Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken hjelm bør jeg velge?

Fat_Board

Anbefalte innlegg

Hei!

tenkte å kjøpe meg en motorsykkelhjelm. Kjører ikke selv men sitter på med kompiser. De har eldgamle hjelmer å låne ut og jeg vil gjerne ha en selv. Skal til neste år på tur med de på sykkel.

Jeg vil gjerne ha en ny hjelm. Brukt funker også feks. finn.no

Jeg kan ikke betale over nettet så må nok hente den i osloområdet.

Har 8-900 kr å bruke.

Håper at noen av dere kan gi meg noen tips.

Tenker litt på denne:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...ll&tot=null

Da i svart eller matt.

Mvh Fat_Board

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare si at man aldri skal spare penger på kjøp av motorsykkel. Det er i alle fall min mening. Det er ikke et område å spare penger på. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en hjelp som koster ca 2000 kr ny (vanlig pris). Da er du mye tryggere om faren skulle skje.

Har dessverre ikke konkrete svar til deg i den kategorien (prismessig) du nevner.

Lenke til kommentar
Vil bare si at man aldri skal spare penger på kjøp av motorsykkel. Det er i alle fall min mening. Det er ikke et område å spare penger på. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en hjelp som koster ca 2000 kr ny (vanlig pris). Da er du mye tryggere om faren skulle skje.

Har dessverre ikke konkrete svar til deg i den kategorien (prismessig) du nevner.

må si meg enig her... hjelmen min kosta vel 3800 men føler at hue mitt var mye sikerere når jeg kjørte rundt på lettsykkel.. Mye bedre sitter de også synts jeg da, skulle egnetlig få med en sånn billighjelm når jeg kjøpte sykkelen min, men valgte da og få rabatt på noen klær isteden....

Lenke til kommentar

Prisen kommer an på om du velger en fiberhjelm eller en plasthjelm.

Plasthjelmer er tyngre, beskytter dårligere, og har som oftest dårligst komfort. Men er prisen billigere.

Prisen varierer fra 6-700 til ca 16-1700.

Fiberhjelmer veier mindre, beskytter bedre om du først er utfor en ulykke, har som oftest best lufting og lavere vekt.

Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt hjelm utifra hvor mye du kommer til å kjøre, om det er moped eller motorsykkel ovs..

Pass forresten på at om du mister hjelmen i asfalten fra for eks styret kan hjelmen ha store sviktende punkter og dermed beskytte dårlig om du er uheldig.

Lenke til kommentar
Prisen kommer an på om du velger en fiberhjelm eller en plasthjelm.

Plasthjelmer er tyngre, beskytter dårligere, og har som oftest dårligst komfort. Men er prisen billigere.

Prisen varierer fra 6-700 til ca 16-1700.

Fiberhjelmer veier mindre, beskytter bedre om du først er utfor en ulykke, har som oftest best lufting og lavere vekt.

Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt hjelm utifra hvor mye du kommer til å kjøre, om det er moped eller motorsykkel ovs..

Pass forresten på at om du mister hjelmen i asfalten fra for eks styret kan hjelmen ha store sviktende punkter og dermed beskytte dårlig om du er uheldig.

tommelfingerregel er vel: mista i bakken = ødelagt, verdt like my som en brukt tyggis...

men brydde ikke meg no særlig om det jeg da.. :p mista den i bakken ett par ganger, men regna med at det gikk bra :p

Lenke til kommentar
Er polycarbonat et bra materiell?

Det er helt vanlig PVC-plast. Ikke noe i veien med det, hjelmen blir litt tyngre enn en i glassfiber. Det har mest med komfor å gjøre, en tung hjelm blir litt slitsom for nakke og skuldre om man kjører lenge om gangen. Sikkerhetsmessig er det ikke godt å si, det finnes fint lite tester å vise til.

Lenke til kommentar
tommelfingerregel er vel: mista i bakken = ødelagt, verdt like my som en brukt tyggis...

