Krissern_ Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Heisann I dag etter skolen satt jeg på PC-en, etter en del inne på forumet slutten internet explorer (ja, jeg vet det suger, men liker designet i 7.0 versonen:P) å svare. Jeg gikk inn på oppgavebehandling og avsluttet oppgaven. Dette var jo ikke et veldig stort problem! Jeg gikk inn på explorer igjen og plutselig restarta maskina seg... DVS, den skrudde seg av og når den skrudde seg på igjen begynte den å "fikse" stasjon c, som windows ligger på. Denne prosessen hadde tre deler som alle ble fullført smertefritt... Problemet er at etter dette har jeg ikke kunnet komme inn i windows:( Jeg har prøvd det meste nå, sikkerhets modus, sikkerhetsmodus med bare kommandolinjen. På et forsøk fikk jeg opp vanlige windows, fikk logga meg inn, og så restarta windows seg. På andre forsøk med sikkerhetsmodus rakk jeg akkurat ikke å ta kopi over på USB pinnen av noen viktige dokumenter før skjermen ble blå med en lang beskjed som jeg fikk 0,5 sekunder på å lese før maskina restarta:( Trenger skikkelig hjelp her nå, sitter med flere stiler som skal leveres om få dager som jeg ikke får tatt kopi av og som uheldigvis bare er på den harddisken... Kan noen hjelpe? EDIT: Forresten rakk jeg å se hendelseslista da jegh var inne i sikkerhets modus. Det var en del feil, men det virket som om en systemfil var blitt ødelagt av en eller annen grunn... Går det ann å fikse på dette uten å måtte reformatere? Endret 24. oktober 2007 av Krissern_ Lenke til kommentar
Decoy^ Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Det høres ut som et hardware-problem. Det kan muligens løses ved reformatering om det dreier seg om harddisken. Om det er software som feiler, vil en formatering nesten garantert løse det. Med den typen feil vil jeg anbefale en reformatering uansett. Men om det er en feil med f.eks. harddisk eller minne, bør du finne ut av det først. Vet ikke hvilken maskin du har, men det er kanskje flere minnebrikker i den, så du kan plukke ut noen av gangen for å se om det er problemet. Hører du noen ulyder fra harddisken? Stilene er såre enkelt å få ut ved hjelp av en boot-CD, såfremt harddisken er noenlunde OK. Men du må naturligvis ha tilgang til en fungerende maskin for å brenne en. Du kan jo for eksempel prøve BartPE: http://www.nu2.nu/pebuilder/ Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Det høres ut som et hardware-problem. Det kan muligens løses ved reformatering om det dreier seg om harddisken. Om det er software som feiler, vil en formatering nesten garantert løse det. Med den typen feil vil jeg anbefale en reformatering uansett. Men om det er en feil med f.eks. harddisk eller minne, bør du finne ut av det først. Vet ikke hvilken maskin du har, men det er kanskje flere minnebrikker i den, så du kan plukke ut noen av gangen for å se om det er problemet. Hører du noen ulyder fra harddisken? Stilene er såre enkelt å få ut ved hjelp av en boot-CD, såfremt harddisken er noenlunde OK. Men du må naturligvis ha tilgang til en fungerende maskin for å brenne en. Du kan jo for eksempel prøve BartPE: http://www.nu2.nu/pebuilder/ Har fire rambrikker i, dvs fullt. Kan jo prøve meg litt fram med disse, men siden det står at visse systemfiler er ødelagt tviler jeg på at rammet er problemet. Vil det fungere hvis jeg prøver å "reparere windows"? Vil ikke dette gjenopprette alle systemfiler og samtidig ikke føre til at andre filer blir slettet? Lenke til kommentar
Luunde Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Alltids prøve og resette Cmosen og Biosen Lenke til kommentar
