Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke startet opp windows!

Anbefalte innlegg

Det er lassevis med forskjellig programvare du kan prøve. Er egentlig litt underlig at BartPE stopper opp med bluescreen. Kan være harddisken, men kan vel så gjerne være noe annet hardware. Har du prøvd å bytte om/ta ut minnebrikker?

Ville vanligvis ikke anbefale en Linux-CD til dette problemet om du ikke har brukt linux før. Men ramlet over en ganske god guide til filberging med en Knoppix-CD:

http://lifehacker.com/software/disk-recove...t-cd-192982.php

Du kan jo kanskje prøve den. Eventuelt NTFS DOS PRO, eller om noen her kan anbefale andre gode programmer. Selv ville jeg bare slengt disken i en annen PC, men om du ikke har en maskin å sette den i, så er vel det uaktuelt.

Og det bildet du sa du fikk opp når du booter en Windows-CD, det er helt normalt. Om du skal prøve å bruke den, så velger du "R" på det nevnte skjermbildet, for å gå inn i gjenopprettingskonsollen. Da får du opp et kommandolinjemiljø hvor du kanskje kan kopiere ut filene dine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, jeg har nå byttet litt om på ram brikkene, tatt ut og diverse og min konklusjon er at det ikke er noe i veien med disse.

Jeg har faktisk hatt lignende problem før, men da skyltes det et strømbrudd. det jeg gjorde da var å skrive masse koder inn i DOS (husker bare at det var og slette og kopiere en del win32 filer) og etter dette kom jeg inn i windows... Problemet da var at PC-en ikke ville huske noe fra forrige gang jeg hadde den på hvis jeg restarta den (f.eks for å innstallere drivere). Jeg endte da opp med å reformatere, men fikk i hvertfall fått de viktigste filene ut på en pinne.

Vil lignende funke denne gangen og? Det er en stund siden dette skjedde, men jeg er ganske sikker på at problemet var så og si det samme. Den eneste forskjellen var at sikkerhetsmodus funka helt fint den gangen, noe som var et stoooort bonus.

Hvis dere vet noe om dette/finner disse DOS kodene, ville jeg blitt glad for det:D

Endret av Krissern_
Lenke til kommentar

Sukk!

Jeg prøvde nå å reparere windows.

Jeg valgte først "fortsett" og så kom blåskjermen med samme feildmelding opp igjen.

Dette har jo utviklet seg til å bli en krisesituasjon her... Kan hele harddisken være helt ødelagt?

Har ingen anelse om hva jeg skal gjøre her nå! BETYR IKKE DETTE AT DET OGSÅ ER UMULIG Å REFORMATERE?!?!

Endret av Krissern_
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke prøve å koble den "tilbakestående" disken til en annen PC så du kanskje kan rekke å få kopiert de kritiske dataene over på et pålitelig minne/disk? Har hatt noe lignende dette problemet selv med en disk som fungerete kortere og kortere for hver gang jeg prøvde å starte PC-en og ved å koble den til en annen PC (som sekundær disk da naturlig nok - ikke oppstartsdisk) fikk jeg tatt kopi av dataene mine før alt gikk skeis.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke prøve å koble den "tilbakestående" disken til en annen PC så du kanskje kan rekke å få kopiert de kritiske dataene over på et pålitelig minne/disk? Har hatt noe lignende dette problemet selv med en disk som fungerete kortere og kortere for hver gang jeg prøvde å starte PC-en og ved å koble den til en annen PC (som sekundær disk da naturlig nok - ikke oppstartsdisk) fikk jeg tatt kopi av dataene mine før alt gikk skeis.

Som jeg sa tidligere har jeg ikke tilgang til noen pc med samme type harddisk. Og hvis jeg fikler med å ta ut hardisken og så videre går service avtalen ut som jeg har fra Fujitsu Siemens.... Hvis ingenting funker nå blir jeg bare nødt til å sende den inn...

