Gå til innhold

Positive og negative sider om kameraet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med fotokamera så kan du forevige et øyeblikk (positivt) f.eks av småsøsken da de er små, et bilrace, huset brenner ned etc..

Negative ting er jo at folk kan misbruke bilder som blir tatt eller generelt misbruke kamera. Media er jo veldig flinke til å trenge seg inn i privatlivet til folkz.

edit: se der ja, du kom meg i forkjøpet..

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hvilket standpunkt en har. Fra et sosialt og folkeopplysende standpunkt har fotoapparatet den positive siden at du kan fryse et lite øyeblikk i en stor verden, og sammen med andre teknologier (trykkekunsten, senere IT-teknologien) kan du dele dette lille øyeblikket med hele bygda, hele byen, hele landet, hele verden.

Hvem har ikke sett bildet av en jente fra Vietnamkrigen som løper og gråter, mens amerikanske soldater ikke bryr seg? Bildet av en blødende Ali i Oslo lagde den saken.

Det er den positive siden (sosialt og folkeopplysende) med fotoapparatet, i mine øyne.

Det negative, det kan rett og slett være at det gir en mulighet til å ta bilder av det som egentlig kanskje burde være privat? Bilder som er tatt kan misbrukes, kanskje særlig i dagens situasjon med digitale bilder? Det er egentlig bare oppfinnsomheten som setter grenser.

Fra et teknisk standpunkt ser jeg det positive slikt; du får en overlegen kvalitet sett mot film. Det negative; du får kun et øyeblikksbilde, noe som setter større krav til fotografen. Du må ikke bare være til stede og peke i den generelle retningen der øyeblikket foregår, du må faktisk også ta et bilde akkurat i rett øyeblikk.

Slik ser jeg det, men du bør egentlig tenke selv på det, hvilket utgangspunkt har du egentlig?

Lenke til kommentar

Du kan ta med at dagens kameraer gjør det billig, enklere og sikrere å ta vare på bilder.

+ Et minnekort med plass til 300 bilder koster mindre enn med film til tilsvarende mengde, + at man kan bruke det igjen.

+ Noen få tastetrykk og man kan kopiere en masse bilder, og dele de med andre. Før måtte man gjennom masse styr.

+ De er lettere å redigere.

+ Vi får se resultatet med en gang.

+ Kulere design

+ Flere muligheter og programmer

Lenke til kommentar

"Du kan ta med at dagens kameraer gjør det billig, enklere og sikrere å ta vare på bilder."

Sikrere? :p

Vet aldri når feks programmer slutter å støtte div filformater(spesielt RAW), harddisker crasher lett, og selv lagret på dvd / harddisk, kan det godt hende bildene er properly fucked da du prøver å ta de ut om 10 år. Om ikke fordi filene er ødelagt, så kanskje USB osv har gått ut og du ikke får kobla de på.

Tror nok mange flere mister bilder nowdays, fleste fotografer har nok også droppa å beholde bildene forever pga slike ting. feks fame (som uansett er litt sketchy, though:P) beholder de i 13 mnder eller noe =)

Lenke til kommentar
"Du kan ta med at dagens kameraer gjør det billig, enklere og sikrere å ta vare på bilder."

Sikrere? :p

Vet aldri når feks programmer slutter å støtte div filformater(spesielt RAW), harddisker crasher lett, og selv lagret på dvd / harddisk, kan det godt hende bildene er properly fucked da du prøver å ta de ut om 10 år. Om ikke fordi filene er ødelagt, så kanskje USB osv har gått ut og du ikke får kobla de på.

Tror nok mange flere mister bilder nowdays, fleste fotografer har nok også droppa å beholde bildene forever pga slike ting. feks fame (som uansett er litt sketchy, though:P) beholder de i 13 mnder eller noe =)

Det koster kanskje 1k å sikre bildene sine, i året. Om man kjøper 1 ny harddisk hvert 2 år, og hele tiden tar backup på 2 stk, + har en tilkoblet PC-en altså 3 områder hvor bildene ligger er man meget sikret. Vl jeg si :)

Lenke til kommentar
Får ikke plass til mer enn 160 bilder på et 2GB-kort jeg da, men. :tease:

Kult med digitalkamera ja, trenger ikke bekymre seg for å "kaste bort" et bilde, lengre :wee:

På mitt D50 får jeg 250 RAW på 2 GB kort, og du vil kun trenge 4GB kort, så har du 300, eller som de fleste, som bruker jpg, trenger 1 GB til 300 bilder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...