Det er en overdreven regel, dersom du mister hjelmen ned i bakken, uten at det er noe ekstra tyngde i den skal det gå bra.. Dersom sykelen velter og lander på styret med hjelmen i mellom deriomot..

Lenke til kommentar

Det er en overdreven regel, dersom du mister hjelmen ned i bakken, uten at det er noe ekstra tyngde i den skal det gå bra.. Dersom sykelen velter og lander på styret med hjelmen i mellom deriomot..

i teorien så er den ødelagt, Når man får ett støt mot en hjelm så "strømmer" fibrene til stedet på hjelmen som støtet traff.. så hvis du treffer på samme sted når hvis du kræsjer så burde det gå bra, men hva er oddsen for det?

Lenke til kommentar

Hansenx Lagt til I dag, 17:29

Sorry for at jeg stjeler tråden litt, men noen som har forslag til crosshjelm? Tenkte jeg skulle kjøpe det siden jeg har supermotard

Til emnestarter, kjøp den nitrohjelmen til 1000,- den er populær + at den er behagelig

Hvilken Nitrohjelm? Ser ingen link her?

Hehe nå finner jeg ikke igjen quote med det nye designet

Lenke til kommentar

HJC FG-14 Catch Me

(Color : Gray ; Size : XXL (63/64))

for SALE (269,-€) 129.95 € (You Save 52%)

Fiberglass, Spectra, and Kevlar composite shell Advanced, modern & refined shell designl 2 volumes of shell ensuring ultra fitting. 2 stage pivot system ensuring ultimate shield seal Fog free sheild standard. Removable and washable liner and cheek pads by optional size UV radiation protection capacity related to block 95% Superior flow-through 'supervent' ventilation Rapid one-touch buckle

www.fc-moto.de tysk, har selv handlet hjelm der, veldig bra, du slipper tysk moms, husker ikke om jeg betalte frakt, uansett så må du betale 25% av det du kjøper hjelmen for, men det du må gjøre er å finne din størrelse på hjelm, tell L, xl, Xll. og cm.

rist hjelmen etter stropping med hendene forsiktig, rist med hodet, og dra opp og ned med hodet i ro, som om noen skulle prøve å brekke nakken samt stjele hjelmen din, så er det bare å bestille hjelm, har du stort hode kan du søke reviews om hva som passer, det virker for meg som mye hjelm for pengene.

til dere andre så POLYCARBONAT er det samme som vanlig plastikk? som du får ned til 500-900kr? kjøpte nettopp rimelig en hjelm til 2400kr fra der med polycarbonat. tror jeg den har. men passer perfekt og har alt utenom kevlar

Lenke til kommentar

polycarbonat er en plastikk variant..

http://en.wikipedia.org/wiki/Polycarbonate

OZ-Racing: Ja , i teorien og får å ha alt på det rene, så skal du bytte hjelm om du har mistet den, men rent praktisk så er ikke dette nødvendig.. Du må selfølgelig vurdere det, men om hjelmen faller i fra styret og ned i asfalten, bare med sin egen vekt, så skal det faktisk en del til for at den skal bli ubrukelig etter det, men hvorfor ta sjangser.. Det er opp til deg selv..

Ville bare påpeke at det er ikke SÅ eggeskall som mangen skal ha det til.. Du må faktisk ha litt kraft/vekt/fart for å 'trigge' det som skjer inni hjelmen ved krasj..

Om jeg kjørte R sykkel, og likte å holde meg langt over fartsgrensa hadde jeg nok byttet hjelm dersom jeg hadde mistet den, eller hatt noen misstanke om at det var noe som ikke var i orden..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

glassfiber hjelmer fungerer akkurat som et egg, smellet fordeles utover hele hjelmen og demper derfor bedre men tåler bare ett smell, men når smellet først kommer så er den mye mer effektiv en plast hjelm.

Plast hjelm er mer for klønete ungdom som mister hjelmen sin i bakken og ikke tar godt vare på den, da plasthjelm tåler å bli mista i bakken, men ikke er like effektiv som fiberhjelm når ulykken treffer.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...