av hernil Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Okey. Hva skjer når du prøver å sette på Skrivebordseffekter? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 poster screanshoot (sorry for png, er ikke så dreven ennå) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå