Gå til innhold

Trenger hjelp i Final Cut Express

Anbefalte innlegg

Hei, som topic sier så trenger jeg hjelp med noe..

for å ta et eksempel: Man filmer en dør, når man åpner døra og går in så ser man en annen "video" altså f.ekss havet, kjøpesenter etc.. Tror de fleste skjønner hva jeg mener?? så da lurer jeg på hvrodan gjør jeg det? må jeg f.eks legge videon over og putte "bak" den døra og deretter skjære?

Og en annen ting, er det best å zoome eller gå mot objektet? hadde tenkt da å zoome/gå mot objektet og deretter zoome ut igjen og er da plutselig et annet sted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med døra kan jo løses med bluescreen for eksempel. Heng et blått teppe i rommet bak døra, så bare blått blir synlig utenfra.

Nå er det lenge siden jeg jobba i Final Cut, men det bør ikke være veldig komplisert å fjerne det blå fra et filmklipp slik at et lag som ligger under kommer til syne.

Når det gjelder zoom er det etter min mening nesten alltid best å gå nærmere framfor å zoome, så langt det lar seg gjøre. Blir det ujevn bevegelse foretrekkes zoom, bare pass på fokus.

Lenke til kommentar

Ok, takk:DDD

men en annen ting.. hvordan gjør jeg det hvis jeg har da filmet et landskaphvor den nedre delen består av f.eks byen og den andre delen som er da himmlen. Hvordan klipper jeg vekk himmelen og plasserer da den andre videon der oppe? og deretter zoome på den "andre" videon som ligger opperst..

- TAkk

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Er det noen effekter på Final cut som gjør at det blinker fort engang(++) eller er det like greit å lage en selv? Blir vel mer sånn Fadeblinking hvis noen skjønner hva jeg mener;S:p

for hvergang det blinker så skal det byttes scene;)

På samme meny som det ligger slug (svart klipp funksjon) så ligger det også en for hvitt klipp. Kutt denne ned litt og du har et blink.

Den hvite kan du fargelegge med fargefiltrene i final cut hvis du trenger det.

Menyen ligger to plasser, blant annet i en dropdown i det venstre filmvinduets ramme (nede til høyre er det en knapp)

Lenke til kommentar

takk;D har enda en til, hehe. Hvilken og hvor ligger effekten for å fade personen i filmen.. blir vel litt feil å bruke fade.. Men, man ser det på spøkelsefilmer og dokumenter at når personen/spølelsen(illustrasjon) skal bevege seg så ser man bevegelsen av'en?

Først så ser man personen helt klart og deretter ser man bevegelsen av personen bak den personen, hvor bevegelsen blir mindre synlig etterhvert;p

- Takk

Lenke til kommentar
takk;D har enda en til, hehe. Hvilken og hvor ligger effekten for å fade personen i filmen.. blir vel litt feil å bruke fade.. Men, man ser det på spøkelsefilmer og dokumenter at når personen/spølelsen(illustrasjon) skal bevege seg så ser man bevegelsen av'en?

Først så ser man personen helt klart og deretter ser man bevegelsen av personen bak den personen, hvor bevegelsen blir mindre synlig etterhvert;p

- Takk

Du filmer scenen med stativ og uten bevegelser med kamera, to ganger. En gang med personen som står stille og en gang med personen som beveger seg. I FCP legger du klippene på hvert sitt videospor med den som beveger seg øverst, dobbeltklipp på det og skru ned "opacity" med ca 50%
Lenke til kommentar

kk.. men litt seint. Skulle gjerne hatt svar der og da. Har spilt in alle scenene nå så, trudde man kunne bare gjøre det i FCP. Trudde at man trengte bare 2 lag eller at det var en effekt som gjorde det.. ;=

Men jeg skjønte ikke helt den med at personen står stille. SKal ikke den personen gjøre noe?

Kan ikke jeg da bare bruke samme klip bare at jeg klipper ellerno og gjør at det ser ut som at personen bare står stille?

EDIT: Hvor er det jeg skifter på lyset og div i Finalcut? tenkt å gjøre enkelte steder litt mørkere.. cuz mange av klippa er ganske lyse.

Har FC Overlay, ligthen screen, soft light++ som i PS?(layers)

slik f.eks:(rundt 30sec) softlight

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Bra du ikke fulgte mitt råd, tror jeg missforstod deg. Litt vanskelig å fortå nøyaktig hva du mener, men du må nokk bruke " 8 point garbage matte" (e.l) som er en maske, prøv deg frem.

Sitter ikke foran FCP nå men all fargejustering finner du under effects. Legg den på klippet, dobbelklikk på klippet og i playeren har du da en fane som heter "effects" hvor du har innstillingene. Lykke til

Lenke til kommentar
Bra du ikke fulgte mitt råd, tror jeg missforstod deg. Litt vanskelig å fortå nøyaktig hva du mener, men du må nokk bruke " 8 point garbage matte" (e.l) som er en maske, prøv deg frem.

Sitter ikke foran FCP nå men all fargejustering finner du under effects. Legg den på klippet, dobbelklikk på klippet og i playeren har du da en fane som heter "effects" hvor du har innstillingene. Lykke til

mm;p fant det ut til slutt hvilken effekt det var. Men jeg har et annet spørsmål til deg eller de som kan FCE, Hvordan kan jeg få til sånn soft-blurry-guassian effekt;p f.eks i photoshop.. så lager man en dobbelayer og gjør den layer nr2 til overlay og deretter bruke guassian effekt hvor man da får sånn soft light;p skulle gjerne likt hvordan man gjorde det med fce

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...