Decoy^ Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Slik du beskriver det, høres det ikke ut som minnet, men det er ingen grunn til ikke å sjekke. Men hvis det er disken, så vil jeg stille meg tvilende til hvor lurt det er å kjøre repair. Repair er greit som en midlertidig fiks, men om harddisken din har begynt å fuske alvorlig, så kan det og være spikeren i kista. Og om disken kutter helt ut, så får du naturligvis ikke ut noe av det du evt. har lagret. Om du ikke har en boot-CD, eller kan skaffe en, så er repair en løsning. Om enn bare for å maskinen opp, og data/stiler ut på USB-stick. Men om du kan skaffe en CD, er det smarteste å bruke den til å hente ut de viktigste filene, så kan du jo prøve med en repair etterpå. Tredje alternativ blir jo å sjekke alt av hardware utenom disken. Fikle med RAM, prøve en annen CPU, PSU, etc. Men det kommer jo helt an på om du har tilgang til ekstra deler. Det blir opp til deg. Men om det er harddisken, er det to ting du bør gjøre et minimum av: Omstarter av maskinen og lesing/skriving til disken. Det er ingen sensasjon om disken er OK og systemfilene er blitt skadet ved en "tilfeldighet", men det er som regel tryggest å anta det verste... Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Slik du beskriver det, høres det ikke ut som minnet, men det er ingen grunn til ikke å sjekke. Men hvis det er disken, så vil jeg stille meg tvilende til hvor lurt det er å kjøre repair.Repair er greit som en midlertidig fiks, men om harddisken din har begynt å fuske alvorlig, så kan det og være spikeren i kista. Og om disken kutter helt ut, så får du naturligvis ikke ut noe av det du evt. har lagret. Om du ikke har en boot-CD, eller kan skaffe en, så er repair en løsning. Om enn bare for å maskinen opp, og data/stiler ut på USB-stick. Men om du kan skaffe en CD, er det smarteste å bruke den til å hente ut de viktigste filene, så kan du jo prøve med en repair etterpå. Tredje alternativ blir jo å sjekke alt av hardware utenom disken. Fikle med RAM, prøve en annen CPU, PSU, etc. Men det kommer jo helt an på om du har tilgang til ekstra deler. Det blir opp til deg. Men om det er harddisken, er det to ting du bør gjøre et minimum av: Omstarter av maskinen og lesing/skriving til disken. Det er ingen sensasjon om disken er OK og systemfilene er blitt skadet ved en "tilfeldighet", men det er som regel tryggest å anta det verste... Hmm... ok. Jeg har en windows cd så da prøver jeg vel og boote fra den, ta kopier og derretter reformatere da Høres dette ut som en grei ide? Du sier at man helst ikke skal lese eller skrive fra hardisken, blir det ikke da et problem å ta disse kopiene? Lenke til kommentar
Decoy^ Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Du må naturligvis lese fra disken for å få sikkerhetskopiert det du har av data. Ville bare understreke hvorfor det ikke ville være lurt å kjøre repair før du har prøvd å boote fra en CD. Ettersom repair ville kunne dytte en svekket disk "utfor stupet" før du faktisk fikk maskinen opp og data ut, i og med at en repair innebærer store mengder read/write på disk og flere reboots. Regner med at Windows-CD kan brukes, men har egentlig ikke prøvd det mot en USB-disk selv, så du får vel bare sette i gang og prøve. Vet at copy-kommandoen er noe begrenset når du booter fra CD, men tror det er kun på kopiering til harddisken, ikke fra... Vel, det finner du snart nok ut av. Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Har nå prøvd å putte i windows cden og boote fra den. Jeg får opp alternativene: Reformatere, reparer eller avbryt... Dette var jo egentlig ikke en ren windows cd, men en recovery cd som fulgte med PC-en. Har mye viktig på hardisken og får nå ikke startet den på noen somhelst måte Hva kan jeg gjøre?!?! Endret 22. oktober 2007 av Krissern_ Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 det som er så utrolig frustrerende er at jeg på en måte kommer kortere og kortere for hver gang jeg prøver noe... I begynnelsen kom jeg jo inn i windows åp den vanlige måten, mens jeg nå ikke kommer meg inn i sikkerhetsmodus engang før dataen bestemmer seg for å ødelegge livet mitt enda litt mer:P Lenke til kommentar
