Pjuus Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Vi har 40,0g H2O 2,22mol. b) Hvor mange vannmolekyl er det i denne vannmengden? c) Hvor mange atomer er det i denne vannmengden? Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Note to self: Ikke svare på ting som ikke er helt framme i pannebrasken, og som gir et rimelig håpløst svar Endret 22. oktober 2007 av teveslave Lenke til kommentar
eught Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Hmm, tror dette stemmer: 40 gram / 2,22 mol = 18.02 g/mol Formelmassen til H2O er 18,016 g/mol ~ 18,02 g/mol Altså er det ett vannmolekyl i denne vannmengden, dvs. tre atomer. Les over det du skriver én gang til . Hadde det vært ett vannmolekyl i 40 gram vann, hadde vi ikke trengt modeller for molekyler og atomer; da kunne vi sett dem med et vanlig forstørrelsesglass . Nå er ikke jeg ekspert på dette her, men jeg tror at mengden er irrelevant i dette tilfellet siden man vet hvor mange mol man har. Etter det jeg kan huske ganger man antall mol med Avogadro-konstanten (6,0*10^23), og så vet man hvor mange atomer/molekyler man får. I dette tilfellet får man 2,22*(6,0*10^23) vannmolekyler, og ganger du antall molekyler med tre ser du hvor mange atomer du har. Endret 22. oktober 2007 av eught Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå