Gå til innhold

Er det lovlig å laste ned gratis bootlegs?

saluttknall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Generelt sett ikke, men enkelte band og artister tillater opptak og spredning av bootlegs. Og om bandet selv tillater det, så havner det i en gråsone, vil jeg si. Men om du er interessert i bootlegs, så last dem heller ned gratis eller bytt dem til deg fra tradere enn å kjøpe dem på eBay eller QXL eller denslags steder

Lenke til kommentar
Det er vel moralsk sett den eneste type nedlastingen som bør være lov: Ting som er generelt sett nesten umulig å få tak i.

Hvis det er snakk om å nedlaste hele album som du finner på nice price hylla på platekompaniet, så er det garantert ulovlig.

Et album du kan kjøpe i nice price hylla på Platekompaniet er garantert ikke en bootleg.

Lenke til kommentar
Jeg trodde det kun var å kjøpe bootlegs som var ulovlig, men da er det altså ulovlig å laste dem ned gratis også?

Ja. En bootleg er i utgangspunktet et ulovlig lyd/videoopptak av en konsert, eventuelt en samling satt sammen av offisielt utgitt materiale (som oftest materiale som er vanskelig tilgjengelig), demoer, outtakes etc., så en bootleg i seg selv er ulovlig, enten man laster den ned eller kjøper den. Men som nevnt tidligere; enkelte band/artister tillater opptak og spredning av bootlegs (primært liveopptak som bandet/artisten selv ikke tar opp/filmer og gir ut), og da havner saken litt i en gråsone.

Lenke til kommentar

Tror man kan ta det litt fra band til band.

Personlig synes jeg også at bootlegs kan være veldig spennende. Når deg gjelder Mark Knopfler og dire straits har jeg alt som er gitt ut orginalt (som jeg har fått fatt i i butikk). Jeg har derfor ikke dårlig samvittighet for å få tak i bootlegmateriale ved nedlastning. Men så har også tidligere MK og managementselskapet tidligere gått ut og sagt at de ikke har noe i mot det heller.

What is Mark Knopfler's attitude towards audience recordings and bootlegs?

Mark Knopfler and Damage Management allowed audience recordings during the recent 1996 Golden Heart tour. Not only that, but Damage Management bothered to specifically instruct the venue to allow people to bring recording equipment in, when venue administration wanted to prohibit it. This makes Mark Knopfler and Damage Management very audience-recording friendly.

It also looks like Mark's personal attitude towards the recordings of illegal origin (bootlegs) is more or less "welcoming." On the Notting Hillbillies’ charity concert, knowing that there was recording equipment in the audience during one of the songs, he said to the audience something like: "Sing with me if you want to make it on the bootleg."

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...