Gå til innhold

Svart/hvitt på tv ut

Caveman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må passe på å sette utsignalet til "PAL-B" i skjermkortinnstillingene på PC-en, og så må TV-en stå på "S-AV", "S-Video" eller "S-VHS" på scartinngangen (eller den inngangen du måtte bruke på TV-en.

Hvordan er den PC-en forresten? Har en venn som lurer på å kjøpe seg en slik. Noen spesielle ting som er verdt å nevne?

Lenke til kommentar

Caveman: bruker du vanlig slik tv-ut/scart-kabel-sak? (Har ikke peiling på slik elektronikk, altså). Men en kamerat av meg snakket om at disse kablene var loddet "speilvendt" eller noe i den duri Europa, og han hadde bestilt slik kabel fra USA istedet.

Så det jeg lurer på, er om disse Clas Ohlson-kablene funker greit på f.eks TV-ut på Inspiron 4150.

Lenke til kommentar

grunnen til at du får svart/hvitt er at du sender ut s-video signal fra maskinen..og tv'n tror det er RGB.... S-video har litt annen kabling slik at ved å dytte signalet inn på en RGB inngang på TV ser det svart hvitt ut...

Skal bare være å gå inn i skjermdriver oppsettet og endre fra S-vid til RGB.

Lerun

Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme problem, og bruker en s-video kabel ut fra skjermkortet og scart inn. Dette skapte problemer.

Dette løste seg når jeg brukte verktøyet Tv-Tool. Du finner det på http://www.tvtool.com

Det viste seg tilslutt at det var driverene som var noe galt med. Jeg har installert de nyeste Nvidia driverene og nå funker TV-out som en drøm. Dette gjelder selvsagt bare dersom du har Geforce-kort...

Lenke til kommentar

Skumleste igjenom, og du kan ikke velge s-video på et tv med bare scart, da heter kanalene av1-uendelig. Ta og sjekk manualen hvilken av scart inngangene som har støtte for svideo. gå så inn i meny på tv og endre hva scarten skal ta imot fra composite eller rgb til svideo

Så endrer du til pal-b eller g tror jeg i windows

Tvtool koster penger, (mangler de selv jeg...)

Lenke til kommentar

Jeg fikk også svart-hvitt bildet når jeg prøvde å koble pc'en til tv'en. Kjøpte masse kabler fra div forretninger i Norge, og ALLE ga meg svart-hvitt bildet. Til slutt kom jeg over ei side på internett, www.s-video.com , og der kjøpte jeg en kabel. Fikk den forrige uke, og den fungerer perfekt. Kosta 220 kr inkl frakt :lol:

Dvs billigere enn en kabel som ikke funker i Norge :rofl:

Og det beste av alt: En slags kabel med scart som gir deg farger går ikke å få kjøpt i Skandinavia (dvs om tv'en din ikke støtter s-video) :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke at dette er så relevant for forfatteren av denne tråden. Men det står altså på denne siden hvorfor man ikke får fargebilder på tv'er som ikke har egen svhs-inngang (tv-ut på laptop --> comp på TV) med vanlig scart-svhs-kabel.

So you've connected your laptop's S-Video-out to your telly with a SCART adapter that you bought from some morons in Europe and you're getting a bloody black and white signal?

http://www.s-video.com/svideoscart.html

Kan være interessant for folk som i framtiden søker etter løsning på dette problemet. :-)

Lenke til kommentar

Bildet blir svart/hvitt dersom:

1 - Du ikke stiller inn rett TV-standard. I Norge er dette PAL (enten B eller G)

2 - Du sender bildet som S-video-signal, og TV'n (inngangen) ikke støtter S-video. Dette løses enten ved å velge en inngang som støtter dette, eller ved å kjøpe en spesiell overgang til composite, som blant annet fåes kjøpt hos www.s-video.com

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet selv med min Compaq EVO N800C - fikk kun svart/hvitt på egen tv når jeg brukte scart-kontakt.. Med vanlig svhs-svhs kabel (på tv med inngang for dette) var det ikke noe problem.

Løsningen for meg var en liten adapter til 29,- fra biltema som konverterer svhs til composite - og dermed fikk jeg fargebilde også på min egen tv som ikke støtter svhs.

ikke det største utlegget i verden..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...