Decoy^ Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 At det blir verre og verre er et typisk tegn på at det er harddisken som feiler. Og da er regel nummer en, som nevnt tidligere, ikke driv og start maskinen. Det bare sliter på disken, og øker risikoen for fullstendig stopp. Du sier at du får opp reformater, reparer eller avbryt. Du mener ikke dette bildet da? http://www.supportpcs.co.uk/reinstall/images/early3.jpg Om det er en spesiell recovery-CD kan det jo være verktøy på CD eller harddisk for å kjøre backup i forbindelse med recovery. Hvilken PC-produsent er det snakk om? Har du ingen muligheter til å brenne en CD? Du poster jo åpenbart fra en PC som virker... Ingen brenner på den? Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) At det blir verre og verre er et typisk tegn på at det er harddisken som feiler. Og da er regel nummer en, som nevnt tidligere, ikke driv og start maskinen. Det bare sliter på disken, og øker risikoen for fullstendig stopp. Du sier at du får opp reformater, reparer eller avbryt. Du mener ikke dette bildet da? http://www.supportpcs.co.uk/reinstall/images/early3.jpg Om det er en spesiell recovery-CD kan det jo være verktøy på CD eller harddisk for å kjøre backup i forbindelse med recovery. Hvilken PC-produsent er det snakk om? Har du ingen muligheter til å brenne en CD? Du poster jo åpenbart fra en PC som virker... Ingen brenner på den? Det er det bildet som kommer opp, ja;) Den PC-en jeg skriver på nå har dessverre ikke brenner, men det er to andre fungerende PC-er i huset. Den ene er moren mins jobb pc (som har brenner, men som jeg selfølgelig ikke kan laste ned så mye "rot" på) og den andre er søsera min sin. Får rett og slett spørre henne. Men hva skal jeg gjøre? Laste ned programmet, lage en skive med windows bootinga og sette den i cdrommet på problempcen? Er dette programmet til å stole på? Og forresten... skal jeg brenne booten ut på en cd eller dvd? Endret 22. oktober 2007 av Krissern_ Lenke til kommentar
jallamamba Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Når jeg får slike problem, løser jeg det ofte ved hjelp av et prg som heter NTFS DOS PRO Dette prg fikser systemfiler som er ødelagt Om du velger å teste det, så skriver du: ntfschk * /f når du får opp commandpromt edit: fikk ikke linken til download av det prg til å virke... ...men du finner dette prg på Hiren's BootCD Endret 22. oktober 2007 av jallamamba Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Og hva er det som hindrer deg fra å kople disken til en av de andre maskiner, og se hva det blir ? om du kan dra ut noe filer, eller om det blir helt slutt? Kan du ikke undersøke at du har det som skal til for å prøve deg med noe slik? Om disken er så ”kokos” at det stopper opp, ja så er det stopp. Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Grunnen til at jeg ikke prøver dette er at de to pcene med brenner er bærbare, og den jeg skriver på nå er fra 2001 o har nok en eldre hardisktype Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Lag en bootcd som foreslått og ta ut de filene du trenger til USB. Be søstern pent om å få låne hennes bærbare til å brenne ut filer og gjør researchen på den du sitter på nå. Skulle du slite med å få til en utillity bootcd som nevnt så kan du evt. sjekke ut BartPE som lager en fullverdig WinXP som booter og kjører fra CD, men disse er ikke mindre komplisert og krever tilgang på en orginal XP. Det beste er en enkel Util bootcd som gir deg tilgang til bla. NTFS for lesing og skriving til USB. Endret 22. oktober 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Har nå laget denne cden og dette har skjedd: Jeg booter fra cden og det står Starting "cdnavn". Etter dette kommer en blåskjerm opp med feilmeldingen: <Det er oppdaget er problem, og windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen. DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL Hvis det er første gang du ser denne feilmeldingen starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt gjør du følgende: Kontroller at all maskinvare er riktig innstallert...> osv, osv Vel, har dere noen ideer på hva jeg kan gjøre for noe nå? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hvilken CD har du laget? Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Hvilken CD har du laget? Jeg laget en BartPE dvd med windows XP home fra søstera mi sin pc. Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Stilen skal leveres på fredag, så nå begynner det å haste:( Jeg vil takke alle som til nå har hjulpet meg og ber dere snillt om å hjelpe meg enda litt til Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Skal jeg prøve å laste ned NTFS DOS PRO, brenne dette på en dvd og boote fra den? Eller hvordan fungerer dette programmet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå