Gå til innhold

Spørsmål om tre-ords-regelen

Anbefalte innlegg

Hvorfor går det ikke an å bruke litt skjønn vedr. stenging av tråder der emnetittel ikke har tre ord?

Jeg fatter ikke hvorfor "spørsmål om boliglån" er så mye mer beskrivende enn "boliglån", og det grenser jo til überlatterlige når slike tråder blir stengt. Husk at det enkle ofte er det beste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkle er ofte det beste, men sjeldent når det gjelder å forklare ting. Greit nok at "Spørsmål om boliglån" ikke er bedre enn "boliglån", men det er fordi begge deler er ganske dårlige.

Om du går mer inn på temaet blir det bedre.

Regelen er for å hindre at det kommer for mange intetsigende emner.

Lenke til kommentar

Ingen av de eksemplene til trådstarter er noe bra, og etter min mening så ville begge stride mot nettiketten om gode emnefelt, samt tre- ordsreglen i retningslinjene.

Grunnen til at man vil ha tre. ordsregel er pga. bedre emnefelt.

Lenke til kommentar
Hvorfor går det ikke an å bruke litt skjønn vedr. stenging av tråder der emnetittel ikke har tre ord?

Jeg fatter ikke hvorfor "spørsmål om boliglån" er så mye mer beskrivende enn "boliglån", og det grenser jo til überlatterlige når slike tråder blir stengt. Husk at det enkle ofte er det beste.

Jeg vil si at selv "Spørsmål om boliglån" er et dårlig emnetittel. Det er langt bedre å komprimere hele tråden til et enkelt og spesifikt spørsmål man kan bruke som emnetittel, f.eks "Hvordan søker jeg boliglån?", eller "Binde renten på boliglånet?".

Begynner man å gjøre unntak av tre-ords-regelen vil regelen rakne helt. Det er så mye enklere å forholde seg til helt enkle regler framfor å måtte gjøre skjønnvurderinger av alle tråder. Andre brukere som får tråden sin stengt fordi emnetittelen ikke kom igjennom nåløyet kan jo også begynne å lage rabalder fordi andre tråder hvor emnetittelen ikke har tre ord får forbli åpen. Og når brukerne har blitt obs på dette som kan tolkes som forskjellsbehandlig må man enten forkaste tre-ords-regelen helt, eller følge den til punkt å prikke slik om man ønsker at reglene er like for alle (noe jeg tipper de fleste forumbrukerne ønsker). Og jeg er glad det finnes en tre-ords-regel fordi dette (som oftest) hjelper folk til å lage mer beskrivende emnetitler, som igjen hjelper de øvrige brukerne til å navigere forumet.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Men som i Arbeidslogger (?) synest mange det er vanskeleg å finne ein beskrivande emnetittel. Eg synest at f.eks. ein tråd med tittelen "Prosjekt: Sjoko PC" skal bli stengt fordi den ikkje beskriv anna enn at det er ein sjoko PC (som nesten ikkje beskriver noko som helst).

Av og til synest eg det er vanskeleg å finne på emnetitlar, fordi enten blir den for kort, eller for lang. Men eg er einig i at unntak av regelen er ein dårlegh idé, bortsett frå kategoriar der det er vanskeleg å beskrive o.l., som eg skreiv ovenfor.

Lenke til kommentar

Som flere allerede har skrevet er tre-ords-regelen bare en enkel sikring for å fjerne de aller dårligste emnetitlene da det ikke finnes emnetitler på under tre ord som er gode, og det er ikke før de tre ordene er på plass at moderatorne trenger å bedømme etter skjønn. Resultatet er mer likebehanding og at moderatorne ikke hele tiden må forsvare seg og sin vurdering mot aggresive trådstartere. Diskusjon vedrørende moderatorhandlinger er det selvsagt helt flott at blir holdt, men når det gjelder to-ords emnetitler er det hvertfall slik jeg ser det lite å argumentere for.

überSviker: Om det er en arbeidslogg skriver du selvsagt "Arbeidslogg" først på samme måte som de i bildekritikk skriver "Bildekritikk: To måker".

Når det gjelder emnetitler er situasjonen desverre det samme som det er for eposttitler. Emnefeltet er ikke et stikkordfelt, men en plass hvor du skriver en beskrivende linje eller to som dekker hele eposten/posten på minst fem-seks ord. Men det var en digresjon, så returnér til trådens tema.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at regelen skal fjernes, men at det må være lov til å bruke skjønn.

Enten så vet man noe om boliglån eller så vet man det ikke. Folk som kan svare på hvordan man søker boliglån kan mest sannsynlig også svare på hvordan man binder renten. Dette var ment som et eksempel.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...