Gå til innhold

Problemer med Gigabyte GA-N680SLI-DQ6

Knugo

Anbefalte innlegg

Gikk til innkjøp av dette kortet for ca 3 uker siden etter at mitt ASUS P5W tok kvelden etter en mislykket BIOS oppdatering. Må si jeg aldri har hatt en komponent med så mange problemer noensinne. Har lest på en del forum at det er flere som har de samme problemene som meg, BIOS fryser, krasjer og booter når den selv føler for det ++. Trass i dette, får kortet veldig mye skryt i tester. Leste just dette på anandtech.com:

We know from the board manufacturers that this chipset is very sensitive to electrical noise and is one of the main reasons why a specific set of voltages is required to reach the upper overclock limits of the board.

Vet ikke om dette har noe med mine utallige problemer. Men kortet ser ut til å virke rimelig tilfredsstillende nå.

Mitt gamle ASUS P5W kjørte min E6600 @ 3.15 GHz, 350 FSB på 1.480Volt 24/7 fra dagen jeg monterte kortet. RAMen kjørte på 4-4-4-12, 700MHz på 2.10Volt. Hadde aldri noen problemer med å klokke det kortet. Gikk det skeis så resat BIOS seg selv, var opp i 3.6GHz på det meste.

Etter å ha lest omtaler av Gigabyte kortet regnet jeg med dette ville være easy peasy. Men den gang ei :dontgetit:

Installering av hket gikk smertefritt. Helt til jeg gikk inn i BIOS for å klokke. Startet forsiktig; CPU @ 300 FSB unlinked, RAM @ 700MHz med standard timings, slo av EIST osv. Jeg satt ikke opp noen spenninger siden jeg anså dette som lite OC. Savet BIOS og PC-en restartet seg i et hyl av pipelyder. Jeg gidder ikke gå innpå alt som skjedde her, men jeg satt med hodet i kabinettet i 5 timer før jeg i hele tatt fikk POST screen på skjermen. Det hjalp ikke å resette BIOS, jeg måtte ta ut alle komponenter bortsett fra CPU før PC-en startet. Da den endelig startet viste det seg at BIOS var fubar og måtte hente backup fra BIOS backup chip. Thank god for Dual BIOS. BIOS har enda ikke resat seg selv ved feil.

Etter mye att og frem fikk jeg til slutt klokket den til det samme jeg kjørt på asus P5W kortet. CPU @ 3.15GHz, 350FSB 1.8Volt. Minne kan jeg ikke røre uten at den tilter fullstendig. Har kjørt memtest, den finner ingen feil. Men det er litt bingo hver gang jeg restarter PC-en nå. Noen ganger booter den, andre ganger hyler og bærer den seg. Det eneste som hjelper da er å vente et par minutter med å slå den på, som om tempen skulle vært høy. Men det er den ikke. Jeg tror det kan være at noen komponenter ikke får nok strøm. Men jeg tørr ikke endre på alle strøm alternativene siden de er ukjente for meg. Så det er her dere hw.no'ere kommer inn i bildet ;)

Er det noen som kan gi meg tips til hva jeg bør sette opp av spenninger for å få den til å kjøre 3.15GHz, RAM @ 700MHz @ 4-4-4-12 så fyr løs!

Her er det jeg har av strømalternativer i BIOS:

System Voltage control: Settes denne til Auto, tilter den verre enn verst.

DDR2 Voltage Control: har prøvd å satt den til +0.300Volt. DDR2V blir da 2.10Volt siden 1.8Volt er standard.

NB/PCIE Voltage: ?

SB/PCIE Voltage: ?

FSB Voltage Control: ?

HT-Link Voltage: ?

SB Standby Voltage: ?

CPU Voltage Control: 1.480Volt

Om noen kan gi meg tips til hva jeg skal sette opp der jeg har fylt inn spørsmålstegn ville jeg vært evig takknemlig :)

Dette kortet har gitt meg så mye frustrasjon at jeg har mest lyst til å bytte det inn. Så er det noen her som vet om jeg har noen form for angrefrist på Mamoz her i Trondheim? Altså levere inn kortet å få et nytt et siden jeg ikke er fornøyd.