Lenke til kommentar
Dette har jo utviklet seg til å bli en krisesituasjon her... Kan hele harddisken være helt ødelagt?

Kan godt hende det ja. Sektorfeil o.l. er ikke uvanlig det.

Har ingen anelse om hva jeg skal gjøre her nå! BETYR IKKE DETTE AT DET OGSÅ ER UMULIG Å REFORMATERE?!?!

Hvis harddisken er fysisk ødelagt (sektorfeil, etc.), er den ubrukelig, og det er da umulig å reformatere.

Det jeg ville gjort er, som Decoy^ foreslår, å bruke en linux live-cd for å kopiere data over på en ekstern enhet - om du har en ekstern enhet å kopiere til, selvsagt. Knoppix-cden har jeg ikke brukt før, men jeg vet at ubuntu sin er relativt lett å bruke. Følger du guiden Decoy^ postet burde du ikke ha noe problem med å få gjort det. Med mindre disken dør før du rekker å få kopiert noe - noe som også er en mulighet. (Personlig erfaring. :/)

Endret av humbuq
Lenke til kommentar

:) Dette hadde aldri skjedd i et GNU/Linux-system ;D

Men for å legge ned øksen et lite øyeblikk: Har du to optiske stasjoner i den kræsja maskina? F.eks. en gammal cdrom og en cd/dvd-brenner? I så fall kunne du prøvd å laste ned Ubuntu 7.10 og brenne det ut (husk å brenne som bildecd, ikke datacd!), for så å starte opp Ubuntu LiveCD-en i den kræsja maskina. I oppstarten velger du "Start or install ubuntu", dette starter et live-system som kun går via CD og RAM, og ikke bruker harddiskene til noe. Etter et par minutter er systemet oppe og går, og du kan da finne og mounte harddisken din fra Ubuntu. (Dette skjer automagisk når du dobbeltrykker på den. Du finner den under System - Computer.) Jeg har berget en del NTFS-disker på dette viset bare det siste halvåret, faktisk, og nå med nyeste Ubuntu får du støtte for lesing OG skriving til NTFS "ut av boksen", som det kalles. Hvis du da har en brenner i tillegg til den cdromen du kjører systemet fra, kan du lett brenne ut alt du trenger å ta vare på og så formattere disken din og starte på nytt. Dette er ikke -voldsomt- vanskelig, og dersom du er datakyndig nok til å forstå og akseptere at noen systemer ikke har en "start-knapp" nede i venstre hjørne, men f.eks. tre knapper (Programmer, System, Innstillinger) oppe til venstre, er du også datakyndig nok til å bruke et svært intuitivt og lettbrukelig brenneprogram som følger med i Ubuntu.

PS! Som "krav" til alle jeg hjelper med kræsja disker sier jeg at ok, jeg har berga maskina di ved hjelp av Ubuntu, nå synes jeg du skylder Ubuntu en liten partisjon (trenger ikke være mer enn 5 gb) på den. Hint-hint ;)

Lenke til kommentar
:) Dette hadde aldri skjedd i et GNU/Linux-system ;D

Men for å legge ned øksen et lite øyeblikk: Har du to optiske stasjoner i den kræsja maskina? F.eks. en gammal cdrom og en cd/dvd-brenner? I så fall kunne du prøvd å laste ned Ubuntu 7.10 og brenne det ut (husk å brenne som bildecd, ikke datacd!), for så å starte opp Ubuntu LiveCD-en i den kræsja maskina. I oppstarten velger du "Start or install ubuntu", dette starter et live-system som kun går via CD og RAM, og ikke bruker harddiskene til noe. Etter et par minutter er systemet oppe og går, og du kan da finne og mounte harddisken din fra Ubuntu. (Dette skjer automagisk når du dobbeltrykker på den. Du finner den under System - Computer.) Jeg har berget en del NTFS-disker på dette viset bare det siste halvåret, faktisk, og nå med nyeste Ubuntu får du støtte for lesing OG skriving til NTFS "ut av boksen", som det kalles. Hvis du da har en brenner i tillegg til den cdromen du kjører systemet fra, kan du lett brenne ut alt du trenger å ta vare på og så formattere disken din og starte på nytt. Dette er ikke -voldsomt- vanskelig, og dersom du er datakyndig nok til å forstå og akseptere at noen systemer ikke har en "start-knapp" nede i venstre hjørne, men f.eks. tre knapper (Programmer, System, Innstillinger) oppe til venstre, er du også datakyndig nok til å bruke et svært intuitivt og lettbrukelig brenneprogram som følger med i Ubuntu.