Håper dette ikke ble alt for uoversiktlig forklart ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Sjekk strømkabelen, samt om PC`en er koblet til en jordet kontakt

2. Bios oppgradering?

3. Les på forum ang overklokking med dette kortet, utallige muligheter, mulig du gjør noe galt eller glemmer noe.

4. Om HK er kjøpt over disk har du ikke angrefrist, og i grunn har du brutt garantien ved overklokking samt at kortet er tatt i bruk. I tillegg så er dårlig resultater på dårlig overklokkingsresultater ikke grunn for angrefrist.

Lenke til kommentar

2. Bios oppgradering?

3. Les på forum ang overklokking med dette kortet, utallige muligheter, mulig du gjør noe galt eller glemmer noe.

4. Om HK er kjøpt over disk har du ikke angrefrist, og i grunn har du brutt garantien ved overklokking samt at kortet er tatt i bruk. I tillegg så er dårlig resultater på dårlig overklokkingsresultater ikke grunn for angrefrist.

1. Ja.

2. Finnes ingen nye oppdateringer.

3. Finnes nesten ingen tråder om dette kortet på hw.no Har kvadruppel sjekket alt. Den minste endring i BIOS gir fubar oppstart. Kortet er tydligvis ikke ødelagt siden det er flust av folk med samme feil...

4. Kortet er kjøpt over disk. Merkelig at garantien brytes ved oc. Emballasjen til kortet oser av hvor oc vennlig det er, og det oppfordres nesten til det :p

Det må også sies at jeg ikke får kjørt RAMen på stock, altså på 800Mhz. Eller... Det går, men da kreves det minst 5 minutter venting og 20 bsd og restarts.

Her er et bilde av Volt innstillingene i Bios på et tilsvarende kort som mitt.

Lenke til kommentar

2. Bios oppgradering?

Når det gjelder kjøp på postordre/nettbutikk er det nok at en "angrer" innenfor fristen. Du trenger ikke noen spesiell annen grunn for det! Videre spiller det ingen rolle om varen er tatt i bruk eller ikke, sålenge den kan leveres tilbake i "vesentlig samme stand". Du trenger altså ikke en gang ha den orginale embalasjen når du returnerer varen.

Når det gjelder kjøp over disk er vel heller spørsmålet i dette tilfellet, om "varen kan brukes til det den er ment å brukes til". Det legges i dag ved programvare til en rekke hovedkort som automatisk overklokker CPU/RAM. Noen produsenter har til og med spesifikasjoner på hvor mye overklokk kortet skal klare.

Om det er en mangel at kortet ikke klokker så langt som spesifisert kan ikke jeg finne noen praksis på. Vil tro at en kunne anført dette som en mangel, men ikke som en vesentlig mangel. Heving av kjøp kan likevel være aktuelt ettersom avhjelp er upraktisk for slik vare. Omlevering kan også være et alternativ.

Off-topic: Det er foresten 5 års reklamasjonsfrist jf. nyeste mobildommen:

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/...mne=mobil*&

Lenke til kommentar

Hei jeg har samme kort som deg med en q6600 og ocz 6400 minne,det var litt ustabilt i førsten for meg og når jeg klokket prosessor til 3,6!(1600 fbs)

men etter jeg satt opp minne volt opp 0,2 og et par hakk på FBS volten funker det som en drøm!

Tror du ska sjekke hva minne volten din står på på kortet for den stiller seg ikke inn automatisk her hvis jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Dette gjorde ALT. :ohmy:

Kortet ble stabilt som F. Satt opp FSB spenningen 2 hakk. Nå kan jeg grisebanke kortet så mye jeg vil uten å krysse fingrene og gjette på hvilken feil som dukker opp etter en restart. Nå resetter BIOS seg på normalt vis ved feil og for høy oc. Kortet må ha en enorm vdrop... Dette var som natt og dag. Til og med ved default innstillinger klikka kortet helt tulling hvis jeg som så mye rørte på oc innstillingene i BIOS. Nå kan jeg kanskje ta sjansen på å sette inn lydkortet igjen uten å krysse fingrene.

Fikk den opp å kjøre på 450FSB @ 8multiplier uten å mate på så alt for mye spenning på CPU.

Snakk om å gå fra å hate, til å elske noe på 24 timer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...