PS! Som "krav" til alle jeg hjelper med kræsja disker sier jeg at ok, jeg har berga maskina di ved hjelp av Ubuntu, nå synes jeg du skylder Ubuntu en liten partisjon (trenger ikke være mer enn 5 gb) på den. Hint-hint ;)

Skal vurdere dette alternativet, men for meg virker det ganske tungvint. Vi får se hvordan det hele utarter seg.

Tusen takk, nok en gang, for all hjelp alle sammen. Kjempefint at dere er så flinke til å forklare til en stakkar i nød :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

30 innlegg.. "and counting.. "

Og ingen har spurt om eller trådstarter uoppfordret listet opp alt av hardware i maskinen det gjelder.

Det er noen her som tar det som gitt av det er HD'en som "synger på siste verset" (noe som kanskje er en god teori).

Dersom det er HD'en m/innhold som er vesentlig kan det være en ide å få dette kopiert over til en annen PC, men det krever jo en annen stasjonær med "ledig" IDE?-port/kobling.

(Ellers finnes det jo hardware for å koble til HD'er via USB).

Blåskjerm under installering tyder som regel på hardware-feil og ikke nødvendivis HD'en, mer sannsynlig hovedkort/RAM.

Og:

Hva "Linux" har med trådstarters problem er det bare en Linux-fantast som kan komme med. :)

Joda. Det *kan* jo hende at en "Live-CD" eller installasjon av Ubuntu på magisk vis skal gå greiere på et system med (sannsynlig) hardware-feil/problem. Alt er jo mulig. :roll:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det viktigste er uansett først å få berget data, da får man forsøke flere typer oppstarts CD'er og se hva som hjelper. Men unngå å skrive til disk ved å forsøke reinstallasjoner inntil du har berget data.

- Forsøk en Ubuntu livecd som gir tilgang til NTFS drives og USB, verdt et forsøk.

- Forsøk Hirens Bootcd, mener den gir tilgang til NTFS og USB

Deretter kan man begynne å diagnostisere HW feil. Og heretter må du begynne å ta backup av viktige data. Bare å lagre kopi på en annen disk er bedre enn ingen backup.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har sent inn hele PC-en nå til service og får håpe de greier og fikse det uten at jeg mister så alt for mye. For og håpe de ikke bryr seg om all p2p trafikken PC-en har vært borti:P

Har begynt på en ny stil og tror dette går greit....

Nok en gang, tusen takk for all hjelp. Har jo lært en del under denne prosessen :thumbup:

Lenke til kommentar

Last ned Nyeste Ubuntu Linux, denne kjører i demo modus, dvs. at den ikke fysisk installeres på disken. Denne distroen finner det meste av drivere, så er det bare å plugge i en usb stikke som nevnt tidligere å kopiere over filene du trenger, deretter kjører du et factory default.

Endret av Slalamoses
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Last ned Nyeste Ubuntu Linux, denne kjører i demo modus, dvs. at den ikke fysisk installeres på disken. Denne distroen finner det meste av drivere, så er det bare å plugge i en usb stikke som nevnt tidligere å kopiere over filene du trenger, deretter kjører du et factory default.

Tullball, det er ikke noen demo-modus, det er et fullverdig operativsystem som kjøres fra CD. Og vær vennlig å lese tidligere innlegg før du poster noe som allerede har vært nevnt flere ganger..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...